Glömde nämna att jag planerar att behandla ribborna med grå trätjära eller sioo i framtiden om jag får råd
 
Så 22*45 är för klent?vill inte att det ska slå sig. Hur långt ska man ha mellan stolparna?
 
Vi har 45x45. Satte upp dem 2011 och de ser bra ut ännu. De är obehandlade och målade med Demideck, samma som huset.
Det jag tipsades om då var att alltid sätta två skruvar för att minska vridningar.
Jag tror även att avståndet mellan stolparna har stor betydelse. Vi har ca 110 cm medan jämngamla staket som uppskattningsvis har 2 meter mellan stolparna vrider sig.
 
Håller med fubar. Själv hade jag ca 2m mellan stolparna men har man 1m minskar man vridningsproblematiken. Med cc 1m räcker det med spjälor 32x45. För att minska risken ytterligare begär att få "färskt" tryckta spjälor.
 
ska man ha 95´s stolpar eller 70´s?..
 
Jag gillar 2x45x95mm som skruvas ihop till stolpar och dylikt.
 
Jag använde 70-stolpar med avstånd 1.2 m. Hade en 28 mm trallbit emellan när jag skruva varje. Höjd till översta ribba 91 cm.
 
En estetisk fråga. Ska man måla stolparna vita eller ha dom omålade? Den liggande ribben kommer bli vit.....
/
M
 
  • Gilla
dulle85
  • Laddar…
Jag röstar på omålade!
 
jostsweden skrev:
[bild][bild]
Snyggt! Vad har du för avstånd mellan ribborna?
 
Jag hade en 28 mm trallbräda emellan när jag skruvade
 
Jag valde 45x70 på mina liggande ribbor. Ville ha lite grövre dimension då det är ett staket jag ska bygga. Vill inte att det ska slå sig heller. Men jag hoppas att ribborna inte kommer se för tjocka ut när de är 45 istället för 28.
 
Har 1,9 m mellan stolparna som är 95x95.
 
Nej det tror jag inte ser för tjockt ut, är ju många som använder 45x45. Lycka till!
 
jostsweden skrev:
Nej det tror jag inte ser för tjockt ut, är ju många som använder 45x45. Lycka till!
Tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.