Hej, jag har en liten trång tomt på ca 300 kvm, med en del trånga passager.

Kommer det funka med en robot? Tänker mig t.ex. HQ 310 med Guidekabel, alternativt en Worx (men primärt Husqvarnan)

Se skiss om det ens är lönt att försöka utifrån de saker som är uppställda på den lilla gräsmattan.

skiss2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med Husqvarnan tänker jag mig att den följer guidekabeln från laddstationen till ytan längs bort typ 33 % av starterna, går på begränsningskabeln åt höger/neråt/Vänster ända bort till nedre vänstra hörnet 33 % av starterna samt följer begränsningskabeln höger/uppåt 33 % av starterna.

Så vad tror ni, kommer det funka?
Har lagt undan en 310 att hämta onsdag/torsdag denna vecka :)
Enligt återförsäljaren så klarar den av att åka i passager på 60 cm.


Gällande Worx kollade jag lite på nätet och den verkar klara smala passager utan guidekabel?
 
60 cm gäller nog mellan begränsningskablarna.
Vi har en passage hemma som är 110 cm, begränsningkabeln ligger 35 ut från kanterna vilket gör att passagen är 40 cm, där i mellan går guiden.
Detta funkar alldeles utmärkt när klipparen (AM 310) följer guiden, den har dessutom letat sig igenom själv minst en gång. Så det borde funka för dig, dock vågar jag inte lova :)

Däremot kan du inte dra begränsningskabel rakt ut som du gjort, den bör gå ut åt sidorna vilket gör din placering av laddstation lite svår.
 
Tack för svaren, missade detta med begränsningskabeln.
Har gjort 2 alternativa skisser som kanske skulle funka

Sen läste jag en smart grej där man grävde ner studsmattan lite så får man bort de flesta hindren från benen, och bara stolparna som stoppar. Så det borde bli bra.

Alternativ2
skiss_alt2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ3
skiss_alt3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skickade även en fråga till Husqvarna och de svarade att det ska fungera.
Tyvärr hade inte återförsäljaren den hemma, så när jag skulle hämta den fanns ingen, fast jag tingade en igår :(
Får beställa på nätet i stället
//Magnus
 
3an skulle jag kört på!
Se bara till att den hittar upp till höger, men det borde gå att få till med rätt inställningar! Sen kan du dra ut o runt dom vita prickarna också, så krockar den inte med dom heller!
Det går inte lätt att flytta lekstugan en meter åt höger?
 
Redigerat:
Nja, optimal placering för laddstationen bör ju vara till höger om huset i den stora delen, så kommer det även stå i manualen för 310.
För övrigt är denna tomten inga problem för en robotklippare.
 
Då kör jag på 3:an!
Ska kolla om jag kan flytta den, väger dock en hel del, men med lite vilja och grannar går det säkert.
Kanske en meter bort från häcken också.
Tack för hjälpen
 
legion skrev:
Nja, optimal placering för laddstationen bör ju vara till höger om huset i den stora delen, så kommer det även stå i manualen för 310.
För övrigt är denna tomten inga problem för en robotklippare.
Det håller jag med om!
Men det blir kanske problem o dra fram ett uttag dit?
 
Med alternativ 3 så tror jag det kan bli problem att få klipparen att hitta hem vid laddning om den befinner sig på området till höger om huset. Jag hade placerat laddstationen till höger om huset. Dels för att det är den största ytan men även för att guiden täcker upp hela tomten bättre. Vilket gör under vid hem gång till laddstationen. Lågspänningskabeln som går mellan trafon i vägguttaget till laddstationen är 10 meter lång så vägguttag behöver ju inte finnas i direkt närhet. På min klippare har jag satt trafon inne och sen dragit kabeln ut genom friskluftsventilen. Så slipper man göra hålnoch krångla. Sen en annan tanke. Är det inte lite lurigt att ha studsmattan så nära huset? Känns som det kan bli farligt om det går lite vilt till :p
 
Redigerat:
  • Gilla
Nobsen
  • Laddar…
hehe, jag är inte världsbäst på att rita, men hela den vita ytan är inte hus, tex där studsmattan är är det en halvmeter med grus innan husväggen kommer + att nätet sitter på insidan, dvs kantsyddet över fjädrarna ligger utanför skyddsnätet, så det är ingen fara :)

Så här bör det bli nu, lite justeringar av tex lekstuga
Alternativ 4
skiss_alt4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade nog ändå försökt få laddstationen till höger om huset. Vid trallen men även på stenplattorna går ju bra om dom bara ligger i samma nivå som gräset. Alternativt flytta lekstugan ändå mer åt höger när man ändå är igång för att öppna upp mer där i mellan för att underlätta passagen. Det kommer fungera som det är på alternativ 4 nu men optimerar man så klipparen alltid hittar hem snabbt och inte behöver gå långa sträckor till dom stora ytorna ökar man effektiviteten en hel del.
 
Ahh, det har jag inte ens tänkt på, att stationen kan stå på plattorna. det ska jag kolla på i morgon.
Kan vara en bra variant, om den då kan samsas med cyklarna och HD:n vill säga.
Tackar
 
Klippområdet behöver ju bara gå in där klipparen står. Men gärna med lite yta på varje sida om laddstationen. Cirka 1,5-2 meter brett med stationen i mitten. Går att göra ännu smalare men då måste den vara inställd på att följa guidekablen in varje gång för att få det till att funka tillfredställande. Kabeln går bra att lägga under plattorna. Dock så är det ju inte så lämpligt som du säkert förstår om någon ställer en hd framför laddstationen. För då blir det svårt att hitta in och ut för klipparen :p
 
Det går inte att lösa med laddstationen såhär?

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fan vad grymt med alla ideer, tackar för det.
Den där "ramen runt tomten är en häck, men det funkar att sätta laddaren mot en häck också, hade inte tänkt på det heller.

Elen blir inga problem, så det borde funka bra.
Kommer jag få den att klippa även i delen där studsmattan är med denna uppsättning?

Får även bygga ett litet skyddande hus tror jag, då sonen som är sporttokig brukar stå på gräsmattan och trixa/skjuta fotboll.

Beställde den idag, så kanske kommer den hem redan i morgon, så då har jag hela helgen på mig att få till det
 
Lexingtons förslag är bäst, men jag skulle dra guidekabel bakom lekstugan.
Tänk på att klipparen (HQ och Gardena) kör tillbaka till laddaren på vänstra sidan om guidekabeln!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.