Hej,

Har ett litet dilemma med tryck/flöde på vattnet. Hoppa till *** för att komma direkt till frågorna!
Bakgrund vi är fyra fastigheter som delar på en och samma vattenbrunn med tillhörande hydropress och så klart en pump till denna.
De tre övriga fastigheterna ligger på en lägre nivå än både hydropress och borrhål medans vår fastighet ligger en bit högre upp, dock rör det sig bara om ca 1,1-1,3m högre golvnivå än hydropressens underkant.


Det vi hittills har gjort är att höja både trycket och gränsvärdet för när pumpen ska starta/stanna för att få ett konstant högre tryck i systemet vilket har gjort en förbättring, svårt att säga hur stor förbättringen är då jag inte har några mätvärden, men man kan i alla fall duscha ur schampot nu :)

*** Nästa steg där jag behöver er hjälp med förslag/erfarenheter & ideer på lösningar!
Har en inkommande 32mm pem, vet att det finns något som kallas tryckhöjningspump/system men allt jag hittat är lösningar för 14tkr+.. skulle man inte i praktiken kunna lösa det hela med en egen hydropress och någon typ av jet/sugpump med backventil och tryckvakt? till saken hör att vi vill koppla in ett vattenfilter för att ta bort lukt och jag antar att dessa filter dels kräver ett visst tryck men även lär sänka det redan låga trycket vi har.

Men alla förslag på lösningar är välkomna, givetvis så är totalkostnaden intressant men är inte dumsnål så finns det pumpar eller lösningar som är betydligt mer energieffektiva så kan ju en dyrare investering löna sig i lägre driftskostnader.
 
En meter vattenpelare motsvarar 0,1 bar. Det brukar vara i alla fall tre bar tryck på vattnet. Jag tror att du har problem med något annat än höjdskillnaden. Det finns en bilventil på hydropressen. Där kan du mäta trycket och se vid vilka tryck som pumpen startar respektive stannar. För att få rätt tryck i hydropressen så stänger du av pumpen och tömmer hydropressen på vatten. Sedan fyller du luft till strax under pumpens tillslagstryck.

Rätt metod att åtgärda om det är trycket som är lågt är att höja det på befintlig pump snarare än att skaffa en pump till. Om det inte skiljer flera tiotals meter i höjd mellan dig och de andra fastigheterna måste det gå att få ett tryck som duger för alla.

Sedan är frågan om du har igensatta rör någonstans. Ibland kan det komma partiklar i vattnet som kan sätta igen blandare och silar. Är det dåligt flöde överallt eller bara i duschblandaren?
 
Avemo skrev:
En meter vattenpelare motsvarar 0,1 bar. Det brukar vara i alla fall tre bar tryck på vattnet. Jag tror att du har problem med något annat än höjdskillnaden. Det finns en bilventil på hydropressen. Där kan du mäta trycket och se vid vilka tryck som pumpen startar respektive stannar. För att få rätt tryck i hydropressen så stänger du av pumpen och tömmer hydropressen på vatten. Sedan fyller du luft till strax under pumpens tillslagstryck.

Rätt metod att åtgärda om det är trycket som är lågt är att höja det på befintlig pump snarare än att skaffa en pump till. Om det inte skiljer flera tiotals meter i höjd mellan dig och de andra fastigheterna måste det gå att få ett tryck som duger för alla.

Sedan är frågan om du har igensatta rör någonstans. Ibland kan det komma partiklar i vattnet som kan sätta igen blandare och silar. Är det dåligt flöde överallt eller bara i duschblandaren?
Får nog återgå till att mäta på befintlig anläggning för att få fram lite värden då. Ska se om jag hittar ventilen :confused: Tack för förklaringen på hur man ska göra i alla fall :)
När du förklarar det så och lite extra googlande så kan det ju inte vara höjdskillnaden i alla fall.. Kan det vara längden av slang kombinerat med dimension som är "boven" då? Slangen är nog närmare 70-80m. (uppskattat).
Tanken med en till pump var ju att ha denna i min fastighet tillsammans med en egen tryckbehållare av något slag. Kanske fortfarande ett alternativ om dimensionen kombinerat med längd är ett problem. Antar att det är flödet som påverkas då?

Det som bekymrar min hjärna är ju att det blev en märkbar och rent av väsentlig skillnad bara genom att skruva upp trycket i den befintliga hydropressen, så trycket har ju något med det hela att göra i alla fall..:confused:

Silarna är inget problem, det var min första tanke när vi flyttade in, tyvärr är trycket lika dåligt i både dusch-, handfat-, köksblandare och vattenutkastaren får man till och med knacka på för att käglan ska reagera och öppna sig.

Det som kan begränsa redan dåligt tryck/flöde är att det enbart är 12mm rör i fastigheten, tanken är att byta ut dessa till 15mm i samband med den pågående renoveringen, men frågan är om det blir någon jätte skillnad?
 
elmont skrev:
En sådan här skulle troligen lösa dina problem [länk]
Tänk bara på att en lite bättre kostar lite mer.
Det där var ju något i stil med min tilltänkta lösning, om jag förstår mig på konceptet med maskinen :)
I min värld borde den där lösa problemet.. men vore det ändå inte bättre med ett volymkärl som var större, där av en egen hydropress, känns som att pumpen på den där kommer behöva starta så fort man öppnar kranen för minsta lilla? Tänker lite på slitaget, dock får man flera sådan där för samma peng som en 300L+ hydropress med pump...:eek:
 
Den har ju en hydropress monterad så den får ju lite volym att jobba emot men naturligtvis startar en större mer sällan. Men för att prova så är det ju inga större kostnader och fungerar det så kan man ju köpa lite värre grejer lite på sikt.
 
Det vettigaste bör vara som Avemo skrev att åtgärda trycket i den gemensamma delen. Ska inte vara något problem med det, sätt dig in i hur det funkar som du börjat nu och gå vidare från det. Inga lokala pumpar behövs.
 
tig3r skrev:
Det som bekymrar min hjärna är ju att det blev en märkbar och rent av väsentlig skillnad bara genom att skruva upp trycket i den befintliga hydropressen, så trycket har ju något med det hela att göra i alla fall..:confused:

Silarna är inget problem, det var min första tanke när vi flyttade in, tyvärr är trycket lika dåligt i både dusch-, handfat-, köksblandare och vattenutkastaren får man till och med knacka på för att käglan ska reagera och öppna sig.

Det som kan begränsa redan dåligt tryck/flöde är att det enbart är 12mm rör i fastigheten, tanken är att byta ut dessa till 15mm i samband med den pågående renoveringen, men frågan är om det blir någon jätte skillnad?
Självklart har trycket med saken att göra. Vad jag menar är att det finns mer som spelar roll. Om det finns partiklar i vattnet så kan det sätta igen rör på andra ställen än bara silar. Om inkommande är 32 mm PEM och det sedan är 12 mm kopparrör inne i huset så kan areaövergången vara en plats att titta på. Även eventuella platser där ett rör kröker uppåt.

Vet du att trycket är bra i de andra fastigheterna? Om felet är lågt tryck vid pumpen är det enkelt att öka det lite till. Om felet är skräp i rören som stryper flödet är det tänkbart att det inte hjälper med en extra pump.
 
Om du monterar in en egen pump på din del av systemet utan att ha någon form av bufferttank innan din pump så kommer de andra som är anslutna uppleva att vattnet "försvinner" varje gång som din pump startar. Försök höja trycket så mycket det går på den gemensamma pumpen. På sikt kanske det måste installeras en ny och kraftigare pump för att få högre tryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.