Rak SAE30 brukar säljas som gräsklipparolja. För egen del tar jag det som en indikation på att den simplaste och billigaste motorolja du kan hitta på en bensinmack är utmärkt till ändamålet. Vill du vara rädd om gräsklipparen är det dock en god idé att byta olja minst en gång om året. Eller gärna ännu oftare om man skall tro manualen som ja73 länkar till.
 
Jag har aldrig bytt olja i en gräsklippare, eventuellt fyllt på med "motorolja" någon gång.
Maskinen hinner rosta bort i övrigt enligt mig, men det beror ju lite på vilka arealer man ska klippa o.s.v.
 
M
Jag lovar att gräsklipparen hinner bli så gammal att du behöver byta olja på den om du bara tvättar av den någon gång 😀
 
Avemo skrev:
Rak SAE30 brukar säljas som gräsklipparolja.
Skulle jag aldrig ens fundera på att köpa, speciellt inte "specialolja anpassad för just den här klipparen", eftersom det förmodligrn är "en extra dålig olja till extra högt pris".

Om man nödvändigt vill betala extra för oljan, köp helsyntetisk bra motorolja o spola ner en tjuga i toaletten och lägg en annan tjuga under gräsklipparen när du startar den varje gång du byter i klippare. ;)
 
Redigerat:
martin43 skrev:
Skulle jag aldrig ens fundera på att köpa, speciellt inte "specialolja anpassad för just den här klipparen", eftersom det förmodligrn är "en extra dålig olja till extra högt pris".
Inte jag heller vilket kan anas av fortsättningen på det jag skrev:
Avemo skrev:
För egen del tar jag det som en indikation på att den simplaste och billigaste motorolja du kan hitta på en bensinmack är utmärkt till ändamålet.
Angående att byta olja så kan man hålla en gräsklippare igång hur länge som helst utan att byta olja. Men om man byter den så minskar man slitaget vilket minskar oljeförbrukningen så att skillnaden efter några år kan vara att den startar lättare och går renare så att den luktar mindre. Så man behöver inte byta olja på en gräsklippare, men det kan vara fördelaktigt att göra i alla fall.
 
De är ju ingen jätteinvestering med en gräsklippare numera, Klippo är väl ett undantag men tvivlar på att sån gör ett bättre jobb än min Stiga. Min klippare har stått ute ett par säsonger nu, skottkärran som överdrag, startar på andra rycket, Kinamotor dessutom, inte B&S
Kineserna börjar få ordning på kvaliteten
Prisskillnaderna mellan Klippo och Stiga är ju ganska rejäl, Klippo är kanske bra i professionellt bruk men för en villatomt är det tveksamt
 
Byt olja någon gång under klipparens livstid, det kostar så lite och tar inte alls lång tid, vill man köra rak 30 olja så finns det även på macken, biltema, jula eller vart det nu man väljer att gå.
 
Bytte faktiskt olja en gång i min Stiga från -87 med B&S motor. Var ambitiös precis när jag köpt huset och fick ärva den från förra ägaren. Finns ju ingen avtappningsplugg så istället för att suga upp oljan la ja den på sidan så att oljan rann ut genom påfyllningröret. Jättesmart... Fyllde ju vartenda skrymsle i motorn med oljerester. När jag väl fyllt på var det ett helvete att få igång den, det var ju olja i förbränningsrummet som kläggade igen stiftet hela tiden. Startade till slut och la en Lützen-dimma över hela kvarteret i ett bra tag tills all gammal olja brunnit upp.

Numera tar jag vad jag har till hands när det ska fyllas på. Har en gammal dunk från Hydro med 20W50 "semisyntetisk" olja. Ju tjockare desto bättre tänker jag i den gamla holken, då är det mindre risk att nåt läcker ut. Ungerfär som på en Harley-Davidson ;)
 
Ska det vara en rak 30 så köp en rak30.
När du är förbi mappen gå in på gds eller utanför och plocka en gammal dunk för olja eller spolarvätska rätt smidigt att bara sticka en tratt i när man tömmer den gamla oljan.
Ibland är det smidigare att ta 2 dunkar en som man skär upp och användet som kärl och sedan häller ut genom korkhålet ner i en annan dunk.

Sedan är det lätt att göra vad man nu brukar göra med den.
 
det finns olja i 0,6 l förpackningar på biltema mm just för en gräsklipparfyllnng för 49 kr eller så. Jag brukar byta vartannat år innan vintern. När man ser den svarta soppan som kommer ut tycker man att det var bra att byta. I mina B&S-motorer finns avtappnngspluggar. Dessa B&S-motorer är så primitiva att de kanske gå på överbliven frittyrolja från närmaste kebabställe men jag vill inte prova.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.