Hej

Mitt första inlägg på detta forum.

Planerar så smått att bygga ett hus om något år.

Jag har läst mycket här inne om golvvärmeslingor ingjutna i grunden"plattan"

Nu är den beräknade lislängden på de slingorna 30-50 år och läckage skulle medföra ett mycket omfattande arbete med att hugga upp golv och grund. -inte så kul om man som jag planerar bo i huset till liemannen kommer och knackar på.

Är det helt orealistiskt att gjuta en platta med erforderlig isolering 250mm under och sedan lägga vattenburen golvvärme uppe på plattan. eller leder detta tveklöst till fuktproblem i plattan eller andra problem. Service och reparationen bör ju bli ordentligt mycket mer lättåtkomligt (läs billigt).


Kanske är det dyrare att lägga slingorna på plattan än i den.

Är det någon här som går i samma tankar som jag så svara gärna har inte sett någon gammal tråd med denna frågeställning.

mvh

Fredrik
 
Hmm tack för iden med villa varm, känns ju betydligt billigare i servicesynpunkt.

Skall kolla upp lite mer om den tekniken.
 
Går det verkligen att dra elvärme i ett gammalt vattenrör? Jag blir fundersam till vad kabeln tycker om det. Den kommer ju at ligga värmemässigt i princip olastad och riskera att bli väldigt varm väldigt fort. Har du dessutom en kabel av PTC typ som reglerar ned effekten om den blir övervarm så är det troligen bara att stå där med lång kall näsa.
Villa varm varianten är dessutom mycket snabbare vilke du kanske beroende på husets läge kommer att uppskatta på våren. Har hört om de som har ingjuten golvvärme som tycker att det är svettigt. Dessutom är det aldrig energieffektivt att få för varmt.
 
En variant måste ju vara att gjuta platta utan golvvärme och sedan bygga med vanliga plåtar direkt på över betongen, givetvis med alla erfoderliga fuktspärrar o.s.v om det nu skulle behövas.
Det blir en dyrare installation eftersom plåtarna kostar en del.

Sen lägger du parkett/klinkers eller vad du nu vill. Om det börjar läcka kan du ju relativt enkelt lyfta innergolvet och byta rör. Inget behov av att bila upp plattan, ingen risk att panga sönder avlopp och annat.

Själv tror jag dock att rören håller längre än 50 år, så jag gjuter in dem. Jag har ställt frågan till flera leverantörer och de säger i princip samma sak, de kan inte garantera något men deras egna stresstester visar på "betydligt mycket mer" än 50 år.
 
Hmm

Verkar som jag rev upp lite blandade kännslor här på forumet.

Hur stor risk är det för sättningar i grunden om man har gjort ett bra markarbete?

Får bara slingorna ligga still såbör det ju inte hända något.

Sen litar inte jag alltid på säljare av sånna här produkter hur ser garantierna ut för govslingor?

Hur många gånger har man inte läst om nya bra produkter som gått inte funkat så bra efter 15-20 år lackerade plåttak, platta på mark ala 80 tal etc etc

Jag är kluven

Fredrik
 
Håller fullständigt med om att man skall vara skeptisk till nya material och metoder, men nu har man kört vattenburen golvvärme i nästan 30 år om jag inte är helt ute och cyklar så ett visst mått av erfarenhet finns ju.

Vad jag förstår så är det inte sättningar i plattan som skulle vara huvudproblemet (även om det givetvis garanterat sliter sönder golvvärmerören om plattan börjar knäckas, men då har man nog större problem) utan helt enkelt förslitningar, vattnet sliter på rören. Vet ej om det har att göra med materialets åldring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.