Jag skulle vilja ha en skjutdörr till nya toaletten. Var kan man hitta sådana, måste ju även gå att låsa.
 
Tackar, nu har jag beställt lite kataloger från de länkarna du gav mig.
Nu är det bara för frun att välja och vraka  ;)
 
Är det Dooria som levererar den monterad i dörren eller har du fått tag i den på annat håll?
Tackar för bilden, ser riktigt bra ut, precis vad jag vill ha! Tack!

/Funkis
 
Tack Kire
Jag ser att du skall ha en slät vit dörr. Jag tänkte att jag skulle ha en spegeldörr med tre speglar. På Ital Nordic's hemsida hittar jag inte några mått? Undrar om den får plats på en spegeldörr? Har du fått hem ditt beslag ännu? Och hur stort är det i så fall?
Angående finsnickeriet har jag en bror som har bra koll på det :)
Mvh Funkis
 
Lite reflektioner bara, på det här med skjutdörrar, då jag brukar åka på att renovera dom, när det hänger upp sig. Någon nyinsatt skjutdörr har jag inte sett på många år.
Jag talar om dörrar som löper in i väggen, och förr eller senare brukar det hänga upp sig, därinne. Öppningen får också vara bredare än en normal 90 dörr, då handtaget får sitta ute så att man får tag i det. Man får även tänka på om det är en vanlig 70mm regelvägg med spånplatta på båda sidor så blir det snålt med plats=dörr-spånskiva.
En skjutdörrägare jag besökt hade satt upp en spegel just på den väggbiten där dörren löpte, med följd att han satt fast kroken rakt in i dörren ::)
Läs mitt inlägg som tips.

Om dörrarna är av den konstruktionen att de endast hänger i ovankant och inget som styr nedtill (inne i väggen) så blir det fula märken på dörren med tiden.
 
Funkishus_-36 skrev:
Tack Kire
Jag ser att du skall ha en slät vit dörr. Jag tänkte att jag skulle ha en spegeldörr med tre speglar. På Ital Nordic's hemsida hittar jag inte några mått? Undrar om den får plats på en spegeldörr? Har du fått hem ditt beslag ännu? Och hur stort är det i så fall?
Angående finsnickeriet har jag en bror som har bra koll på det  :)
Mvh Funkis

Hej! Jag har letat jättelänge efter LÅS till ditt och mitt dilemma!
Till min glädje har jag hittat ett företag, med ett kontor i Sverige som heter Häfele.

Dom har en jätta bra katalog... men jag letar fortfarande priser...(har inte fått tummen ur ännu)
Såg deras sortiment på Nordbygg mässan

Abloy har ett hakregellås som BORDE passa deras snygga behör!


Italnordic ska kosta ca 750:- +moms tror jag.. och ser liiiiite "båtiga" ut

Häfele GmbH & Co KG
Försäljningskontor
Hornsgatan 11
38240 Nybro
Tel:  +46 (0)4 81/1 86 50
Fax: +46 (0)4 81/1 86 48
E-Mail: info@hafele.se

Mvh Boris
 
saturnus skrev:
Öppningen får också vara bredare än en normal 90 dörr, då handtaget får sitta ute så att man får tag i det. Man får även tänka på om det är en vanlig 70mm regelvägg med spånplatta på båda sidor så blir det snålt med plats=dörr-spånskiva.
Skitgammalt inlägg, men eftersom andra säkert också hittar hit från sökmotorn.

Det är ju bara trams att påstå att öppningen ska vara bredare för att handtaget ska få plats. Man har inget handtag på en skjutdörr, utan en liten "ring" som sitter i den yttersta ändan. De skjutdörrar jag har sticker ut cirka 5mm när dörren är öppen.
 
Jag är intresserad av ämnet, men i det första svaret hänvisas det till tre tidigare trådar som samtliga verkar borttagna ("thread_deleted"). Om jag vill läsa om skjutdörrar till toalett vart ska jag gå? Jag är SUPERSUGEN på att läsa om just detta :geek:
 
Det är ju bara sätta toalettlås på en vanlig skjutdörr. Inga konstigheter.
 
Det enda som skiljer är wc-behören.
 
Vi har monterat skjutdörrar till två rum i huset och skulle inte vilja ha det till toaletterna. De släpper igenom alldeles för mycket ljud mellan dörr och karm.

/M
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.