ullissa skrev:
[bild]
Hej ni som kan det här med seriekoppling.

Min granne har en Landroid som har några år på nacken och nu funderar vi på att köpa en robot också. Om jag förstått det hela rätt så bör vi också välja en Landroid för att vi inte skall störa ut varandra.

Våra tomter har en sträcka på ca 10 meter där våra gräsmattor möts utan någon som helst avdelare emellan och jag har läst här i tråden om flera som har seriekopplat sina slingor för att de skall kunna klippa hela tomten. Dock fattar jag inte riktigt hur det skall göras. Min första gissning var att man skulle göra som jag har ritat det röda strecket på bilden, men sen läste jag att två trådar brevid varandra tar ut varandra så att Landroiden kör över dem. Kan någon förklara så att jag förstår?

Jag undrar även ifall man kan seriekoppla all olika modeller av Landroid eller hur vet man vilka som går att seriekoppla?
Menar du att ni skall ha varsin robotgräsklippare, men de skall klippa på bådas tomter?
 
Nä, jag vill att vår skall klippa hos oss och deras hos dem. Däremot vill jag inte få ett stråk med högt gräs mellan tomterna.
 
Jag installerade Rulle (Worx Landroid 792E) innan förra sommaren. Han gick som en dröm och besparade oss många timmars gräsklippning. Den tidigare husägaren var inne på att "gräsmattan sköter sig själv". Det märktes mycket väl, mossan hade verkligen tagit överhanden. Vi köpte en eldriven vertikalskärare och jobbade två helger förra våren med att forsla bort 100 sopsäckar mossa, hjälpså och toppdressa. I år köpte jag en billig kabelläggare på Clas Ohlson, då kan man vertikalskära även där kabeln ligger. Det var en riktigt bra investering. Det är ganska mycket kabel som ska ned då vi har ca 700 kvadrat gräsmatta.

Sedan utökade jag klippområdet till en del där det tidigare fanns staket. Men det uppskattades inte alls. Han flippade ut helt, snurrade runt, hittade inte hem. Så jag kopplade om kabeln till endast den gamla slingan och det gick bra. Trodde först att det var för lång slinga och kanske någon dålig skarvning. Köpte skarvkopplingar och satte där jag gjort manuella skarvar samt utökade till nya klippområdet. Men samma sak hände igen, han snurrade runt och hittade inte hem. Då kom jag på att det kanske är någon störande signal där fiberkabeln går in i huset. Och mycket riktigt, jag gjorde slingan något kortare och då gick det bra.

Härom veckan så laddade batteriet plötligt ur när vi var borta på semester i en vecka. Kunde inte alls ladda upp den. Laddstationen ställde inte om alls i laddningsläge (rött ljus). HP Shou skickade ett nytt batteri. Då fick jag felet "Laddningsbas blockerad" när Rulle skulle åka in. Efter lite telefonsamtal och mätningar så konstaterades att det troligen är kretskortet i laddningsstationen som pajat. Tyvärr verkar det som att de har många såna som skall garantiåtgärdas så det blir troligen att vänta i två veckor eller mer på att få ett nytt kretskort utskickat. Så det blir att klippa gräset för hand. Vi köpte en liten eldriven gräsklippare för
kantklippningen, men den klipper så smalt och den bensindrivna klipparen har lite problem med förgasaren just nu. Det tar lätt 2,5 timmar med den eldrivna klipparen, bra träning.

Jag måste berömma HP Schou för att göra ett mycket bra jobb. De är verkligen bra på att hålla en god servicenivå och inte krångla alls..
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
En fundering: När WORX är trött och vill ladda hugger den tag i närmsta gränstråd och vänder hem. Nu råkade detta vara en ö. Då går han runt till batteritorsk antar jag ....
 
beck777 skrev:
En fundering: När WORX är trött och vill ladda hugger den tag i närmsta gränstråd och vänder hem. Nu råkade detta vara en ö. Då går han runt till batteritorsk antar jag ....
Den snurrar ett varv sen listar den ut att det är en ö för att sedan hoppa av och hitta kanttråden.

I 2016 års modeller har jag dock läst att det varit problem i några firmwareversioner, men för oss med äldre modeller ska det inte vara något problem.
 
  • Gilla
beck777
  • Laddar…
Hej,

Jag undrar vilken den senaste versionen av mjukvaran är för wg790e? Jag har precis laddat ner 0.94 (igen), men det pratas om 1.97 i andra trådar... Det måste vara för en annan maskin?

Har kört 0.94 i ett år nu cirka, och kantklippning har alltid varit påslaget men aldrig fungerat. I övrigt väldigt nöjd med vad jag fått för pengarna.
 
jugster skrev:
Hej,

Jag undrar vilken den senaste versionen av mjukvaran är för wg790e? Jag har precis laddat ner 0.94 (igen), men det pratas om 1.97 i andra trådar... Det måste vara för en annan maskin?

Har kört 0.94 i ett år nu cirka, och kantklippning har alltid varit påslaget men aldrig fungerat. I övrigt väldigt nöjd med vad jag fått för pengarna.
Det är 0.94 som gäller fortfarande för tidigare års wg790e. Jag kör 0.94 och för mig fungerar kantklippning.
Har du aktiverat den?

Edit.
Såg nu att du hade slagit på den.
Kan det var ett så löjligt fel så den missar kanttråden när den går ut?
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Finns det någon sammanställning någonstans av vad de olika uppgraderingsversionerna av mjukvara ska åtgärda / ge i form av extra funktionalitet?

Jag ställer mig litet frågande eftersom den WG796E (wifi) jag installerade åt svärmor fungerat fint hela tiden från inköp våren 2015, inte uppgraderat originalmjukvaran på den eftersom jag inte vill störa ett så välfungerande system.

Adderade zonklippning förra veckan, den kör nu två zoner för att få ett jämnare klippresultat över tid på en gräsmatta med ca 700 kvadrat på baksidan och ca 400 kvadrat på framsidan (blev litet onödigt mycket klippning på det mindre framsidesamrådet där laddstationen står, inställt på ren auto), dessa zoner förenade genom en ca 2 meter bred korridor.

Finns även en liten extrabit på framsidan som lades till denna säsong, ca 100 kvadrat förenad med övriga 400 kvadrat på framsidan via en smal enmeterskorridor (den slinker in där lagom ofta för att inte motivera en egen zon med den overhead som det innebär av att traska runt hela slingan nästan bara för denna lilla snutt).

Inställd på maximala 1000 kvadrat och med ca 30% plus håller den bra trim på hela gräsmattan med en gångtid ca 5 h/dygn 5 dygn i veckan. En och annan liten oklippt tuva då och då kan accepteras. Kanske får utöka arbetspassen litet om det skulle bli mer regn än det varit på sistone men den klarar detta utan några som helst problem.

Maskinen gör alltså precis som den ska även med zonklippningsprogrammet med den medlevererade mjukvaruversionen (tyvärr glömde jag kolla vad det är för version). Dvs den påbörjar varje pass växlande efter inställd fördelning zon 1 & zon 2 i detta fall, kör runt laddstationen snyggt och prydligt och hakar på slingan inställt antal meter och följer den, släpper slingan och börjar arbetspasset.

Det enda jag kan klaga på är att denna mjukvaruversion inte hämtar aktuell datum/tid via internet timeserver men det är inga större bekymmer att få mata in detta manuellt litet då och då för att få programstyrningen att stämma med hur man vill ha det.

Vore kul att veta vad de nya mjukvaruversionerna skulle ge för positiva effekter som sagt, svårt att se hur det kan bli mycket bättre jfr originalversion.
 
  • Gilla
b0dd3
  • Laddar…
evesve skrev:
Det är 0.94 som gäller fortfarande för tidigare års wg790e. Jag kör 0.94 och för mig fungerar kantklippning.
Har du aktiverat den?

Edit.
Såg nu att du hade slagit på den.
Kan det var ett så löjligt fel så den missar kanttråden när den går ut?
Hmm, det förstås, jag har bara 1-1.5m tråd framför laddstationen. Har aldrig sett att den letar när den går ut. Brukar mest backa och sen svänga ut och klippa som vanligt. Men då vet jag åtminstone en möjlig orsak, tack.
 
Ett litet tillägg till mitt inlägg ovan: finns ca 3m rak kantrådsförläggning framför laddstationen. Ska man köra zonklippning tex så tror jag detta är en förutsättning för att maskinen enkelt ska köra runt laddstationen och haka på kanttråden, får inte finnas några större osäkerheter där var denna kan förväntas att påträffas av roboten annars skiter det sig rätt snabbt.

Måste man kompromissa så är det givetvis att kanttråden viker av åt vänster litet tidigare än vad roboten väntar, bör inte spela någon större roll för den kommer att hitta slingan oavsett. Viker slingan av för tidigt åt höger däremot så kommer det förmodligen inte att funka med zonklippningsalgoritmen, roboten missar slingan och känner sig vilsen... i det läget borde den överge zonklippningsprogrammet och gå över på auto-läge men har ingen aning om hur man gjort där.
 
Harald Blåtumme skrev:
Finns det någon sammanställning någonstans av vad de olika uppgraderingsversionerna av mjukvara ska åtgärda / ge i form av extra funktionalitet?
Jag ställde frågan till supporten för en vecka sen om varför dom inte kan lägga ut en lista på versionsnummer.
Fick svar att det fanns så många modeller av klippare...
 
Hej.
Jag har ett hus med gräsmatta runt hela huset förutom en gång in till entrén.
På varsin sida av gången hade jag dragit kabeln lika så vid tomtgränsen och runt huset.
Men nu vill jag att gräsklipparen går över gången till entrén. Därför lade jag kabeln dubbelt så gräsklipparen går rakt över.
Men då blire den yttre gränsen inte sammankopplad med den inre ringen runt huset.
Så när den ska gå och ladda så går den bara varv efter varv längst ytterringen. Laddaren står vid inre ringen, vid huset.
Är det någon som fattar vad jag menar??:)
 
Raine_ph skrev:
Hej.
Jag har ett hus med gräsmatta runt hela huset förutom en gång in till entrén.
På varsin sida av gången hade jag dragit kabeln lika så vid tomtgränsen och runt huset.
Men nu vill jag att gräsklipparen går över gången till entrén. Därför lade jag kabeln dubbelt så gräsklipparen går rakt över.
Men då blire den yttre gränsen inte sammankopplad med den inre ringen runt huset.
Så när den ska gå och ladda så går den bara varv efter varv längst ytterringen. Laddaren står vid inre ringen, vid huset.
Är det någon som fattar vad jag menar??:)
Ja, du har byggt en ö.
Kabeln in och ut till andra sidan entrén måste vara separerade med minst 60 cm.
 
Men det vill jag ju inte. :)
 
Raine_ph skrev:
Men det vill jag ju inte. :)
OK, Då får du låta den snurra runt! :D
...eller bära den tillbaka...
 
  • Gilla
b0dd3 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.