ska slipa till innetrappan för att sedan måla den och undrar vilken slipmaskin ska jag använda? tänkte hyra eller köpa om dom inte är föör dyra...
 
lackfräs, excenterslip,hörnslip ;)
 
lackfräs har jag kört med, nu gäller det själva finslipet.... ;)
 
Festools deltaslip samt lilla 125 rotex skulle jag köra med.
 
okej, vet du om man kan hyra sådana eller om dom är dyra att köpa?
 
Här är listpriserna för festools maskiner (exkl. moms)

Deltaslip DS400 EQ
EQ-modellen rekomenderas då den har varvtalsreglering.

Excenterslip Rotex 125

Dessa finns säkerligen att hyra, men känner du att du i framtiden kommer ha behov av slipmaskiner så är dte absolut värt att satsa på dessa två, finns i stort sett inget som du inte klarar av med dessa.
 
En sak är säker... De spelar inte i samma division som festool-sliparna du blir tipsad om... Allt är ju en kostnadsfråga, men man får ju inte samma maskiner/prestanda när det skiljer så mycket i pris...
 
Nej det kan jag tänka mig att det skiljer mycket mellan maskinerna när priset är det dubbla... får diskutera med sambon, det är i slutändan han som står för maskininköpen... ;)
 
lillajuni skrev:
Verkar inte alls dum... vad tror ni? är det en bra å ha grej?
Som ovan nämndes så spelar de inte i samma division. "Slipmöss" a alla de sorter brukar fungera till lite smådetaljer, men lämna in när man börjar slipa medelstora ytor.

Vill du bara köpa en maskin så rekomenderar jag starkt festools rotex som slipar allt från smala kanter till bänkskivor. Givetvis har den problem i hörn, men där kan man oftast stå ut med att använda ett handpapper. Skall du någon gång slipa mycket hörn som t.ex. i en trapp så kan det vara idée att hyra, men du klarar dig som sagt långt med en rotex i.o.m. dess omställning mellan grov och finslipning som ger dig två maskiner till priset av en!(om än ganska dyr ::))

Kan ju även tillägga att detta är marknadens bästa maskiner vad gäller dammutsug vilket ofta uppskattas vid jobb inomhus.

/elof
 
lillajuni skrev:
såg i en Gör Det Själv-tidning om en ny slipmaskin från Black&Decker:

[länk]

Verkar inte alls dum... vad tror ni? är det en bra å ha grej?
Som redan skrivits så går denna slipmaskin inte alls att jämföra med en festool, men det förstår du säkert själv efter att ha sett prislapparna. Black o Decker är inget proffsmärke, men jag tror att den kommer att duga gott till att slipa inne i hörnen med. För större plana ytor är nog en "riktig" excenterslipmaskin att rekommendera.

I ungefär samma prisklass tror jag att du kan titta på grön bosch och skil också. Kanske kan du på tex bauhaus hitta något ännu billigare m 5 års garanti så har du garanterat en maskin för hela trappslipningen, även om du kanske måste avbryta och åka och byta någon gång. Kvaliten blir då lägre än för en black and decker, men å andra sidan känns det bara dumt att rekommendera verktyg som kanske (baserar jag på dina frågor) skjuter högt över målet. Skulle jag "bara" slipa ner en trappa och sen inte så mycket mer så skulle nog en billig maskin med flera års garanti vara lockande.

Men å andra sidan, tror du att slipning kan bli något som du vill göra mer av i framtiden (som jag resonerar själv till exempel) så lägg mer pengar på en festool eller fein supercut/multimaster för att få en maskin som gör allting bättre än black n decker, är skonsammare att jobba med, mindre vibrationer, läger ljudnivå, större avverkning, håller längre osv. osv.

EDIT: En fein supercut/multimaster behöver i så fall bli kompletterad med en excenter eller planslip också.
 
lät sambon läsa detta, skulle jag inte gjort... ;) han lever ju efter övertygelsen att ju dyrare desto bättre... Nej men skämt åsido, han tycker som ni, det ska vara rejäla och bra maskiner...
 
Köpte en www.multimaster.se TOP i veckan och använt mig av både såg och slip. Kör man med grova papper så avverkar den väldigt bra. Så jag kan mkt väl rekommendera denna. Nu återstår mara att handla rotexmaskinen inför kommande trapprenovering. Räknade till 37 steg och de är BREDA. Kanske skulle slipa ner båtdäcket oxå så känns det som den är betald :))

magnus
 
Kan inte låta bli att retas med verktygssnobbarna!

Jag slipar en trappa med en hörnslip för 99:- och en exenter för 179:-.

Vet inte om jag förlorar några timmar, tror det knappt. Tar några timmar att få ihop flisen till de dyrare maskinerna oxå.

Finishen blir det inte fel på, hänger på att ta rätt slippappersordning, och vara noggrann.
 
Någon som har provat gröna Bosch Ventaro, med "inbyggd" dammsugare, som man sen kan ha till andra maskiner också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.