Vi har ett uthus som är putsat men putset har börjat ge sig. Det har spruckit lite på sina ställen och förstärkningar har rostat i hörnen. Dessutom är dörrkarmen i dåligt skick och puts måste tas ned för att kunna sätta in en ny karm. Eftersom resten av byggnaderna har träpanel är vi inne på att ta väck putset helt och sätta träpanel även här. Är det något speciellt att tänka på? Byggnaden ser ut att ha EPS som väggmaterial.
 
  • 20160608_171051.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20160608_171113.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20160608_171201.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för stomme i huset?
 
Bra fråga. Skulle spontant gissat på trä men efter lite detektivarbete ser det ut som att det är lecablock i grunden och vid ventilationsgenomföringen tycker jag mig också skymt något lecablocksliknande. Antagligen ska genomföringen vara gjord så att man inte ser väggmaterialet men att bygga rätt har inte varit prio #1 för förra ägaren.

20160608_184541.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grund + dräneringsmatta + EPS (och sen börjar putset utanpå EPSen). Träregeln hör till altan

20160608_185519.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilgenomföring/spindelparadis
 
Om du inte måste ha bort putsen så kan du brädfodra utanpå. Mindre jobb och troligen lättare att få det rakt.
 
Det låter ju tilltalande. Så bara dra fast spikläkt rakt igenom puts + EPS in i lecablocken och sen spika panelen på det?
 
Karl_Pedal skrev:
Det låter ju tilltalande. Så bara dra fast spikläkt rakt igenom puts + EPS in i lecablocken och sen spika panelen på det?
Ja det kommer funka fint, finns gott om hus med den lösningen.
 
Prima! Hur gör jag där jag ska byta dörrkarm?
 
Är det bara att mejsla bort putsen framför karmen och sen sätta dörrfoder som vanligt?
 
Ja det blir bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.