ricebridge skrev:
Mja, än är jag inte helt övertygad om dess förträfflighet. Den har ett mycket liberalt förhållande till avgränsningskabeln kan jag säga. Dessutom är den rätt tjurig av sig, vill gärna fastna där det finns för stora ojämnheter t ex träd, och kräver att få startas om från laddstationen när man lyft den –*det blir mycket kånkande...
Avgränsningskabel och fästpinnar är dessutom kroniskt restnoterade på Biltema i hela landet, men det funkar iofs med vanlig FK.
Ska provköra den ytterligare lite, men det känns ju muggigt om man ska behöva hålla på och springa efter den för att den hela tiden rymmer...
Det låter ju lite illavarslande, en robot bör ju undantagslöst ha ett strikt förhållande till begränsningsslingan.
Om den av egen maskin kör förbi slingan har ju en stor del av tillförlitligheten gått förlorad, på andra sidan kan ju finnas vägar, stup, vatten eller grannens prisbelönta rabatt.
Tyvärr är rymningar inte ovanligt på robotklippare i de lägre prisklasserna men det kan ju även vara nåt fel på din? Jag hade nog testat att byta.
 
Diverse konstigheter, ska in med den imorgon och diskutera saken.
* Hittar ej alltid kabeln.
* Vägrar ofta att starta - kräver att man ska starta den i laddstationen - trots att den står i laddstationen.
Den är däremot oväntat stark, och om bara dessa två funkade så skulle allt vara bra, förmodligen. Måste dock få lite fart på zonklippningen också, för den tar verkligen inte alla 2000 m2 i en vända...
 
Jahapp. Igår lämnade jag tillbaka den och fick pengarna tillbaka. Av rätt goda skäl, som vi snart ska se.

Men först –*en stor eloge till Biltema, faktiskt, för att de löste situationen smidigt och betalade tillbaka hela summan utan särskilt mycket diskussion. Även det av rätt goda skäl, som vi också snart ska se.

När jag lämnade in den för översyn – en halv månad efter att jag köpt den –*vägrade den att förstå att den stod i laddstationen, fastän att den gjorde det. Därmed vägrade den helt att starta.

Biltema tog in den för kontroll. Efter en stund ringde de upp. De skulle behöva riva ur batteriet och nollställa programvaran och...

"Stopp", sade jag. "Det här är ju en helt ny maskin. Om det behövs så stora reparationer redan, så börjar det lukta lite pengarna tillbaka".

Och på Biltema höll de faktiskt med.

När jag luskat lite i saken –*inga källor nämnda, men initierade sådana inom koncernen –*visar det sig nämligen att Biltema haft mycket stora problem med de här klipparna redan, trots att de kom ut i början på sommaren. På mitt lokala Biltema i en av Sveriges tio största städer har de sålt omkring ett halvdussin klippare –*och, med min inräknad, har hälften lämnats tillbaka av missnöjda köpare.

Mysteriet med avgränsningskabeln som klipparen inte hittade visar sig också bero på klipparen. Den klarar nämligen bara av 100 meter kabel, trots att det i marknadsföringen och manualen står att den ska klara 280 meter. Själv fick jag installera 265 meter för att täcka in det viktigaste, och då fick jag ändå skippa en lite för stor del av gräsmattan för att det skulle kännas riktigt bra.

Redan när jag installerade klipparen och skulle koppla in kablarna reagerade jag på hur otroligt klena kontakterna var. "Det här kommer aldrig att hålla särskilt länge", tänkte jag; det kändes som en tidsfråga innan de tunna metalltungorna som man skulle klämma fast kabeln med skulle gå av.

När vi ändå är inne på det här med kabel förresten. Biltema har inte lyckats skaka fram mer förlängningskabel, eller pinnar att fästa den i marken med, trots att man ska kunna köpa till mer. Den har inte funnits att köpa i något av varuhusen i södra Sverige som jag kollat. Det enda som funnits är kabeln till den gamla klipparen, och den kabeln har sålts som utgående modell. Beskeden om när man kan köpa ny kabel till den nya klipparen har minst sagt varit otydliga. Det är alldeles uppenbart att något antingen har klickat rejält i logistiken –*eller att de redan fått problem med tillverkaren.

Jag handlar mycket på Biltema och tycker att de oftast har oförtjänt dåligt rykte. Så därför blev jag extra besviken när det visade sig att de gjort samma miss för andra gången i rad. Den förra robotgräsklipparen (den blå) för ett par år sedan var tydligen inte mycket att komma med, och nu ser det ut som om de trampat i exakt samma klaver igen. Med ett antal återlämnade klippare som inte fungerar, och med den extra badwill som detta för med sig, kan det här komma att bli rätt kostsamt för dem. De lär ju t ex ha riktigt svårt att kunna komma igen en tredje gång med ännu en modell, och då ska alla kostnader för upphandling, marknadsföring mm tas någonstans ifrån.

Tyvärr är det här ett skolboksexempel på hur det blir när snålheten bedrar visheten. Någonstans har någon ekonomsjäl suttit och räknat ut att 7999:- är ett pris som kommer att få den gräsmatteägande folkmenigheten att strömma till varuhusen och handla så att kassaapparaterna glöder. Dock utan att tänka på att det avkall på kvaliteten, som man då måste göra för att komma ner i det priset, kommer att slå tillbaka förr eller senare.

Med andra ord: Snålheten bedrar visheten. Tyvärr, säger jag igen, för trots allt var klipparen ganska lovande. Men jag kan inte gå omkring och vara orolig för att klipparen ska smita in till grannen eller ta en egen åktur ute på landsvägen, utan måste kunna lita på att det fungerar. Så nu blev det en bättre beg. trädgårdstraktor istället.
 
Tråkigt men så är det med dom billiga robotarna inte bara Biltemas, själv har vi en Honda miimo som gör jobbet.
 
Och för samma pengar får man en Worx som verkar fungera bra (om man just för tillfället inte behöver funktionen "zonklippning", för den fungerar inte tillfredsställande).
 
Känner flera som har works roboten och det är bara bekymer
 
Min rullar på och gör ett bra jobb.
 
Corpes skrev:
Min rullar på och gör ett bra jobb.
Min med,
 
Samma här, funkar fint alltså. Har dock inte provat zonklippning.
 
Finns säkert några till med fungerande Worx, men alla behöver kanske inte skriva om det i biltema-tråden ;)
 
Kan ju vara kul att skriva att något fungerar, är ju inte så vanligt i ett forum 😉
 
Corpes skrev:
Kan ju vara kul att skriva att något fungerar, är ju inte så vanligt i ett forum 😉
Hade ju aldrig hänt i denna tråden om ni hade hållit er till er Worx tråd ;)
 
Vågar man köpa Biltemas robotgräsklippare?
Kostar endast 5999:- nu..
Eller ska man satsa på Worx.
Men de är väl lite budget de med iof
 
Nej nej, nej, är de i gång nu igen?! Samma smäck som förra gången, bara tvåtusen kronor billigare. Gissar att de sitter på ett restlager icke fungerande klippare från förra sommaren som de nu försöker kränga till dem som inte upplevde förra årets debacle.

Spring fortast möjligt därifrån!
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Samuel E skrev:
Vågar man köpa Biltemas robotgräsklippare?
Kostar endast 5999:- nu..
Ge pengarna till välgörenhet eller köp en annan robotklippare, så sover du bättre och får mindre problem i livet..
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.