Vi har byggt nytt hus med två helkaklade badrum/duschrum och delvis kaklad tvättstuga. I ett av badrummen är väggfogen mörkare än vi räknat med, och vi håller på och diskuterar detta med plattsättaren. Troligen är det så att de har blandat ihop färgerna, vi har grå väggfog i tvättstugan och hade tänkt ha ljusgrå i badrummet men den ser ut att vara grå (dvs samma färg som i tvättstugan).

Om det är så att de faktiskt har satt upp fog med fel färg så kan det fixas antingen genom att de fogar om med rätt färg eller att vi får en ekonomisk kompensation för felet.

Min fråga är då vad det kostar att låta foga om ett badrum. vi skulle behöva ha en hum om vilken kompensation som är rimlig.

Badrummet (som egentligen är ett duschrum, utan badkar) är ca 2x2m med 2,5m takhöjd, så att det är 4st väggar á 5m2 = totalt 20m2. Det finns en dörr, ett handfat med kommod och spegelskåp, ett högskåp, en toalett och en dusch - om man vill ta hänsyn till det när man beräknar priset (men det är nog överkurs...) Sopros Brillant fog har använts. 20x40 vita släta kakelplattor.

Som sagt, en grov uppskattning är det vi behöver. Inte på kronan och öret :rolleyes:
 
svårt att foga om ett badrum överhuvudtaget. Att skrapa ur den gamla fogen kan skada plattorna.
 
Du kan nog inte riktigt räkna så. En byggare gör ju om sina misstag till självkostnadspris. Han lär inte vara villig att ge er, det som en annan byggare vill ha för att göra jobbet. Du får därför fråga hur mycket byggaren är villig att ge. Känns det för lite, så får han helt enkelt göra om det.
 
T
Tror inte att dom har förväxlat fogbruket då "ljusgrå" fog blir inte särskilt ljusgrå utan mer åt det gråa hållet. Jag har i alla fall inte hittat något fog som är riktigt ljusgrå gentemot en vit platta.

En lättare lösning än att skrapa bort all fog som är att färga in fogen med en ny kulör och till det ändamålet använder man en produkt som heter Sopro FUF:

http://se.sopro.com/~run/plattsaettningsprodukter/fogmassor/950-sopro-fuf#!description

Vet inte om den blir mycket ljusare då det är kontrasten vitt kontra grått som spelar in i det hela.........
 
Rolle85 skrev:
svårt att foga om ett badrum överhuvudtaget. Att skrapa ur den gamla fogen kan skada plattorna.
Ja, lite så tänker vi också. Att vi kanske får leva med att det är "rutigare" än vi tänkt oss.
 
AG A skrev:
Du kan nog inte riktigt räkna så. En byggare gör ju om sina misstag till självkostnadspris. Han lär inte vara villig att ge er, det som en annan byggare vill ha för att göra jobbet. Du får därför fråga hur mycket byggaren är villig att ge. Känns det för lite, så får han helt enkelt göra om det.
Ja, det är klart. Tanken var att använda priset för en annan byggare vill ha som en övre gräns på vad vi kan förvänta oss för ersättning/nedsättning. Men det skulle iaf ge en siffra som ligger ungefär rätt. Själv har jag ingen aning om vad som "känns rätt", ska man gå på typ 3000kr eller 30 000kr?? Så för att gå från "jag har ingen aning" till "jag vet lite" hade det varit bra med en prisuppgift.
 
tank77 skrev:
Tror inte att dom har förväxlat fogbruket då "ljusgrå" fog blir inte särskilt ljusgrå utan mer åt det gråa hållet. Jag har i alla fall inte hittat något fog som är riktigt ljusgrå gentemot en vit platta.

En lättare lösning än att skrapa bort all fog som är att färga in fogen med en ny kulör och till det ändamålet använder man en produkt som heter Sopro FUF:

[länk]

Vet inte om den blir mycket ljusare då det är kontrasten vitt kontra grått som spelar in i det hela.........
Det var ju en ny idé (för oss iaf!). Fast den produkten verkar inte finnas I ljusgrå, bara vitt eller grått. Sitter sådan färg ordenligt, så att det inte blir flagor eller flammigt efter några år?
 
C
tank77 skrev:
Tror inte att dom har förväxlat fogbruket då "ljusgrå" fog blir inte särskilt ljusgrå utan mer åt det gråa hållet. Jag har i alla fall inte hittat något fog som är riktigt ljusgrå gentemot en vit platta.
Oj, jag upplever det faktiskt precis tvärtom!
Misstänker att det till väldigt stor del beror på hur vita plattorna är.
 
20160610_101332.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska se om jag lyckas lägga in en bild här som visar vägg och golv I duschrummet. Tanken var alltså att ha samma färg på fogen på både vägg och golv. Det är svårt att få rättvisande foton, färgerna blir lite konstiga tyvärr. Ta det för vad det är...

Men att avgöra om det faktiskt är fel färg var inte riktigt min poäng med den här tråden, utan mer att få hjälp med att avgöra vilket ersättningsanspråk som är rimligt.
 
C
vildmärren skrev:
Tanken var alltså att ha samma färg på fogen på både vägg och golv.
Fogen till vänster är ljusgrå och den till höger grå enligt min uppfattning.

Min uppfattning är också att det enda sättet att rätta till det med fullgott resultat är att börja om från början. Är det plattsättaren som erbjudit sig att "foga om"?
 
T
vildmärren skrev:
[bild]
Ska se om jag lyckas lägga in en bild här som visar vägg och golv I duschrummet. Tanken var alltså att ha samma färg på fogen på både vägg och golv. Det är svårt att få rättvisande foton, färgerna blir lite konstiga tyvärr. Ta det för vad det är...

Men att avgöra om det faktiskt är fel färg var inte riktigt min poäng med den här tråden, utan mer att få hjälp med att avgöra vilket ersättningsanspråk som är rimligt.
Inte så konstigt att det blir så, du har ju en klinkerplatta till vänster, en platta som är mycket tätare och kompaktare och som därför suger mindre än kakelplattan till höger, alltså om vi tar ett fogbruk av en kulör och drar på denna på en klnkerplatta vs en kakelplatta så blir fogen ljusare på en klinkerplatta då den suger ur mindre fukt av fogen och dessutom tar det längre tid för fogen att torka och fogen blir därmed ljusare. Dessutom spelar kontrasten in i detta fall då klinkerplattan är mycket mörkare än just en vit kakelplatta och då upplevs fogen ljusare även om den i verkligheten är i exakt samma kulör.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ser tydlig skillnad på fogen, även där den ljusa och mörka plattan möts.
 
tank77 skrev:
Inte så konstigt att det blir så, du har ju en klinkerplatta till vänster, en platta som är mycket tätare och kompaktare och som därför suger mindre än kakelplattan till höger, alltså om vi tar ett fogbruk av en kulör och drar på denna på en klnkerplatta vs en kakelplatta så blir fogen ljusare på en klinkerplatta då den suger ur mindre fukt av fogen och dessutom tar det längre tid för fogen att torka och fogen blir därmed ljusare. Dessutom spelar kontrasten in i detta fall då klinkerplattan är mycket mörkare än just en vit kakelplatta och då upplevs fogen ljusare även om den i verkligheten är i exakt samma kulör.
Det låter som du har full koll men jag tycker det både låter och ser konstigt ut. Spontant känns det som om en fog som är fuktigare på grund av att klinkerplattan inte suger borde vara mörkare och inte tvärtom. Men med ditt resonemang så kommer fogarna få exakt samma färg när fukthalten i båda fogarna når samma nivå. Hur länge borde det ta så TS kan komma överens med entreprenören att avvakta innan man diskuterar ersättningskraven?
 
Foga inte om, låt det vara. Kakelplattor kommer garanterat ta skada vid ett helt badrum.
Vad som värre är så ser det ut som mjukfog har används mellan golv/ väggskarv.
 
Personligen tycker jag det är konstigt att pengar kan kompensera folk att leva med något man inte vill ha ;)

Instämmer dock med tank77... anledningen är högst troligt att det är 2 helt olika plattor både till material och färg vilket jag också varit med om att man då upplever fogarna helt annorlunda trots att det varit samma fogbruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.