Har ett hus i en by utanför Arvidsjaur, sommaren som var la kommunen ner nytt vatten och avlopp i hela byn, NCC stod för arbetet. I mitt hus har vattnet inte varit på sedan början av 60-talet men när man kommer till mitt hus så kopplar man in även det och lämnar vattnet på med följd att vattnet i ledningarna frös och ledningarna gick sönder på vintern och nu i vår när värmen kom så tinade det upp med följd att vattnet spolade in i huset. Hur länge vattnet hade spolat vet ingen men troligen flera veckor. Var några cm. vatten på golven så trossen är ju så klart full i vatten, huset har torpargrund med jordkällare och det rann vatten ut genom källarventilen. Golven måste ju tas upp men kommunen slår från sig och säger att det är NCC som måste stå för det, men NCC bryr sig inte. Själv tycker jag det är kommunens fel och att dom ska åtgärda vattenskadan och får sedan i sin tur göra upp med NCC. Vad finns att göra??
Samuel
 
Såvitt jag förstår så har du rätt så långt som att ditt avtal om VA anslutning är med kommunen, inte med NCC. Såvida du inte har fått köpa viss del av arbetet direkt från NCC (tänker på grävning på tomten och inkoppling till huset).

Men jag misstänker att det är ditt eget ansvar att säkra att huvudkranen inne i huset är stängd. Om vi antar att NCC har släppt på vattnet från "serviskranen" (ofta i gatan). så har de troligen inte gjort ngt. fel. OM de hade lämnat den kranen stängd, så hade du ju varit tvungen att beställa ut kommunen för att öppna den senare, det brukar kosta uppmot 3000 kr att få den kranen öppnad eller stängd, och varken du eller VVS firmor får röra den kranen.

Som sagt jag misstänker att ansvaret ligger på dig själv, men det bör du kolla med en jurist.

Vad säger ditt försäkringsbolag?
 
T
Men om jag förstår situationen rätt så hade inte TS beställt kommunalt vatten med tillhörande anslutning? Om så är fallet så är borde det vara NCC som gjort fel.

Om så inte är fallet, dvs TS var med på noterna om att ansluta huset så är det eget ansvar om man tydligt inte kan visa på att vattnet inte skulle sättas på, bara anslutas. Känns råddigt dock.
 
Inte säker på att jag förstår. Var felet att ledningar monterades ihop trots att det inte skulle ske eller var det att någon ventil/kran som stängde vattnet öppnades/kopplades förbi?
Hade du någon kontakt med antingen kommunen eller NCC inför arbetet och vad sades då?

Kan tänka mig att det finns gränsfall där det är tolkningsfråga. Om NCC har utfört det kommunbeställda arbetet fel eller om själva entreprenaduppdraget i sig är korrekt men de utöver uppdraget har gjort något som betraktas som deras eget fel.
Säger ditt försäkringsbolag något?
 
Kommunen beställer nytt vatten och avlopp i hela byn eftersom det gamla är så dåligt, NCC gör jobbet, och lägger nya rör ovanpå/bredvid dom gamla rören. Alla hus som satt på det gamla systemet ska även kopplas på på det nya, så även mitt, men jag har aldrig begärt att få kommunens kran öppnad till mitt hus. Har ett hus till i byn och det finns flera hus där inte vattnet har varit på på 50 år men där öppnade NCC inte kommunens kran men kopplade även sina nya ledningar till dom gamla rören som går från kommunens kran och in i husen. Så det är kommunens kran som NCC öppnat utan att fråga mig.. Huset är gammalt och ingen bor där sedan början av 60-talet men det används som sommar och jaktstuga, men vem vill bo i ett hus fullt med vatten.
Samuel.
 
Aha, ja om det redan tidigare var fysiskt kopplat till kommunens VA ledningar, men vattnet var avstängt. Då bör det ju vara fel att öppna den nya kranen.

Låter som du kan behöva juristhjälp. Troligen är det kommunen som är din avtalspartner här.

Men som sagt vad säger ditt förs. bolag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.