Hej

Jag tänkte köpa Cat 6 nätverksuttag med LSA plint och kontaktera på egen hand. Men de flesta har dragavlastningen på höger resp vänster sida och jag tänkte komma in med kabeln nedifrån (krypgrunden) vilket innebär att jag isåfall får lägga kabeln i en båge inuti uttaget (risk för brott?). Hur gör ni ?

T.ex något av dessa:
https://www.conrad.se/N%e4tverksutt...ad-swe&pi=1165393&ci=SHOP_AREA_862595_0415137

/M
 
Jag har alltid lite extra kabel kvar, oavsett om det är starkström eller svagström...
När du väl har kontakterat och monterat ihop det så ska det inte röra sig sedan.
Alltså ingen risk för kabelbrott.
Ta så mycket extra kvar så att du får ihop uttaget, kan vara bra att ha utifall du måste kontaktera om eller vill ändra om av någon anledning.
 
Fast det är ju mycket enklare om du inte tar LSA utan tar kontakt för verktygslös montering.
Då lägger du parterna på plats i locket. Sedan viker du ihop det och kontakteringen blir då utförd.
 
T.ex. sådan här.
lexcom-stp-utp_medium.1463439769.jpg
 
Vart hittar håg bäst o billigast sådana (keystone)?
 
Den på bilden var en Lexcom.
Jag har för mig att du måste ha lexcom kontakt till uttag med lexcom hålbild.
Och keystone till keystone-hålbild.
Annars finns dett adapter att köpa.

Billigast får du leta själv, om ingen annan vänlig själ hjälper...
 
Den vinklade kontakten såg smidig ut, Schneider E verkar ha den också. Blir liten annan prisbild om man ska ha den typen av kontakt. Som jag tolkar svaren härinne så ska Conrads modell inte vara någon större risk för avbrott när man lägger den i båge runt och kommer in med kabeln från sidorna mot LSA plinten ?
 
M
Finns plats så kan du väl bara göra hål i botten på uttaget så kabeln kommer in den vägen?
 
C
mortimer skrev:
Som jag tolkar svaren härinne så ska Conrads modell inte vara någon större risk för avbrott när man lägger den i båge runt och kommer in med kabeln från sidorna mot LSA plinten ?
En professionell installatör hade tagit till ca 20 cm kabel, kontakterat och mölat in slacket i dosan utan hänsyn till min böjningsradie och sånt. Det funkar för dem så det kommer att funka för dig också :D
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Locket/uttaget brukar kunna vrida 0°-90°180°270° mot förhöjningsramen.
 
RilleRock
cpalm skrev:
En professionell installatör hade tagit till ca 20 cm kabel, kontakterat och mölat in slacket i dosan utan hänsyn till min böjningsradie och sånt. Det funkar för dem så det kommer att funka för dig också :D
Samt mätning med fluketester sker innan kablarna åker in i dosan :p
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Såhär skulle kabeldragning se ut på denna typ av uttag som jag tänkte använda:
Koppling_LSAplint.jpg
 
Det är inget problem...
Lite svårt att dra kabeln i ett rör om den skulle gå av för minsta lilla...
 
C
RilleRock skrev:
Samt mätning med fluketester sker innan kablarna åker in i dosan :p
Exakt, och sen påstå att de gjort en certifieringsmätning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.