Jag kan inte bestämma mig hur vi ska göra när vi ska renovera. Måste få råd från er!!

Gammalt hus som byggts om så mkt att man inte kan säga direkt vilken stil det har. Men fönster och dörrar kan nog sägas vara från 40-talet.

Halva huset - vardagsrummet, "salongen", arbetsrummet ligger i fil och har fin gammal stavparkett.

Andra halvan av huset - entré/gästtoa, kök, hall med utgång altan, tvättstuga ligger i fil och har idag plastmattor.

Ska vi köra på enhetlighet och lägga in stavparkett i alla rum (utom tvättstugan förstås) eller bryta av och lägga klinker i halva där det idag är plastmattor??

Jag gillar enhetlig inredning MEN kan man ha stavparkett i kök utan att bli galen? Visserligen inga barn men flera husdjur.

Mycket tacksam för alla råd och erfarenheter så jag någon gång kan bestämma mig!   :-/
 
Hej!

Har lite samma problem som du. Vardagsrum och kök som inte direkt har någon naturlig gränslinje mellan sig, hall, badrum och en öppenspis har vi på bottenvåningen.

Jag vill helst maximalt ha två olika golvmaterial på dessa ytor. Har haft klinkers i köket förut och var mycket nöjd med det. Enda nackdelen var nog att saker som man tappade gick sönder.

Nu lutar det åt parkett på allt utom i hallen, badrummet och runt öppenspisen. Mycket därför att det som sagt inte finns någon naturlig gräns mellan köksdelen och vardagsrummet. Men jag undrar också om det håller. Gissar att det blir någon form av lackad parkett. Man kanske kan lacka lite extra många varv i köksdelen?

/pinebar
 
Hej,
har samma situation med fiskbensparkett i 3 rum och korkmatta i övrigt. Jag tänker satsa på liknande parkett genomgående, av det skälet att de zoner som dessa skillnader avspeglar beror på vad som var s.a.s. scenen i huset resp. tjänstefolksutrymmen, bl.a. inkl. köket. Bor man dock utan sådana uppdelningar, ssk som köket idag är en samlingspunkt snarare än något som skall döljas i de bakre regionerna alt. källarvalv, tycker jag att genomgående parkett verkar bäst.
Eller vad tycker ni?
 
Hemmakatten
Trägolv skulle jag välja, definitivt, och överallt. Sååå mycket skönare att gå på.Men jag skulle valt oljat golv eller oljevax, inte lackat. Lackat är mycket känsligare för märken.Alla repor, från hundtassar tex, genererar små svarta fläckar där fukt kommer ner. Ett lackat golv ser helt enkelt sämre ut efter ett antal år än ett oljat eller vaxat. Småskador i ett oljat eller vaxatg golv reparerar sig "självt" när man tvättar/såpar. Själva har vi parkett överallt, även i köket. Ja, nästan överallt, inte i badrum o tvättstuga, men dock i gästtoa. I vår sjöbod (ny, vinterbonad) har vi dock klinker överallt (även i vardagsrum) med elvärmegolv under, just för att det är mer praktiskt. Vi har bastu, dusch där coh det blir för plottrigt att ha olika material. En enhetlighet är snyggast!
 
Phillinea skrev:
Halva huset - vardagsrummet, "salongen", arbetsrummet ligger i fil och har fin gammal stavparkett.

Andra halvan av huset - entré/gästtoa, kök, hall med utgång altan, tvättstuga ligger i fil och har idag plastmattor.

Ska vi köra på enhetlighet och lägga in stavparkett i alla rum (utom tvättstugan förstås) eller bryta av och lägga klinker i halva där det idag är plastmattor??
Välj golv som är mest lämplig för ändåmålet . Jag skulle utan tvekan välja klinker där det kan väntas mest vattenspill och slitage dvs i "entré/gästtoa, kök, hall med utgång altan, tvättstuga ". Fex högst 2 färger av plattor som passar ihop och går att lägga som enfärgat, med border eller schackrutigt för att variera litet i olika utrymmen men ändå ha en röd linje i det hela ;). Fiskbenparkett i ett kök eller vid utgång till altan kan bara bli en stressfaktor där man man får dammsuga ofta och skydda med mattor om man vill ha golvet intakt ett längre tid. Golv typ pergo, plastmatta, linoleum, furu passar inte ihop med fin ekparkett som du har i resten av huset men klinker/ sten gör det, tycker jag ;)
gaia
 
Jag undrar om klinker är så lättskött egentligen - dels skall ju ytan oljas etc, och om man inte väljer en fult mörkgrå fog direkt så blir den det snart ändå, och i fogen fastnar ofta smuts som inte bara damsugs bort i en handvändning. En parkett kanske du slipar om vart tionde år eller polerar då och då men patinan är betydligt trevligare än en smutsig fog, tycker jag. och skall du stå i köket utan avancerade tofflor är det bra mycket mjukare och behagligare för benhinnorna mm med trä...
 
Roligt med så många svar!  :)

Det börjar luta åt klinker men förutsättningen är att det går att fixa golvvärme i så fall. Läste någonstans på forumet att klinker med golvvärme ger samma komfort som att gå på ett trägolv. Tror ni det kan stämma?

Kändes som om Gaia har rätt i att det kan bli en stressfaktor med parketten. Särskilt när djur o människor kommer direkt in från trädgården via altanen. Sen som Hemmakatten skrev att lackat ser sämre ut efter några år. Om vi valde parkett hade det blivit lackad eftersom övriga golven är lackade. Tror inte det hade varit snyggt med några lackade och några oljade (?). Men avgörande var nog Hermes inlägg om att man kanske måste slipa lackad parkett efter 10 år. Bara tanken gjorde mig matt. (Tips till Hermes förresten. Man behöver inte olja klinker om man använder oljebaserad såpa, t.ex linolje såpa, när man ändå svabbar golvet. )

Återkommer när det blivit dags att ta det avgörande beslutet.  :)
 
Ett klinkergolv med 20 C är ju lika varmt som ett parkettgolv med 20 C, men folk i allmänhet är väl ca 36-37 C och givet att klinker leder (bort) värme bättre så känns det väl svalare i fötterna, men framför allt är det hårdare, såväl för benen, som för glas, barn som snubblar mm, och så kan du ha en stegdämpande foam under - bra för akustiken med. Lägg en parkett, olja, och när hunden (vilket jag betvivlar, det är väl inget lejon eller) förfulat den gamla lackerade så låt slipa den (eller hyr en maskin och gör det själv över en helg) och olja, köp sedan en kirbydamsugare att rengöra och polera alla ytor med.
P.s. golvvärme kan du ha under parketten med nuförtiden, men trä leder inte bort värme så fort från fötterna så om det inte är drag under golvet eller någon fukt-/ventialtions-trubbel. är det litet overkill.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.