Hej

Jag ska försöka mig på att lägga klinkergolv i en kombinerad tvättstuga och hall.

Det kommer att vara ganska mycket fast inredning, så jag ser följande två alternativ för plattläggning:

1) Lägga plattorna så att de börjar med hel platta mot den synliga väggen, så får det sluta hur som helst, med lång eller kort bit under möbler (garderober / köksskåp)

2) Centrera plattorna, som man enligt typ alla rekommendationer ska göra mellan två synliga väggar, men man centrerar mellan möblerna och den synliga väggen, så att det ser symmetriskt ut. Konsekvensen av det lär ju bli att den synliga väggen börjar med beskärda bitar.

Jag misstänker att alternativ 2 är ovanligt, men är man symmetrislav så antar jag att man gör så, vilket någon säkert har gjort?

Det är i det här fallet 30x60-plattor som är gråmönstrade.
https://www.google.se/search?q=bygg...AUIBygC&dpr=1#tbm=isch&q=byggmax+nodo&imgrc=_

Tack för kloka infallsvinklar! :)
 
BirgitS
Alternativ 1 verkar väl vara snyggast i det här fallet, om det inte leder till några konstigheter åt andra hållet, typ att du måste göra en väldigt smal remsa. Men det beror lite på hur man ser golvet när man kommer in.
 
Tack, men jag tror inte att jag gjorde mig förstådd...

Alternativ 1 är ju helt utan symmetri - man kör på helt hjärndött och tänker att det spelar ingen roll hur det blir på slutet, för det täcks av inredningen.

Hur plattorna hamnar mot inredningen vet vi inte, kanske blir det symmetriskt mot vägen, kanske blir det någon pytteliten remsa man ser, innan resten av plattan försvinner under inredningen.


Alternativ 2 tar ju hänsyn till inredningen och centrerar utifrån detta, så att det blir att se lika ut vid väggen som vid sockeln till skåpen.

Alternativ 2 är ju alltså krångligare. Nackdelen med alternativ 2, förutom att den kräver mer noggrannhet är att man inte riktigt vet hur sockeln ser ut på alla möbler. Någon kanske har djup sockel, någon har grund. T.ex. så ska det vara både högskåp i form av garderober samt att det ska vara ett torkskåp. Det vore optimistiskt att tro att deras socklar är lika. :)
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
BirgitS
Det var en liknande fråga för inte så länge sen, några veckor tror jag, som gällde ett badrum. Där var det med bilder så att man kunde se rummet och det var snyggast med att låta klinkern ligga hel mot den långa obrutna väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.