Hej,

Vet någon hur man tolkar PBL Kap 3. § 15 avseende tillräckligt stor yta för friyta på en villatomt? Vi har fått avslag på en enkel fråga hos byggnadsnämnden med hänvisning att vi måste visa tillräcklig friyta. (Ev minska byggnadens storlek till förmån för friyta). Frågan är hur mycket friyta behövs?

Mvh
David


Ur PBL
"Om tomter tas i anspråk för bebyggelse som innehåller en eller flera bostäder eller lokaler för barnstuga, skola eller annan jämförlig verksamhet, skall det finnas tillräckligt stor friyta som är lämplig för lek och utevistelse på tomten eller på utrymmen i närheten av denna."
 
Kommunen brukar ha en angiven maximal bebyggnadsgrad.
Dvs. de kan ange att endast 50% av tomten får vara bebyggd för att kunna tillgodose kravet av fria ytor.

Om jag inte har fel för mig så är det respektive kommun som anger denna procentsats.
Atså måste byggnadsnämnden som avslagit er ansökan kunna svara otvetydigt på er fråga.
 
Tack för svar,

MEN procentsatser är helt orelevant ! Har jag en störe sluttningstomt än grannen, måste jag då fixa mer plan friyta ? Knappast.

-Och kommunen har inget annat besked än att "kom in med en ny ansökan". Jag vill ju veta var gränsen går.

PBL är en lag och bör tolkas lika i alla kommuner. Hur stor del av en tomt som får bebyggas är orelevant. Det står inte procentsatser i PBL.

Har någon erfarenhet av friytor, och tolkingsfall, hör gärna av er.
Tack

 
Finns det detaljplan för området, då finns det även med där hur mycket av tomten som får bebyggas, som volvo nämner. Det brukar röra sig om 1/3 som får bebyggas, men det finns avvikelser från detta= något större byggyta.

Vad som är viktigt i Ditt ärende, är att du känner till reglerna i samhället, vilka lagar som styr den enskildes kontakt med myndigheten. Det framgår av ditt inlägg att kommunens tjänsteman inte begriper mycket av det han är satt att ansvara för.
Så här är det David H; Du kan vända dig till kommunens byggavdelning med en muntlig förfrågan, angående ditt husbygge, om vilka regler som gäller för området.
Tjänstemannen har skyldighet att svara på frågor, men han kan kanske inte ta ställning till just ditt husbygge, innan han sett en bygglovsansökan från dig. När du lämnar in bygglovet kan du be honom att tala om för dig, om han anser något strider mot områdesplanen, då du anser att det kommer att kosta dig tid och pengar att ändra i bygget. Du får utifrån detta lämna in bygglovet och vänta på ett beslut, går detta dig emot, så får du ju svart på vitt, vad kommunen anser strider mot planen. Efter beslutet kan du göra en ändring så att det passar kommunen, eller så får du överklaga beslutet, om du anser att kommunens beslut är fel.
Men visst går det att tala med den ansvarige på byggavdelningen, för att tidigt få klarhet i vilka regler som gäller för området. Kommunens tjänstemän skall alltid vara vänliga och höfliga mot sina kommuninvånare, det är ju trots allt dessa som betalar lönen till kommunanställda. :cool:
 
Ditt utdrag ur PBL gäller offentliga lokaler och inte detaljplanerade villaområden.
Kommunen strävar efter att få lite luft mellan kåkarna m a o husen skall ligga i rader ::) och inte som förr, lite mer pittoreskt
 
Hej igen och tack för hjälp.

Ni förstår säkert min frustration.

problemet är inte hur stor del av tomten som får bebyggas, (20% säger komunen) no problems, problemet är att det är en sluttningstomt och ingen direkt plan yta finns.

Det måste finnas tolkningsfall ang friyta som jag kan visa upp mina bångstyriga kommunstänstemän



Mitt utdrag ur PBL gäller väl tomter med en bostad? i §15 är enda paragrafen som beskriver friyta i PBL, om kommunen nekar bygge pga att friyta saknas vilken paragraf skulle de luta sig mot då???

Om tomter tas i anspråk för bebyggelse som innehåller en eller flera bostäder eller lokaler för barnstuga, skola eller annan jämförlig verksamhet, skall det finnas tillräckligt stor friyta som är lämplig för lek och utevistelse på tomten eller på utrymmen i närheten av denna.

Tack
 
Håller med om att det är något svårtolkat, bestämmelserna i PBL. Vad menas med fri yta för en familj med 9 barn t ex. Är den samma som familj med 1 barn? Och hur går det när 1-barns familjen säljer kåken till 9-barns familjen?? Tvivlar på att detta är något kommunen lägger sig i. Konkret; är tomten avsedd för bebyggelse av  1-familjs villa, då får kommunen vara mer precis i sin kommunicering med dig, om det nu är så att man har synpunkter på det ena eller andra. Du nämner själv 20% får bebyggas och du ligger under detta, då förstår jag inte vad man invänder mot. Om man nu är orolig för att eventuella barn inte har någon plan yta att leka på, utan tvingas att hoppa omkring på en bergshäll, då kan man undra vad kommunen har för framtida planer vad gäller lekplatser i området, om nu detta består till stor del av sluttningar.
Har man en vacker sluttningstomt, tycker jag det skulle vara förödande att plana ut denna med att gjuta förstärkningar och andra åtgärder för att uppnå något som ägaren inte är intresserad av.
Läs vidare..http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870010.HTM

Ps. blir det ett "ärende" av detta som går dig emot, så skall du begära personlig inställelse när byggnadsnämnden skall avgöra ärendet, så du där, får möjlighet att tala om vad du anser om bygget på tomten och varför den ser ut som den gör. Gå också runt i området och kolla på andra hus, som du tycker skiljer mer från bestämmelserna än vad ditt gör, och fota dessa. Du kan visa foton för nämnden. Vill man uppnå något, då får man jobba för det.
 
David H skrev:
PBL är en lag och bör tolkas lika i alla kommuner. Hur stor del av en tomt som får bebyggas är orelevant. Det står inte procentsatser i PBL.
Håller med dig.
Dock är verkligheten annorlunda.
Det sitter många "småpåvar" i vårt avlånga land som har sin egna tolkning av lagarna.

De är dock skyldiga att upplysa dig om exakt vad de anser är fel så att du kan rätta till det precis som Saturnus2 skriver.
Däremot tar inte lagen hänsyn till sammansättningen av familjen som låter uppföra huset. Det kan ju komma andra som skall bo i huset som har andra behov.
 
Jag förutsatte, när den nya Plan-och bygglagen kom, att denna skulle vara enkel och lättfattlig att förstå och arbeta efter, för alla. Men när vi tar del av problemen på Forumet kring PBL, är det uppenbart att det inte är så, utan tvärt om lämnar den nu möjligheter till personligt tyckande.
Därför känner jag en viss oro inför framtiden, då vi ständigt matas med att allt fler går ur den Svenska Skolan, med bristfälliga kunskaper i svenska och matte, bl.a. Hur detta kommer att avspegla sig på kommunernas byggkansli, vågar jag inte drömma om :-/
Mvh
Göran J.

David H. Får Du ytterligare problem med din kommun, låt oss då veta vilken det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.