Ok, för egen del blir det mestadels träbearbetning vid diverse snickrande på huset. Jag har (tyvärr) inte platsen för finsnickeri men en del fönsterbrädor ska kunna fräsas mm.
 
Om det bara är typ sågspån så funkar det säkert bra att köra utan påse och då är det bra med filterrengöring.
 
En nackdel är som sagt att den låter högt. Men det gör en fräs också visserligen. Men det är ju trevligt att kunna dammsuga utan hörselskydd för det gör man ju gärna även när inga andra verktyg är igång.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Och om du ska använda dammsugaren enbart mobilt tror jag inte på att använda cyklon till den. Det känns som det blir väldigt osmidigt att släpa runt i huset.
 
Ok, känns som man ska göra lite bättre research innan man klickar på köpknappen alltså :)
 
Eller inte då det bara kommer leda till att du landar i en Festool eller DC ;)
 
Nu vet jag inte så mycket om den här dammsugaren, men jag skulle nog övervägt makitan som också finns på kampanj hos proffsmagasinet, dock för en till,http://www.proffsmagasinet.se/byggt...msugare/makita-vc2512l-vat-och-torrdammsugare
Denna har en L-klassning vilket betyder att den (troligtvis) släpper tillbaka mindre damm i luften igen.
Vet i övrigt ingenting om varken nilfisks eller makitad dammsugare.
 
nanowire skrev:
Eller inte då det bara kommer leda till att du landar i en Festool eller DC ;)
Ja, fast om det är det som jag faktiskt behöver är det ju bättre att köpa dyare och rätt från början än att köpa en maskin som inte duger till det man vill :)
 
pyro skrev:
Nu vet jag inte så mycket om den här dammsugaren, men jag skulle nog övervägt makitan som också finns på kampanj hos proffsmagasinet, dock för en till,[länk]
Denna har en L-klassning vilket betyder att den (troligtvis) släpper tillbaka mindre damm i luften igen.
Vet i övrigt ingenting om varken nilfisks eller makitad dammsugare.
Ja, kikade på makita-maskinerna också som ser fina ut. L-klassningen är ju 99%-ig rening. Nilfiskarna påstår att de har 99,9% (Utom 30-modellerna där det inte är specat alls?!)

Makita-sugarna ser också förvillande lika ut Nilfisk. Kan det vara brandande?
 
L-klassning är 99,9% så då är det ju samma. Hade inte noterat att det stod på nilfisken. Makitan kan mycket väl vara en brandad nilfisken. Vet att de går tillverkat åt andra märken för. Men då ser jag ingen anledning att betala mer för en makita, så då tar jag tillbaks mitt råd 😃
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Om man skaffar sig en Kina cyklon som komplement, är det något särskilt sim är att tänka på då vid köp av dammsugaren?
 
  • Gilla
Pingo
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Om man skaffar sig en Kina cyklon som komplement, är det något särskilt sim är att tänka på då vid köp av dammsugaren?
Om du köper en cyklon kan du, i teorin iaf (problem med överhettning av blockerat luftflöde kan ändå ske), använda en vanlig dammsugare.
 
mexitegel skrev:
Om man skaffar sig en Kina cyklon som komplement, är det något särskilt sim är att tänka på då vid köp av dammsugaren?
Tillbehören är viktiga tycker jag.

Jag har köpt en tunnare Stihl antistatisk slang som passar på de flesta hand-elverktygen.
Smidigt och skönt att slippa stötar.

Till cyklonen har jag köpt 2 meter 50mm slang som jag kopplar ihop med dammsugaren.
Den till dammsugarn medföljande slangen passar hyfsat på cyklonen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ajdå, bäst att inte visa denna tråden för frun :D.
 
mexitegel skrev:
Ajdå, bäst att inte visa denna tråden för frun :D.
Det räcker om du förevisar den nya oslagbara dammsugarn så är hon också såld :p
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.