Det här är väl ingen ny fråga, men jag vet inte vem jag ska lita och kan inte bestämma mig, därför ber jag nu er om input.

Tegelkåken är byggd -49 och isolerat därefter. Någon diffspärr eller liknande finns inte. På ovanvåningen är det delvis snedtak. Jag håller nu på och river ut tretex och allt vad det är och det enda som nu skiljer hallen från vinden är brädor. Det är alltså bara hallen som jag river i. Inte resten av ovanvåningen.

Frågan är då: Ska jag sätta upp åldersbeständig plast i halltaket innan jag sätter upp ett nytt tak/snedtak?

En del säger att "gamla hus ska andas" samtidigt som andra höjer ett varningens finger. Tilläggas bör att jag gärna skulle vilja lägga på lite isolering till på vinden. Idag har jag något som liknar torv som isolering på halva vinden men det är försumbart lite, på andra halvan har jag max 100mm. I snedtaket är det också blandat, någonstans har man hällt ner torv, på andra ställen är det isolering.

Takfotsventilation finns inte även om det lyckas dra in lite någonstans, inte heller finns det någon luftspalt i snedtaket. Den enda ventilationen är en ventil i vardera gaveln. Detta har jag emellertid tänkt ända genom att sätta mögelstoppers i takfoten samt fixa till en luftspalt med hjälp av läkt och masonit, ventilationen på vinden kommer alltså att bli bättre. Men, frågan är då, plast eller inte, eller kanske ska jag nöja mig med vindpapp?

Alla synpunkter emottages med stor tackasmhet.
Mvh
Thomas - glad amatör  :)
 
Jo, nog skall väl gamla hus få andas. Men inte genom taket ::). Plasten är extra viktig när du har organiskt material där. Om du dessutom skall tilläggsisolera ovanpå så bör du absolut förhindra att den varma inomhusluften tränger upp och kondenserar i torven.
 
Jag såg att jag var otydlig och editerade mitt inlägg samtidigt som Faidros skrev sitt svar.

Det som gör mig tveksam till att lägga plast i halltaket är att då belastar jag ju resten av ovanvåningen ännu mer eftersom den inte är plastad. Det ena av de två rummen däruppe är renoverat fast utan plast eftersom jag inte bytte taket. Det andra rummet ska jag snart ge mig på och frågan är då om jag ska plasta det? I så fall skulle taket på ovanvåningen vara plastat så när som på ett rum. Då måste det bli transportvägar för varmluft inuti väggarna och uppåt eftersom jag inte kan plasta i dessa samt i det rummet som inte är plastat . Badrum finns också men där fungerar ju tätskiktet som diffspärr eftersom även taket fick sig en omgång med rollern.

Håller mitt resonemang? Kan det vara ett alternativ att sätta upp vindpapp i stället?
 
du är inne på ett område som snart kommer få folk att se rött å skrika till höger å vänster ;D

har själv ett hus från -45...

efter massa läsning och undersökande så kom jag fram till att MIN lösning för MIG personligen (som jag inte hojtar att andra ska göra utan ta beslut själva)

sågade upp 2cm luftspalt runt hela huset (fanns några mm-> nån cm från start)

40cm stenull
vindpapp (asfaltspapp?)

har ventilationskanaler i alla rum in till skortstensstock...

tagit bort 20cm i överkant av tätlist i fönster i alla rum exkl kök/bad...

bytt ut treetex mot gipsskivor (förlitar mig på pappskiktet på gipsskivans bakkant...)

tiden får se om jag valde rätt att inte gå på plast... (är 4 år sen jag startade, inte ett spår av fuktskada på vinden eller vägg)... killarna som blåste ut stenullen hade sina åsikter att de minsann skulle satt åldersbeständig plast på vinden... men efter att hört mina argument så höll de med om att plast kanske inte löser alla problem, utan mer är praktiskt att jobba med (vilket de har rätt i ::) )
 
Givetvis kommer vi att se rött och skrika till höger och vänster. Diffusionsspärr är viktig och den ska sättas upp. Ännu viktigare om du öppnar upp ventilation på vinden och kyler ner klimatet på vinden. Ännu mer viktigt om du tilläggsisolerar och spiller mindre värme till vinden. Alla dessa faktorer är nackdelar för din vindsmiljö. Men givetvis fördelar för din plånbok på kort sikt, men på lång sikt blir det kanske en dyr affär om du bara ändrar husets förutsättningar till hälften. Det blir lite av att lacka bilen utan att laga rosten??. Men det i särklass viktigaste du skall göra för att komma ifrån framtida problem är att se över ventilationen inomhus. Se till att det finns tilluft i alla torra rum, samt ordentlig frånluft i kök, bad tvätt mm. Be någon komma och mäta din ventilation. Du ska ha undertryck i hela huset, har du två våningar ska du ha undertryck i båda planen. Helst ska du ha en liten enkel fläkt gå kontinuerligt för att sedan forsera vid behov. Var inte rädd att ventilera. Det är dyrare att värma en fuktig inomhusluft kontra en torr luft, då det är vattenmolekylerna i luften som bär runt värmen. På vinden ska det vara övertryck, då kommer inte inomhusluften upp och kan kondensera. Enkel va. Lycka till.
Tartan
 
Jag har snackat med en snickare som jag känner och som har varit hemma hos mig och vet lite hur huset är. Han menar bestämt att jag ska låta bli plasten. I stället ska jag lägga vindpapp ovanpå isoleringen så att det inte kan blåsa ner i den. Han har dock sagt att en halvmeter isolering är inte aktuellt, men väl 200. En annan snickare som en vän till mig har rådfrågat säger samma sak.

Vad säger ni här på forumet?
 
Det kanske är som du säger, att det inte spelar så stor roll om du lägger plast i bara det där rummet. Att det bara pyser ut ännu mer någon annanstans i stället. Men oavsett hur du gör med plasten så ordna undertryck som tartan sa. Det borde väl gå att kolla lite grovt om man spänner upp t.ex. lite gladpack i en fönsteröppning och ser om det buktar in eller ut?
 
Thomas_P. Tyvärr så har många snickare uppfattningen att man inte ska sätta upp plast i gamla hus. Detta beror på att snickare vanligtvis inte är uppdaterade i ventilation och fuktvandring och vad som händer när husets förutsättningar ändras. Jag är själv snickare men har vidareutbildat mig i fuktproblematiken, och vill nog påstå att dina snickare har fel. Men deras åsikter får stå för dem och du måste själv ta ansvaret för ditt hus. Jag tycker du ringer kommunens byggnadsinspektör och rådfrågar. Dessa personer är alltid uppdaterade och skall ses som en resurs dit våra skattepengar går. Det skulle förvåna mig mycket om de har en annan åsikt än mig.
Tartan
 
Stort tack för engagemang och vilja att hjälpa, det uppskattas verkligen  :)

Det faktum att det är så gott som omöjligt att få till en fungerande diffspärr borde, som jag ser det, få till följd att varm luft sticker ut i väggarna och upp på vinden. Följden borde bli (rätta mig gärna) att den kondenserar redan i isoleringen och till slut droppar ner igen... alternativt kondenserar på vinden och om det vill sig illa skapar en grund för mögel. Det kan ju också vara så väl att jag inte flyttar in kondenspunkten men det känns inte som någon bra försäkring... Det jag menar är att om genomsläppet koncentreras till väggarna och upp så måste belastningen bli större än om det "pyser lite överallt", eller?

Jag har för avsikt att sätta in mögelstoppers i takfoten. Detta kommer naturligtvis att sänka tempen på vinden vilket i sig inte är helt lyckat, men det innebär ju också att mer luft transporteras genom vinden och för med sig fuktig luft ut. I samband med detta kommer jag att se till att en luftspalt finns mellan takfoten och vinden och det är A och O som jag har uppfattat det.

Jag har en rulle plast stående, frågan är om den ska tas fram eller inte... Jag ska slå en signal till kommunen och höra med dem.
 
tartan skrev:
Thomas_P. Tyvärr så har många snickare uppfattningen att man inte ska sätta upp plast i gamla hus. Detta beror på att snickare vanligtvis inte är uppdaterade i ventilation och fuktvandring och vad som händer när husets förutsättningar ändras.
ta inte detta negativt på nåt sätt.... men de snickarna kanske sett saker i äldre hus där man pillat runt med plast som kanske inte är såååå bra? man ska inte dissa folk med erfarenhet allt för lättvindigt bara för att det kommer "nya" råd å rön hur man bygger...

(finns många erfarenheter från byggbranschen om "mirakelmaterial" och dylikt)

har personligen sett en vind som man plastat och isolerat om på en 40 tals kåk... var mögel i innertak, vet inte exakt vad det berodde på då jag inte var köpare av det huset, men jag har mina aningar...
 
Om man vore 100% säker på att plasten var helt tät och det inte pyser upp någon luft från lägenheten alls, och då menar jag 100% tätt, så skulle man inte behöva ventilera vinden alls. Inte en enda ventil eller mögelstopper och allt vad det heter. Men nu vet vi att det alltid puser upp lite, och särskilt om man inte har diffspärr. Receptet för en frisk vind är fortfarande diffspärr på, undertryck inne, övertryck på vind.
TiGGrE skrev om en vind som var möglig trots plast och isolering...... Jag skulle vilja vända på det och menar att vinden hade blivit möglig på grund av tilläggsisoleringen. Inte för att det var plast. Man hade alltså sänkt temperaturen på vinden och med detta får man kondensproblem då inomhusluften läcker upp på vinden. Hade man dessutom tagit upp extra ventiler till vinden så får man in fuktig luft den vägen också. Men fuktvandring och kondensproblem är ett svårt ämne som man måste ta på allvar när man ändrar förutsättningarna i våra hus.
Tartan
Tartan
 
doh... skrev lite skevt... var mögel i INNERTAKET (inte på vinden alltså, utan boytan)

tjo, som jag skrev i starten, jag ser det jag gjort som ett experiment mer än nåt vetenskapligt bevisat... därför jag inte rekommenderar nån att göra som mig, utan själv läsa på och ta beslut därefter, vad jag vill ha sagt är bara att det ofta finns olika sätt att tackla problem på...

man skall inte alltid dissa gamla lösningar bara för att det idag heter att det ska vara si och så... folk var inte korkade förr... och byggare som är runt 60 är väldigt kunniga och har sett vad plast kan göra på fel ställe...

min högst personliga åsikt är nog att du kan förstöra lika mycket med plast som utan plast om du gör saker på fel sätt...
 
du kan förstöra lika mycket med plast som utan plast om du gör saker på fel sätt...
Japp, det är det där som skrämmer mig lite. Särskilt nu när det bara är ett rum det handlar om. Om man plastar det så ökar man trycket på övrig yta...
 
Jag har struntat i all plast :cool: rätt eller fel får väl framtiden utvisa.
Har träkonstruktioner som går genom hela väggarna, från ytterpanelen och in för att bli synliga på insidan. Skulle ju bara få plast på delar av väggarna.
Har byggt in mätpunkter i väggarna för att kunna få en indikation om något är på gång. Ingen ventenskaplig mätning men bättre att göra någonting än ingenting [smiley=happy.gif]
 
Jag har struntat i all plast rätt eller fel får väl framtiden utvisa.
Har träkonstruktioner som går genom hela väggarna, från ytterpanelen och in för att bli synliga på insidan. Skulle ju bara få plast på delar av väggarna.
Har byggt in mätpunkter i väggarna för att kunna få en indikation om något är på gång. Ingen ventenskaplig mätning men bättre att göra någonting än ingenting
Det du berättar fångar mitt intresse, finns det en möjlighet för at du kan berätta lite om hur du har gjort? Jag tänker på både luftspalt, tjocklek på isolering, vad du har på väggen och i taket samt sist men inte minst hur du har fixat till mätpunkter :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.