Hej, jag och min fru har ansökt om att bygga ett uterum. Tanken är att det ska ligga i direkt anslutning till huset men inte med någon egen dörr in i huset. Måtten på uterummet blir ca 2,5x4m. Huset ligger i stadsplanerat område.

Våran ansökan kommer troligen bli avslagen då det finns andra intressen som vill bevara husets orginalkaraktär från vägen sett. Jag undrar om vi kan på följade sett kringgå bygglovsansökan:

Jag har förstått att man får bygga ett skärmtak över uteplats utan att ansöka om taket inte överstiger 15m2.

Jag har också förstått att det är tillåtet att bygga ett helt genomskinligt staket, läser följande på kommunens hemsida:
Staket som är helt genomsiktligt ex pergola, spaljé eller stängsel kräver inte bygglov.
Kan man se glasväggar som genomskinligt staket?

Om inte så har jag läst att du får bygga skyddande plank i direkt anslutning till huset max 1.8m högt, kan man ansöka om dispens då vi tänkt att väggarna ska vara 2.0m höga?

Tacksam för alla svar och åsikter


Skiss:
byggahus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej 0lle, du ställer många frågor i förhoppningen om att komma fram till ett bygglovbefriat resultat, så jag svarar punktvis.

1. Skärmtak över uteplats
Ett skärmtak över en uteplats i anslutning till bostadshuset kan vara bygglovbefriat om den sammanlagda ytan (öppenarean) av skärmtaket samt alla andra bygglovbefriade skärmtak på fastigheten understiger 15 kvadratmeter och befinner sig på mer än 4,5 meters avstånd från tomtgräns (alt. har en grannes medgivande, dock får du inte uppföra det närmare än 4,5 meter från gata eller allmän plats).
Kommunen har dock möjlighet att i särskilt värdefulla miljöer undanta områden eller fastigheter från möjligheten att uppföra bygglovbefriade åtgärder som exv. skärmtak. Det är något de sällan gör.

2. Staket
Ett staket är en struktur som är delvis genomsiktlig (med LUFT) mellan spjälor eller brädor och som understiger en viss höjd (ofta 0,9/1/1.1 meter beroende på kommun). I vissa kommuner krävs det 50 % luft mellan spjälorna, i vissa räcker det med 30 %. Att det krävs så mycket luft är för att många normalt tummar på reglerna med råge. Kommunen agerar normalt bara om det blir ett problem (grannekonflikt, trafiksäkerhet, kraftig påverkan på stadsbild).
Glasskivor är inte staket, de blir per automatik plank även om de är lika låga som staket.

3. Skyddande plank i direkt anslutning till huset
Planket är avsett att skydda en uteplats och får vara högst 1,8 meter högt och gå ut 3,6 meter från huvudbyggnadens fasad. Det finns ingen dispens eller något undantag för bygglovbefriade åtgärder som denna. Att göra planket något högre, om så mycket som någon centimeter, är per definition bygglovpliktigt.

Att bygga ihop planket med ett skärmtak gör att åtgärden inte längre är bygglovbefriad/anmälansbefriad, då det skapar en bruttoarea.
 
Tack så mycket för bra svar! Då kan jag lägga dom tankarna i historiken.
 
Du kan bygga ditt skärmtak och ett 180cm högt genomskinligt plank runt om. Du lämnar en luftspalt mellan plank och tak dit du lägger "tillfälliga" väggelement som hakas fast med t.ex. gångjärn. Då kan du plocka lös dessa om det behövs för att visa att du följt byggreglerna.
 
Går det inte att få in detta under Attefallsreglerna om bygglovsbefriad tillbyggnad på 15 kvm ?
 
Okej tack för flera svar, att göra väggarna 180 höga skulle vara ett alternativ, blir lite problem att hitta en glasdörr som är så låg kan jag tänka mig men det kanske går att korta ner en vanlig.

Jag har redan frågat handläggaren om attefallsreglerna men fick svaret att det skulle inte bli någon skillnad då hänsyn till huset/områdets karaktär fortfarande behöver godkännande.
 
Hemmakatten
Planket får gå rakt ut max 3,6 meter från huvudbyggnadens fasad. Det får inte böjas och omgärda en uteplats får då blir det genast ett inramat uterum som kräver bygglov.
 
Det är information jag inte hittat men låter ju logiskt, har du någon källa? Känns ju verkligen tråkigt om jag försöker följa regler och det blir fel iaf.
 
Hemmakatten
plank.png

Bilden tagen från Stockholms kommuns hemsida.
 
Redigerat:
Du skriver "det finns andra intressen som vill bevara husets orginalkaraktär från vägen sett". Är det kommunen som uttryckt dessa intressen?

Och vilken grund finns det för den inställningen?

Vad säger detaljplanen?

Om ditt bygglov inte strider mot detaljplan så bör du ha stora möjligheter att få igenom det, i värsta fall genom överklagande.
 
Det kan ju dock vara så att du behöver ändra lösningen för din inglasning. Exempelvis genom att få den att se ut som en punschveranda (om det är den tidsperiod som du behöver efterleva).

Om ni ändå inte har behov av att ha en ingång från huset så är ju ett "växthus" också ett alternativ. Visserligen blir det fristående, men det är ju inget problem om ni skall gå in från utsidan enbart.

Eller har ni för liten markyta för att få in ett "växthus"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.