Hej på. Villa och Volvo brukaR man ju säga men vi kör Saab 9-3 sedan, 07a. Har absolut ingen koll på mekande så ta frågorna för vad dom är... Besiktade bilen för 2 veckor sen. Fick en 2 pga bländande halvljus. Bokade in fullservice på verkstaden för 12t mil närmar sig snabbt.

Nu är den servad och ombesiktigad så allt är frid och fröjd, men.. De kom fram till en lagom dyrt åtgärdslista som jag vill ha er hjälp att bedöma.

Trasigt flexrör (måste kommit snabbt för utsläppsvärderna var fina på besiktningen). Offert: 1300k exkl moms

Hög kant rostiga skivor, fram och bak. 4mm kvar fram resp 2 mm belägg kvar bak
Offert: bromsbelägg och skivor fram 3150kr exkl moms. Samma fast bak 2519kr exkl moms

Ska ringa runt lite, men vad är era åsikter om priserna. Totalt ca 8700kr inkl moms.

Hur länge håller 2 mm bromsbelägg? 1 dag, 1 månad eller över sommaren?
 
2mm skulle jag inte åkt en meter till på.
Priserna är väl inget speciellt farliga.
 
D09
Jämför materialpriser med t ex mekonomen/ biltema/ skruva.se så får du en lägsta materialreferens ( ej original etc ) sen om du inte kan meka själv så är billigaste säkerligen malmö känt för att vara lågprisstad.

Men för att lämna in på verkstad med originaldelar, rätt skatter: löner etc så är det nog inte extremdyrt
 
Iof inte originaldelar men en rätt stor verkstad. Ska kolla runt lite bland mindre här i Malmö. 2mm låter lite så är väl bara ta det. (Där gick den skatteåterbäringen)
 
Mekonomen tar 1000:- st bromsskiva fram 700:- bromsskiva bak.
Bromsbelägg fram 750:-/1000:- beroende på kvalitet och bak 600:-/ 800:-
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Är priserna du fått inkl arbete eller är det bara materialet?
 
dof skrev:
Är priserna du fått inkl arbete eller är det bara materialet?
Inkl arbete
 
Då tycker jag inte att det var så farligt. Pengar finns ju att tjäna om du beställer från Tyskland och gör jobbet själv.
 
Vilken sida då? Snackade med en polare som kan byta åt mig men han var inne på att köpa på biltema
 
Skivor från Biltema kan vara ok men beläggen är rena lotteriet om du frågar mig. Hyfsade ibland och skit ibland, mest skit faktiskt. Slits fort och dammar ner fälgarna. Jag skulle statsat på originalbelägg och piratskivor.

Vill du komma riktigt billigt undan kan du kolla här.
 
mr auto har också bra priser normalt sett, brukar ligga samma som biltema men är original.
 
Att köpa Saab originaldelar är att kasta pengar i sjön, köp från reserdelar24 eller mister-auto.
Jag tar ofta hem allting från mister-auto för jag upplever att de har bäst pris.
Flexislangen måste ha gått av när du körde ut från besiktningen, och 2 m.m. bromsbelägg kvar hade besiktningen definitivt anmärkt på dessutom borde slitagevarnaren lysa.
Du kan lätt kontrollera det själv genoma att lyssa med en lampa på bromsoket.

Att det är en rostkant på skivorna hade jag inte brytt mig om med 4 m.m kvar en sådan uppstår alltid mellan bromsbeläggsbyte då skivan slits och belägget aldrig har kontakt med kanten.

Jag hade nog tagit en funderare om jag inte skulle välja en annan verkstad.
 
Redigerat:
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Utan att veta så har mina tankar gått så också, att verkstaden gärna hittade lite extra. Visst, bromsarna kanske är på utgång men 2 mm borde inte gått igenom besiktningen. Besiktningsmannen sa inte heller ngt om detta utan "allt ser bra ut, fixa lamporna och kom tillbaks"

Flexislangen får jag väl låta ngn ta tag i. Får ringa hem polarn så får han spana lite.
 
Sen är bromskraften inte lika stor bak som fram därför byter man fram oftare än bak så det går ofta att åka ett tag till.
Och som sagt det borde sitta en slitagevarnare där.
Visste du att flexislangen var dålig innan du åkte in på verkstaden, lyser motorlampan eller låter det som det är hål i avgassystemet?
Priset på den är väl ok om det är med delar och byte, så du kan ju börja med att byta den och säga att du återkommer om det andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.