Byggarna som gjorde vår tillbyggnad satte av någon anledning (eller tankefel) ett högt smalt fönster i höjd så att regeln under fönstret ligger i nivå med färdigt (!) golv. Den borde legat i nivå med spångolvet för att kunna gå in med parkett i smygen. vi kan alltså inte kan gå in med parkett mot fönstret. Men fönstret sitter där det sitter så frågan är, hur gör vi nu?
har nån ett bra förslag på snygg lösning?

försökte ta en bild på problemet, men det var svårt. 20160609_125908.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vi ska ha stavlimmade oljade fönsterbrädor i ej bestämt trä i övriga fönster, golvet blir i ask och kommer ligga längs med fönstret (horisontellt i bilden).

min enda lösning är att sätta en "fönsterbänk" även i detta fönster.
men hur gör jag det snyggt isåfall, parketten kommer ju om man vill gå in en bit (70 reglar) i smygen. Eller ska man fylla ut och ha "fönsterbrädan" ända ut till färdig vägg.
 
Det borde gå att avverka en del av regeln så att du kommer ned i rätt nivå. Inte så orimligt arbete med en multi maskin (vibrerande såg), eller stämjärn för den delen. Blir det väldigt lite kvar av reglen då, så bör man kanske undersöka om den har någon bärande funktion, men den borde bara bära trycket från drevremsan under fönstret.
 
men fönstret vilar ju på den och kommer då följa med. blir konstigt med fasad och plåtarbeten och annat. ett förslag vi var inne på var att fila ned parkett så den bara blir tunn och klistra dit och sen nån list mot fönstret men vet inte om det är görbart.

men kanske en kombination, ta lite på regeln och dreva upp så fönstret sitter i samma höjd som nu och slipa ned baksidan på parketten och en bredare list då.
 
Redigerat:
Du behöver ju inte avverka regeln under fönstret, bara fram till fönstret.
 
såklart, tänkte inte hela vägen. men jag kommer behöva bredare list
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.