Nu är jag rejält trött på kassa trädgårdsslangar och kopplingar! :mad:

Jag har haft en sån klassisk grön Hozelock slang många år men den började spricka och läcka i små läckor så jag köpte en ny... Den höll inte många veckor och började "svälla" vid kopplingarna till den till slut släppte.
Köpte då en lite dyrare Gardena (grå/orange) men samma sak med den, sväller upp och lossnar från kopplingen efter ett tag...
Vi har runt 6 bar på vattnet så det är rätt bra tryck...

Vad köper jag som håller som man kan lite på att sitter även om vi åker bort några dagar?
 
S
Sök på tricoflex slang
 
C
anders07 skrev:
började "svälla" vid kopplingarna till den till slut släppte
Precis så där beter sig alla våra slangar, som förvisso alla är olika typer av Gardena-slangar. Går inte att lämna dem trycksatta någon längre tid.
 
Hittade några som ska hålla 50 bar men det var Bauhaus Neptun så kanske det ska tas med en nypa salt...
35 bar på Gardena Highfield medan Tricoflex ligger på 25 bar.

Både Neptun och Gardena har någon frys och sprick-garanti...

Hmm...
 
Har samma problem, men lite värre då jag får mitt vatten från golfbanan bredvid, ligger på 10-14 bar.
Bäst hitils av alla slagar jag provat är Gardena Orginal, en helorange som är slät och har en mer gummiaktig yta, den sitter fast i kopplingarna.
Har även en Neptun, den har inte gått sönder, men lossnar ur kopplingarna ibland.
 
C
Har funderat några gånger på att förstärka änden på något sätt, Linda den med något, trä på en bit tunn PEM-slang eller något liknande.
 
Har nog över 100m skräpslang i garaget efter alla misslyckade försök. Den senaste köpte jag på Hornbach förra sommaren, frågade vilken som var "bäst". Fick då Gardenas premiumslang, grå/orange/svart med räfflor på utsidan för att kopplingarna ska greppa bättre. Det fungerar faktiskt, de sitter kvar trots att slangen ligger i solen några timmar och den sväller inte. Men nackdelen med denna är att den är väldigt styv och bångstyring när man kör kallvatten. Måste hitta något annat...
 
Det blev en 19mm slang från Hornbach till slut som säljaren menade skulle vara super bra... Listad på 35 bar och enligt honom "riktiga" bar och inte överdrivet. Den var lite dyrare än Gardenas Highflex och verkar mjukare (men ska vara starkare då enligt specifikationen...).
Återkommer med recension...
 
2006 köpte jag 50m Gardena skintech premium slang.
Helt underbar slang, ser fortfarande ut som ny, går inte att vecka och läcker inte, ska klara 48bar.
Jag har sparat kvittot, 20 års garanti ska det vara.
http://www.gardena.com/int/water-management/garden-hose/premium-skintech-hose-13-mm-1-2/
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror att det är en utgående slang men den verkar finnas att köpa på några ställen fortfarande.
 
Gardena HighFlex och SuperFlex heter nyare modellerna. De verkade dock så sjukt styva jämfört med den jag köpte till slut... Ska vara 18 år garanti på den jag köpte och jag kan lova att den åker tillbaka illa kvickt om jag ser minsta tillstymmelse till svällning på den!
 
  • Gilla
Stefan Nilsson6
  • Laddar…
anders07 skrev:
Gardena HighFlex och SuperFlex heter nyare modellerna. De verkade dock så sjukt styva jämfört med den jag köpte till slut... Ska vara 18 år garanti på den jag köpte och jag kan lova att den åker tillbaka illa kvickt om jag ser minsta tillstymmelse till svällning på den!
Ja Gardenas nya slangar är jag inte heller så sugen på, min slang är mycket trevligare.
Den kanske var för bra eller dyr att tillverka.
Hoppas du blir nöjd med slangen du köpte.
 
Gardena skintech premium slang verkar finnas i vissa web-shoper eller så är det fel i deras lagersaldo?
 
Tyvärr så skulle jag aldrig våga iväg flera dagar med vanliga vattenslangar trycksatta.
Använder annars den blå/grå Gardenan som finns på bilden tidigare, mjuk och smidig, samt Gardenas kopplingar med metallmuttrar.
 
Prova en billig slang kanske? Jag har en grön 19 mm slang från ÖoB som förvisso är medgörlig som ett stålrör, men den håller formen :) Jag använder den aldrig, för den är helt omöjlig att hantera, men ska TS ha den ligga utrullad så ...
 
Strip skrev:
Prova en billig slang kanske? Jag har en grön 19 mm slang från ÖoB som förvisso är medgörlig som ett stålrör, men den håller formen :) Jag använder den aldrig, för den är helt omöjlig att hantera, men ska TS ha den ligga utrullad så ...
Tror också att en enkel hård slang fungerar bättre än de mjuka smidiga om man ska ha den trycksatt under längre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.