Tjena.

Sitter och planerar mitt uterum/inglasade altan och tänkte att jag kan starta tråden redan nu. Dels för att få lite hjälp med vissa frågor och dels för att få diskussioner kring bygglov eller attefalls-tillbyggnad m.m. Så som planen ligger just nu kommer bygget starta våren 2018 så det är en stund kvar. Bygglov söker jag nog nästa sommar så det är klart att börja när vädret tillåter 2018.

Uterummet ska då byggas till på en befintlig altan/balkong. Huset är ett sutteräng hus så tomten sluttar nedåt. Uterummet kommer vara isolerat och uppvärmt året om men endast underhållsvärme (8 grader?) på vinter för förvaring av blommor och annat. Tak med betongpannor, samma som på huset.

IMG_0704.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Altanen står just nu på 3st betongpelare (160x160mm) och på dessa ligger en HEA 160 järnbalk. I denna är sedan bjälklaget (7") fäst cc 60 in till grundmuren på huset.

DSC_0827.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min plan är då att bygga upp väggar kring halva altanen och sedan ha skjutdörrar ut mot den andra halvan. Uterummet blir då 13,7 m2 men utan takutsprång räknat. Om taket ska ha samma språng som huset så blir uterummet ca 16 m2 och då faller den bygglovsbefriade tillbyggnaden. Min plan är då att lägga en "syll" på HEA balken och sedan 3st limträ pelare. En pelare ovanför varje betongpelare och en i mitten. Planen är att uterummet ska ha öppet upp mot nock, vilket inte huset har någon annan stans. Det behövs nog för att få in ljus i vardagsrummet, och för att jag vill ha två stycken "trekants-fönster" i nocken. Därför blir taket lite av ett specialbygge. Taket går redan nu 2/3 över altanen så det kommer byggas till ca 1m + 40cm "överhäng". Jag tänkte att man sätter ett limträ från ytterväggen på huset som får vila på limträpelaren i mitten av den nya väggen. Sedan takåsar(?) från limträt ner till väggarna. Det betyder att två av de gamla takstolarna kommer att gå igenom det nya taket på uterummet. Det blir som två bjälkar som går igenom taket.

IMG_2204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De nya väggarna blir antingen 95mm eller 120mm tjocka, har inte bestämt helt ännu. Golvet kommer isoleras 170mm och sedan kommer det golvspån eller råspont ovanpå. Just nu lutar det åt ett laminatgolv. Föräldrarna har det i sitt uterum och det verkar fungera bra. Uppvärmningen blir förmodligen ett fläktkonvektor-element typ Aircoil med Z-Wave styrd termostat. Planen är även att ha Z-Wave styrda lamell-gardiner och styrda ventilationsfönster ovan dörrarna. Det får vi se när bygget närmar sig klart. Skjutdörrar/fönster blir fömodligen från Santex då frun och båda hennes bröder jobbar där. Får jag ingen familjerabatt blir det nog Willab istället ;). Det blir 3 st skjutdörrar med ventilationsluckor ovanför mot resten av altanen. Sedan blir det skjutfönster framåt. Ett parti på varje sida limträpelaren och 3 st fönster i varje parti. Trekants-fönster på varje sida pelaren upp i nock. I den sista väggen blir det fasta fönster under det befintliga takskägget.

IMG_0736.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2197.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(OBS Jag har försökt att snurra bilden men det går inte)

Jag har skissat lite och funderat på dimensioner men inget är spikat än. Jag vet tex inte hur mycket HEA balken tål. Det kanske får vara ett limträ mellan de yttre limträpelarna som tar en del av lasten från taket mitt på HEA balken. Jag skulle behöva lite hjälp med beräkningarna då det inte är min starkaste sida. Jag ska försöka få med alla underlag så det ska gå och räkna korrekt.

Förra ägaren har räknat lite på balken, även dokumenterat hur betongbelaren är byggd:

ramnebild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2199.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lite frågor från min sida då:

1. Kommer min plan fungera? Ser det ut som ett bra sätt att bygga på? Någon som vill ändra något?
2. Kommer HEA balken hålla för tak, limträ, limträpelare, fönster m.m? Det blir nog lite mycket vikt på mitten? Jag har funderat lite på om man ska växla av med ett limträ som ligger mellan fönstren och trekantfönstren, så det tar vikten från taket och lägger den över betongpelarna istället?
3. Hur räknas arean på tillbyggnaden? Taket blir bara 1,4x5m större men med väggar och tak blir det mer än 15m2, då går det inte med attefall-tillbyggnaden på 15m2?
4. Hur låg temp kan man ha i ett isolerat rum utan att det blir problem med fukt? Går det med 8-10 grader? Det kommer bli Vår-sommar-höst partier så uvärdet är inte super bra, runt 2,5-2,9 typ. Man vill ju inte värma för mycket heller.


Det hade varit kul och se inspiration om någon annan byggt ett "special-uterum" som är lite mer komplext än 3st väggar och kanalplast-tak.


Hoppas ni är intresserade och några av er har vettiga svar. (y)
 
Redigerat:
Om belastningen skulle bli för stor på HEA balken, skulle man kunna lösa det med ett limträ mellan limträpelarna mellan de stora fönstren och trekantsfönstren? Då vilar taket på limträpelarna som står direkt på betongpelarna.
Jag tar gärna emot tips på konstruktionslösningar. Jag hoppas att man kan se på mina skisser hur jag har tänkt att uterummet ska se ut.

Limträlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har ett mycket liknande projekt på gång. Några saker som jag råkat ut för hittills:
- får inte bygglov pga detaljplansförändring som gör att balkongen/altanen ger för stor byggyta på fastigheten. Tvingades därför att begränsa utbyggnaden till 15m2 enligt attefallsreglerna.
- jag har haft svårt att hitta glassektioner som är bra anpassade till de stommar som finns och den yta jag vill bygga, det slutade med att jag köper en större stomme som skall byggas om en aning (kapas på djupet, samt att taket skall få lite större överhäng på en sida).

Några saker du kan fundera över, som jag har ändrat på i min lösning:
- jag har ett fyrkantigt fönster planerat i mitten, istället för trekantiga fönster ända in till mitten under taknocken. De trekantiga fönstren går in till det fyrkantiga fönstret. Detta av två orsaker, dels så vill jag ha ett öppningsbart fönster för att släppa ut varmluft (kommer att styras med stegmotor av mitt hemautomatiseringssystem), dels så vill jag ha ett innertak precis under nocken (kanalplast i övrigt) för att gömma kablar, ventilation och för att kunna sätta upp spotlight-ramp i.
- jag skar hörnen på min utbyggnad (eller rättare sagt på det jag beställt) för att spara in en kvadratmeter utan att förlora användbar yta.
- jag valde vikdörrar då de är tätare än skjutdörrar och då de går att öppna mer. Just mina vikdörrar var dessutom billigare än skjutdörrarna (Skånska byggvaror)
- jag vinterbonade mitt uterum också, trots att jag inte planerar att hålla det varmare än 10 grader på vintern (förutom vid tillställningar).
- jag tänker ha både infravärme för snabb uppvärmning, men även oljelelement för underhållsvärmen (detta kontrolleras också av min hemautomatisering som redan styr flera andra element i huset).
- jag kommer att lägga in bambugolv för att få ett hårt golv som inte känns allt för kallt och stumt

Det var väl det jag kom att tänka på just nu, det finns nog mer att dela bara jag får tänka på saken...
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Det låter väldigt likt mina planer. Du får gärna länka om du har någon tråd eller bilder som jag kan få tips av.
Anledningen till att jag tittat på skjutdörrar istället för vikdörrar är just priset. Fördelen om jag beställer via santex är att svågern kan tillverka extra skjutdörrar med insektnät i så man kan vädra men slippa djuren. Jag har faktiskt inte kollat på bygglov-bygg yta sen. Jag har 224m2 hus redan nu så det kanske kan bli svårt. Det jag funderar mest på just nu är om balken i altanen håller för hela den nya ytterväggen. Jag har inte köpt mitt z-wave system än så har du några bra lösningar på att öppna fönster eller snurra gardiner så lyssnar jag gärna. Jobbar som elektriker så jag har lite idéer men det är lättare när man har byggnaden uppe och man vet hur det blir :)
 
attefall.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här tänker jag mig mitt ungefär. Man kommer att kunna gå runt uterummet, ca 90cm kvar av altanen på det smalaste stället utanför inglasningen. Jag har dock garage under, problemet med altanstorleken beror på balkongdelen som ligger längs med husets långsida.
 
Jag önskar att jag förstod mig på sketchup så jag inte hade behövt rita i paint. Det är ju väldigt likt förutom att jag inte kommer kunna gå runt mitt. Vad gäller uppvärmningen så kommer vi ha typ samma system. Jag ska hålla 8-10 grader på vintern. Ett vattenburet konvektorelement för underhållsvärmen och en infravärme för snabb uppvärmning :)
 
Jag har ritat detta i "homebyme" om du letar på nätet så finns det en nedladdningsbar version av detta (finns en webbvariant också), den genererar till och med ritningarna...
 
En sak till också, jag kommer att ta tilluften till huset från inglasningen på våren och hösten för att få en billigare uppvärmning av huset. Räknar med att spara några hundralappar per år på detta också.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
pacman42 skrev:
En sak till också, jag kommer att ta tilluften till huset från inglasningen på våren och hösten för att få en billigare uppvärmning av huset. Räknar med att spara några hundralappar per år på detta också.
Jag ska kolla upp det programmet. Hur ser dina planer ut då? Har du börjat bygga än? Hur ser du tidsplan ut?
 
Delarna kommer v35, skulle kommit v28 men en dag senare så fick jag besked om försening...

Snickaren kommer att börja en vecka tidigare med att förbereda (riva panelen, isolera väggen mot vinden, isolera golvet). Jag kommer innan dess att tömma garaget och riva innertaket (plåt för tillfället) som håller borta vätan. Sedan skall vinden få nya spångar och en ny taklucka skall byggas på andra sidan huset. Och sedan måste jag även bygga en ny uppgång med en plan mellanavsats på andra sidan av huset så att man säkert kan ställa en stege för att ta sig till den nya vindsluckan (man kommer inte att gå dit i onödan, det är 2,5 våningar upp idag, med den nya avsatsen så blir det bara knapps två våningar upp - vid närmare eftertanke så bygger jag nog hela den avsatsen i markplan med övervåningen i huset, vi får se hur jag löser det på ett snyggt sätt. Man kan nog ställa buskar framför och dölja det).
 
Ramnemark skrev:
Uterummet blir då 13,7 m2 men utan takutsprång räknat. Om taket ska ha samma språng som huset så blir uterummet ca 16 m2 och då faller den bygglovsbefriade tillbyggnaden.
Det borde inte vara några problem om du inte har stora taksprång.


Beräkning av byggnadsarea sker enligt standarden SS 21054:2009. Standarden ges ut av Swedish Standards Institute, SIS. Det är den area som byggnaden upptar på marken som räknas. Om taksprångets horisontella djup är mindre än 50 centimeter räknas det inte in i byggnadsarean. Taksprånget är den del av yttertaket som sticker ut utanför ytterväggen. Sticker det ut mer än 50 centimeter räknas hela taksprånget in.

Hämtat från:
http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/


//Kepsen
 
Helt rätt Kepsen. Jag kommer att ha 50cm utsprång utöver de 15m2 jag bygger. Nu hjälper detta inte mycket mot vätan när man bor på västkusten, men ändå...
 
Hej igen.

Kom på att det kanske skilde på Attefallstillbyggnad och en helst fristående Attefallsbyggnad.
Hittade då följande regel som tillkommit i mätstandarden.
Sen kan det naturligtvis bli frågan om hur man tolkar dem, men då din altan inte är underbyggd så kan det kanske vara något.

Länk till en mäklarsida där det står lite mer

http://www.maklarsamfundet.se/nyheter/nya-matregler

Lycka till med bygget.

//Kepsen
 
Kepsen skrev:
Hej igen.

Kom på att det kanske skilde på Attefallstillbyggnad och en helst fristående Attefallsbyggnad.
Hittade då följande regel som tillkommit i mätstandarden.
Sen kan det naturligtvis bli frågan om hur man tolkar dem, men då din altan inte är underbyggd så kan det kanske vara något.

Länk till en mäklarsida där det står lite mer

[länk]

Lycka till med bygget.

//Kepsen
Intressant med tanke på att jag inte fick bygglov för att min balkong-del är det som gör att jag inte följer detaljplanen, men det kanske inte gäller detaljplanerna? Min tolkning är att man använder sig av denna standard för att mäta boarean, men inte byggnadsarean. Om inte så hade jag ännu större fog för mitt överklagande av det nekade bygglovet.
 
pacman42 skrev:
Delarna kommer v35, skulle kommit v28 men en dag senare så fick jag besked om försening...

Snickaren kommer att börja en vecka tidigare med att förbereda (riva panelen, isolera väggen mot vinden, isolera golvet). Jag kommer innan dess att tömma garaget och riva innertaket (plåt för tillfället) som håller borta vätan. Sedan skall vinden få nya spångar och en ny taklucka skall byggas på andra sidan huset. Och sedan måste jag även bygga en ny uppgång med en plan mellanavsats på andra sidan av huset så att man säkert kan ställa en stege för att ta sig till den nya vindsluckan (man kommer inte att gå dit i onödan, det är 2,5 våningar upp idag, med den nya avsatsen så blir det bara knapps två våningar upp - vid närmare eftertanke så bygger jag nog hela den avsatsen i markplan med övervåningen i huset, vi får se hur jag löser det på ett snyggt sätt. Man kan nog ställa buskar framför och dölja det).
Skapa gärna en tråd om det så man kan se hur det blir och få lite inspiration. Det är ont om uterums-trådar som är lite mer avancerat byggda :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.