Hej!

Har inte kommit längre än fundera på husköp/bygge. Men gör lite efterforskningar :)

Det här med försäkringar är svårt, eftersom det ju är snart sagt omöjligt att hitta försäkringspremier på nätet. Visst, jag vet varför, premierna beror på många olika variabler. Men ändå lite frustrerande när man bara är ute efter en grov uppskattning för sina kalkyler... känner inte att jag kommit tillräckligt långt i funderingarna för att ringa runt ska vara ett bra alternativ... då vill jag ha något mera konkret.

Så, vad jag undrar är vad det kostar med livförsäkring/efterlevandeförsäkring/låneskydd för att efterlevande inte ska behöva flytta ifall det värsta inträffar? Jag har inte någon som helst aning, men alla siffror jag kan få som ledtråd uppskattas.
 
Jag o min sambo skaffade nyligen en livförsäkring genom vår bank. Kostnaden per år är beroende på kön, ålder samt summan som man vill ha livförsäkringen på. Kan nämna vårt ex: Har valt livförsäkringen på 1 milj. Min sambo (man o 32 år) betalar ca 650 kr. Jag (kvinna o 27 år) betalar ca 450 kr. Män betalar högre än kvinnor samt att ju äldre man blir desto dyrare är det. Hade vi sen valt högre försäkringsbelopp än 1 milj, hade det också kostat mer.
 
Tack!

Hittade till slut lite uppgifter hos Länsförsäkringar. Det var samma variabler som du nämner, men dyrare premier (Ex. Man 25 år, 1Milj, 126:-/mån, Man 37 år, 135:-/mån). Lönar sig uppenbarligen att shoppa runt lite, men det brukar väl vara så med försäkringar.
 
Om du kan ordna det via gruppliv på jobbet eller via fackförening så brukar deras villkor vara oslagbara.

Vi har resonerat somså att det är onödigt att räkna med ett "totalt" kvarboende, min fru tycker att huset är för stort om hon skulle bli ensam med barnen, så jag har en livfösäkring som säkrar att ingen skall behöva kalla på mäklare dagen efter begravningen. Men som inte räcker för att långsiktigt behålla huset. En parameter i detta är ju iofs att belåningsgraden är såpass låg att ett netto efter en försäljning bör räcka till en bra och obelånad mindre bostad.

Om det skulle bli tvärtom så kan jag iofs inte heller långsiktigt behålla huset på bara min inkomst men jag skulle klara en övergångsperiod utan tillskott från livförsäkring.
 
Tänk också över, eller gå igenom med någon försäkringsrådgivare, vad ert existerande skydd från olika försäkringar (både privata och offentliga via försäkringskassan) innebär. När jag fick en gratis genomgång nyligen insåg jag hur mycket bättre skydd jag hade än jag faktiskt trodde.

Förutom att mina tjänstepensioner faller ut till min sambo så skulle min sambo också få omställningspension tills yngsta barnet blir 12 år, vilken baseras på min pensionsbehållning, uppräknat till vad jag borde fått för behållning om jag levt tills jag var 65. Dessutom skulle barnen få barnpension tills de är 18 år (eller till 20 om de går kvar i skola).

Vi kom fram till att min sambo + mina barn, om jag gick bort just nu, under de kommande 11 åren skulle få ut ca 20 000 kr i månaden och sedan skulle det börja minska.

Dessutom skulle diverse engångsutbetalningar ges från min tjänsteförsäkring och försäkringskassan, förutom att hon förstås ärver mig. Från min arbetsgivarteckande försäkring skulle sambon få 238 200 kr och mina barn 158 800 kr (6 respektive 2 basbelopp var för barnen).

Vi kom fram till att familjen skulle klara sig rätt hyfsat. Det skulle inte vara något problem att betala av alla lån direkt, vilket skulle ge en såpass rimlig boendekostnad att de skulle kunna bo kvar så länge de vill (sedan kanske de vill flytta, men det är ju skönt att själv kunna bestämma och inte pressas av ekonomin), och att vi inte behöver någon separat livförsäkring i dagsläget.
 
Alla regler gällande efterlevandeförsäkring mm bygger väl mycket på vilket förhållande man har, dvs om man är gift eller har gemensamma barn? Jag vet bara med säkerhet att när min mammas nya man dog (de var gifta, men hade inga gemensamma barn) så gick hälften av hans försäkringspengar till hans tidigare barn. Då räckte det inte med att de var gifta, men hade de haft gemensamma barn så hade min mamma fått hela beloppet. Till råga på allt hade de precis flyttat in i sitt nybyggda hus, när mannen avled, men än så länge har hon klarat bo kvar.
 
Stumpen skrev:
Alla regler gällande efterlevandeförsäkring mm bygger väl mycket på vilket förhållande man har, dvs om man är gift eller har gemensamma barn? Jag vet bara med säkerhet att när min mammas nya man dog (de var gifta, men hade inga gemensamma barn) så gick hälften av hans försäkringspengar till hans tidigare barn. Då räckte det inte med att de var gifta, men hade de haft gemensamma barn så hade min mamma fått hela beloppet. Till råga på allt hade de precis flyttat in i sitt nybyggda hus, när mannen avled, men än så länge har hon klarat bo kvar.
Japp, därför är det viktigt att ta reda på vad som gäller för just dig.
 
Vi har låneskydd genom Handelsbanken som skriver av hälften av lånet om den ena trillar den.
Sen tillkommer massa andra försäkringar hit och dit men just att halva lånet försvinner på ett bräde känns ju lite tryggare, då kan mn ha en sportmössa att ha råd att bo kvar

/m
 
Vi har i denna fråga oxå tittat lite på hur våran inkomstfördelning ser ut. Jag tjänar dåligt (sjukpensionär) men min man tjänar betydligt bättre. Eftersom vi har låneskydd via Handelsbanken försvinner halva lånet om en av oss går bort. Jag har en liten livförsäkring och min man har flera olika, både privata och genom jobbet. För som vi ser på det; jag måste klara hus och barn om ca 85% av vår gemensamma inkomst försvinner och detta täcker näst intill de olika försäkringarna upp. Men om jag dör klarar min man sig bra då halva lånet försvinner, han kommer till och med att få mer över än nu (man kanske ska passa sig...).
Så har vi valt att göra. Försäkringar är ju en ekonomisk fråga oxå, de kostar ju X kr/månad och det måste man ha råd med.
Vi har oxå valt att se till att min man har bra sjukförsäkringar om han skulle bli långtids sjukskriven.
/Lisa
 
Hemmakatten
Förmånsordningen i alla försäkringar kan ändras. Normalt sett utfaller de flesta försäkringar först till efterlevande maka/make/registrerad partner, därefter till efterlevande barn osv. Detta brukar man mycket enkelt kunna ändra så att försäkringen utfaller till den man önskar, tex sambo. Det är alltså mycket viktigt att man kontrollerar detta noga om man inte är gifta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.