Jag ska sprätta upp parkettgolvet i kommade bostaden. Det är sagt av säljaren att originalplanken (underlag för originalparketten finns under.
Detta vill jag så ta fram och slipa+ytbehandla.

Då jag i nuvarande bostad har vitlutade+vitoljade+vitsåpade furu/granplank och tycker städning och avtorkning av dessa efter tex barn är svår, speciellt då vita pigmententet släpper vid punktgnuggande, skulle jag helre vilja ha en icke pigmenterad ytbehandling. Helt av allt matlack för enkelhetensskull men tror att jag kommer uppleva det plastigt.

Har hittat ett gäng bilder på fina golv.
Vad tror ni dessa är ytbehandlade med?

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser gansk matta och i mitt tycke livfulla ut så jag skulle tippa på såpskurade eller lutade. Båda mycket fina på gamla golv!
 
Själv ville jag hade vita golv i köket samt i kontoret och valde att slipa ned dessa, behandlade med UV beständig vit bets följt av 5 lager att golvlack från en proffsfirma. Håller bra, rätt att rengöra och inga tendenser att vita pigment släpper.
 
Du menar inte att du tänker bryta upp ett parkett golv för att sedan slipa upp ett gammalt underlagsgolv!? Brädgolv som är avsett som underlag är smala bräder av sekunda kvalitet. Det första bilden skulle kunna vara något sådant. Snyggt? Varför inte bevara och slipa upp parkettgolvet?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sommartorparn skrev:
Du menar inte att du tänker bryta upp ett parkett golv för att sedan slipa upp ett gammalt underlagsgolv!? Brädgolv som är avsett som underlag är smala bräder av sekunda kvalitet. Det första bilden skulle kunna vara något sådant. Snyggt? Varför inte bevara och slipa upp parkettgolvet?
Instämmer att det skulle kunna vara ett stort lotteri - Alla mina golv var fin fina 120mm gran plank och det finns endast ett fåtal skarvar. Fiskbensparketten i vardagsrummet skulle jag däremot aldrig riva ut....
 
Översta skiktet är ett väldigt modernt och fult laminat/parkettgolv. Under detta skall tydligen originalparketten (huset byggt -40) ligga. Om detta är fint så kanske jag slipar detta. Annars finns det risk att det också ryker. Provar såklart att försöka få bort en bit av detta för att kolla hur plankgolvet under ser ut.

För övrigt så gillar jag plankgolv och framför allt utseendet på de ovan.

Men vad tror ni. Är de ovan pigmenterade. Eller bara slipade och såpade. Dem är ju väldigt ljusa men inte "vita".

Hur mkt gör lut för skillnad? Hur länge försenas gulningsprocessen?

Skillnad mellan vanlig lut och vitlut?
 
Ingen?
 
Själv är jag mycket nöjd med våra trägolv som vi först kalkade och sedan såpade. Resultat ser ut som några av dina bilder ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.