Jag bygger in poolen i trödäcket. Delvis. Saknar dock idée hur göra väggarna snyggare. Plasten stör mig. Ett tag tänkte jag pp bambumatta. Att linda den med. Hur skulle ni göra?

Trödäcket ska göras runt hela poolen. Av 1.22m kommer 80 cm vara övan däcket.
 
  • FXCamera20160606174111481.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan t.ex. klä in den med stående träpanel, t.ex. samma material som trädäcket, eller liggande panel om du vill.
Bambumatta eller någon variant på det är ju en lite enklare lösning men funkar säkert också.
 
Liemannen skrev:
Så kanske?

[länk]
Det kräver bygglov. Man skulle komma upp för högt. Stående panel låter bättre. Har fått liknande förslag. Kapa till tryckimpregnerat lägga på golv och skruva fast med hjälp av metallband på baksida. Blir avtagbart! = inget bygglov.
 
Precis, å då kan du skära till och sätta ett lager EPS mellan också så får du lite isolering av poolen ;)
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Atom skrev:
Det kräver bygglov. Man skulle komma upp för högt. Stående panel låter bättre. Har fått liknande förslag. Kapa till tryckimpregnerat lägga på golv och skruva fast med hjälp av metallband på baksida. Blir avtagbart! = inget bygglov.
Bilden kanske ljuger? Ser ut att ligga tillräckligt lantligt för att skita i bygglovet..
 
thomasx skrev:
Precis, å då kan du skära till och sätta ett lager EPS mellan också så får du lite isolering av poolen ;)
Bra tips!

Huset ligger som hörntomtshus. Minst 200 villor i området. 9000 invånare ...
 
Mycket folk i dom villorna..
 
Liemannen skrev:
Mycket folk i dom villorna..
Fast det sas inget om hur många andra bostäder än villor det finns.... ;)
Du drog visst den, sannolikt, felaktiga slutsatsen att alla bor i villor, och missade kanske ordet "minst" ;)
 
  • Gilla
danens och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Fast det sas inget om hur många andra bostäder än villor det finns.... ;)
Du drog visst den, sannolikt, felaktiga slutsatsen att alla bor i villor, och missade kanske ordet "minst" ;)
Sant. Orten är en mindre stad. Just på våran område är det bara villor. I övrigt finns det lägenheter, hotel och tält �� haha
Allt ligger inom detaljplanen...
 
Jag byggde in våran med en bänk runtom. Uppsticket genom däcket måttades så att det blev en bekväm sitthöjd på ramen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Halledalen och 16 till
  • Laddar…
TeroM.

Det ser verkligen bra ut!
 
KristinaRT
Atom skrev:
Jag bygger in poolen i trödäcket. Delvis. Saknar dock idée hur göra väggarna snyggare. Plasten stör mig. Ett tag tänkte jag pp bambumatta. Att linda den med. Hur skulle ni göra?

Trödäcket ska göras runt hela poolen. Av 1.22m kommer 80 cm vara övan däcket.
Hur är hållbarheten på den typen av Intex? Eftersom ni planerar att bygga in den antar jag att den är böttre än de vanliga blå?

Har en liten tanke på att göra något liknande, till nästa år, men man vill ju inte att polen ska gå sönder efter något år när man lagt ner så mycket jobb på att bygga in den snyggt......
 
Fördelen med denna pool är att det är bara kasta det gamla och ersätta med nytt. Några tusenlappar var 5:e eller 10:e år spelar ingen roll.
Alla pooler med liner åldras. Det är något vi har räknat med.
 
Det här är spännande, vad kostar ( och var köper man ) en dylik pool ?
- Totalkostnad , typ ?
Mina ungar tjatar " Pappa vi måste skaffa pool!",
mellan raderna läser jag att denna variant är väsentligt billigare än en "permanent" pool.

Åter till frågan,
någon tipsar ovan om att isolera, Om du köper tunna isolerskivor ( typ "frigolit") så är de relativt böjbara, kanske 20 mm tjocka, så borde du kunna lägga lager på lager utanpå poolen. troligen kan man limma ihop dem med nåt lim som inte smälter skivan. ( -och som är vattentåligt... :) det blir ett visst pill at få ihop dessa men att slutligen dra ett snöre ett par varv lär hålla dem på plats , innan du klär med trallvirke.
 
  • Gilla
Berg-dan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.