Visa bilaga 182597

Kom ut i köket och möttes av den typiska stickande lukten av bränd plast.

Renova dosan var varm. Öppnade den och fick se brända kablar och smält Wago. toppklämma både på nolla och fas.

Kopplingsdosan gick till ett uttag. Inget annat. I uttaget satt en 2kw värmefläkt. Har kört den friskt under hela vintern eftersom renovering pågår.

Avsäkrat med 10 A dvärgbrytate. Har typ aldrig löst ut. 2kw kontinuerligt ska det väl gå att ta ut. Eller? Vad har hänt?
 
Absolut, en sådan toppklämma ska tåla ca 25 A om jag minns rätt.
Vi har sett liknande fall tidigare
https://www.byggahus.se/forum/el/271211-brand-wago.html?showAll
och där verkar orsaken vara misstag vid installationen - att ledaren inte avisolerats tillräckligt och/eller inte bottnat riktigt i toppklämman eller att alla kardeler inte kommit med. I ditt fall är det EK som det är betydligt svårare att misslyckas med. Men studera noga ifall det går att se några felaktigheter vid monteringen. Då båda toppklämmorna brunnit är det lätt att misstänka ett systematiskt fel vid installationen.
 
Mikael_L
Ja det är inte vare sig första eller sista gången en Wago brinner:
http://www.fluxio.se/forum/elmaterial/23454-wago.html

Men jag hittar brunna ubåtar och andra skarvar också, så jag tror inte just wago sticker ut med att vara sämst på något vis.
Men ärligt talat så har jag inte stött på någon brunnen skarv med torix, tomteluvan, såvitt jag minns. Däremot lite då och då någon där en ledare bara ramlar bort av sig självt så fort man rör i skiten.
 
Brunna torixar hittade vi i vårt 70-tals hus när elektrikern drog in jord överallt. Minns inte om det var 1 eller 2.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har kanske stött på någon brunnen torix också, det är i så fall minnet det är fel på.
Man stöter ju lite emellanåt på ställen där det eldat lite, det är i plintar, anslutningen till vägguttag och andra apparater, och olika kopplingar.

Jag ville mest säga att jag inte tror att just Wago är hemskt farliga eller osäkra.
Men visst bekymrar det mig lite, jag som klämmer på några hundra Wago eller Helacon varje år, att de inte är helt säkra.
 
Det är alltså därför som all plast i elektriska installationer skall vara självslocknande? :cool:
 
Det blir hur som helst spännande och se ifall den fjädrande kraften i en typ Vago håller i längden.
Vi vet att skruvplintar och typ Torix håller minst en mansålder, hur är en Vago om 70 år ??
 
Även jag har någon enstaka gång kommit på kopplings matr. typ Wago, Torix mm som blivit brända men det är mycket ovanligt. Däremot är det inte helt ovanligt med brända plintar i tex dosor med skruvanslutning/skruvöverfall det är säkert en faktor 10 i alla fall
 
  • Gilla
Eddsson
  • Laddar…
Jag har sett alldeles för många brunna ubåt/sockerbit i mitt liv, även några jag installerade själv. Började glappa när installationen var mindre än 5 år gammal. För några år senare ringde min farbror och sa att hans kök var strömlöst. Han trodde att nått i proppskåpetz hade gått sönder men toaljuset som var på samma dvärgbrytaren funkade bra. Hittade en övertapetserad kopplingsdosa i köket (nyinstallation från 1993) och när jag rörde klämmorna gnistrade det. Jag bytte ut alla ubåt mot Wago och allt funkade igen.

Värsta skarvmetoden jag har sett användes i Österrike från början till 60-talet - bara en M3-skruv med bricka och mutter med en massa eltejp. Skruvorna lossnar nästan alltid!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.