En rak 30 är inget skräp, det är bara olja.
För att för att få oljan lättflytande när den är kall och lite tjockare när den är varn tillsätter man en massa jox.
Syntetolja så delar man upp kolkedjorna i bitar och sätter sedan ihop dem på något annat sätt.

Gräsklippare körs för det mesta mellan 10-20 grader så då funkar en rak olja bra.

Protte
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Om man ska klippa på vintern så bör man välja något annat än rak 30 ollja.
 
På vintern kan man ju använda den för att skotta snö.

Hur som helst, då gäller det att hitta en rak 30 som är API SJ.

Ärligt talst förstår jag inte krånglet. Eftersom det står API SJ och 10w30 för allmänt bruk, och en sån olja finns på Biltema för 50kr: Köp den?
Den räcker dessutom till två byten och enligt manualen ska första bytet ske tidigare.
 
Redigerat:
Det ska alltid krånglas med gräsklipparolja och det grundar sig i att handlarna vill sälja sina halvlitersburkar till överpris.

Läser man manualen till motorn (tex honda) så kommer man fram till att det går utmärkt att använda (i hondafallet) en 10w30 och en enkel sådan kan mana köpa på både biltema och OKQ8 för en liten peng.

gräsklipparolja.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltid någon som lyckas hitta på argument för att en rak olja är bättre för just en gräsklipparmotor, men motortillverkaren håller inte med.
 
Redigerat:
  • Gilla
Klabbis 3000 och 1 till
  • Laddar…
Jag erkänner att vår gamla Stiga-turbo från -88 endast fått ett oljebyte och och behöver 2-3 dl olja på en säsong.
Blir någon 30-olja av billigaste sorten med några år mellanrum.
Den nyare Klippon, ca 10 år, får enkel 30w för att minska förbrukningen då den annars förbrukar olja i mängder som kan ses som missbruk. Rådet gavs av verkstad.
Ska bli intressant att se vad en nyinköpt Honda förbrukar, men rekommendationen är 30W alt 0-30W, men det står att man kan välja andra sorter men att man ska välja SJ, vad det nu betyder.
 
Skäms Anders. Oljebyte varje höst ska det vara.....

Min klippo med honda är från 2009. Upplever inte att den drar någon olja alls (10w30).
 
Ska vi utgå ifrån att finns det ingen avtappningsplugg så är den inte avsedd att bytas? (y)
 
Då är den konstruerad för att oljan avtappas via avgasröret och oljebyte görs automatiskt när motorn går...
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Skäms Anders. Oljebyte varje höst ska det vara.....

Min klippo med honda är från 2009. Upplever inte att den drar någon olja alls (10w30).
Kollade och det var 10W30 olja jag fick med till Hondan en med 190cc motor, men jag ska sona mina synder genom att ge den ett oljebyte efter ca 10 timmar och sedan fundera på när jag ska använda den resterande halvlitern. ;)
 
martin43 skrev:
Då är den konstruerad för att oljan avtappas via avgasröret och oljebyte görs automatiskt när motorn går...
Jo, det vet jag utifrån Klippon med B&S. Delar av oljan sitter som bränd lukt i kläderna :)
 
Oljebyte kanske är precis vad min Stiga behöver! Behövde dubbelt så många drag inför årets första start i år innan motorn gick igång. Dvs två. För dåligt! Iofs glömde jag slå över på choke på första rycket... :)
Jag kan nog ha bytt olja nån gång men när det inte finns något smidigt sätt att tappa av den så är det inget som lockar oavsett literpris. Vill tillverkaren att man skall byta oftare får de hitta på något fiffigare avtappningssätt.

Klippon jag hade innan bytte jag nog aldrig på, den var ett arvegods som jag trodde skulle gå i arv i generationer men det gick faktiskt att döda en sådan. Den råkade stå kvarglömd ute i ett åskväder och sedan var det ett högst lokalt åskväder när man försökte starta.
 
Klipparna har ju en avtappningsplugg, har ni missat det?
 
MathiasS skrev:
Klipparna har ju en avtappningsplugg, har ni missat det?
Vad menar du nu?
 
MathiasS skrev:
Klipparna har ju en avtappningsplugg, har ni missat det?
Hondans instruktion (det är en HRX537) visar att man ska tömma den genom påfyllningshålet, dvs lyfta och luta hela klipparen.
Du ser, jag har redan börjat förbereda vad som komma skall och min botgöring.;)
 
Ja precis, påfyllning är avtappning. Det är ju bara tippa klipparen så åker det ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.