snowjim skrev:
Nja, där vill jag nog inte hålla med. Letar man lite och har huvudet med sig så kan man faktiskt i många fall hitta produkter som ger avsevärt mycket för pengarna. Sen handlar det så klart om vad man ska ha det till och hur mycket grejerna används.

Festtool känns som något för folk som jobbar dagligen. Jag brukar sikta på de billigare Bosch blå, de brukar ha rimliga priser men även de är väl på gränsen till proffsverktyg som är tänkt att gå varje dag.

Sen jag flyttade till huset har jag köpt en del elverktyg och visst, går man köper Mecc från Jula eller liknande får man räkna med klart lägre kvalité. I vissa fall räcker det dock för hemmabruk även om jag känner mig skeptisk till allt som Jula säljer under egna namn(dålig erfarenhet).

Bosch blå och de billigare Makita maskinerna är jag dock imponerad av prestanda och känsla kontra vad man får. Visst är säkert ex Festtool steget upp men inte längre lika prisvärt om man inte jobbar MYCKET med verktygen.

I mitt fall så använder jag kanske skruvdragaren 1 gång i månaden och då känns det som en billigare blå bosch räcker långt. Sen vill man såklart inte köpa verktyg som gör att jobbet tar längre tid men oftast kan man hitta en bra mellanväg.
Makita och blå Bosch ryms inom "annat kvalitetsmärke".
 
Tycker sticksåg är väldigt svårt att få rakt även om man sågar efter en linje, kan såklart vara den sticksågen jag har som gör det svårt.

Jag har faktiskt en geringsbox med manuell såg som jag använt förvånansvärt många gånger. Men den lär jag aldrig få ner golv/tak -plattor i.

En sänksåg verkar ju intressant efter som man vad jag förstår även kan spåra i väggar men dem? Men visst, jag misstänker att man vill ändå ha någon typ av bord för att kunna jobba effektivt.

Man tänker ju att man ritar hur man ska ha det på plats och sen går man ut och sågar det på bordet?
 
Fast du ska ha klyvkniv på sänksågen om du köper en sån, vilket jag inte tror Bosch har.

Fogsvans är grymt för övrigt.
 
jonmo skrev:
Fast du ska ha klyvkniv på sänksågen om du köper en sån, vilket jag inte tror Bosch har.

Fogsvans är grymt för övrigt.
Helt rätt, Bosch verkar inte ha klyvkniv. Dessutom tycker jag att de spårare jag sett har haft 2 klanger bredvid varandra och det har jag inte sätt på sänksågarna? Kanske det är helt olika maskiner trotts allt.
 
richardtenggren
Det beror ju på vad du ska spåra i, sen att det sitter dubbla klingor är väl enbart för att spara tid. Jag spårade med vinkelslip då jag har tegelväggar i lägenheten.

Att såga rakt med sticksåg går ju utmärkt, i alla fall med kvalitetsmaskiner, men man får ju vad man betalar för, din ligger tydligen på 262 kr så det säger ju ett och annat om kvaliten.
 
richardtenggren skrev:
Det beror ju på vad du ska spåra i, sen att det sitter dubbla klingor är väl enbart för att spara tid. Jag spårade med vinkelslip då jag har tegelväggar i lägenheten.

Att såga rakt med sticksåg går ju utmärkt, i alla fall med kvalitetsmaskiner, men man får ju vad man betalar för, din ligger tydligen på 262 kr så det säger ju ett och annat om kvaliten.
Hehe ja precis, det är inte den finaste maskinen, den väsnas bra och är stark men troligen så är den allmänt svårt att styra. Vet att min far har en grön Bosch men jag har inte uppfattat att den var lättare att såga med faktiskt. Får kanske sikta på en blå sticksåg då istället men det är inte jätte kul att såga långt med sticksåg oavsett kvalité. Kan tänka mig att en cirkelsåg hjälper till att styra upp det bättre.
 
Så en Cirkelsåg som går att koppla på styrskena och sticksåg kanske? Och sen något smidigt bord man kan fälla upp för det(om det nu finns)?
 
snowjim skrev:
Tycker sticksåg är väldigt svårt att få rakt även om man sågar efter en linje, kan såklart vara den sticksågen jag har som gör det svårt.
Nu får vi nog reda ut begreppen lite :)

När du lägger golv och kommer till sista "plankan" gör du enligt följande; http://www.youtube.com/watch?v=zqicRVON3jo&t=5m20s. Detta är avgjort det enklaste och snabbaste sättet och du behöver inte såga helt rakt, Du har ju en golvlist som döljer rörelsespringan.

Jag har faktiskt en geringsbox med manuell såg som jag använt förvånansvärt många gånger. Men den lär jag aldrig få ner golv/tak -plattor i.
Nej, som sagt så "längssågar" man inte med kap/ger :). Även för takskivor så har du problemet med att väggarna inte är helt raka. Sticksågen igen alltså. Är det gips du ska ha upp så knäcker man den.

A och O för att såga rakt med en sticksåg är att ha ett skarpt sågblad. Ett slött blad gör även den dyraste maskinen helt oduglig.

En sänksåg verkar ju intressant efter som man vad jag förstår även kan spåra i väggar men dem?
Om det är träväggar ja, men jag föredrar cirkelsågen. Annars är det nog kanske en spårfräs/spårsåg du tänker på?

Men visst, jag misstänker att man vill ändå ha någon typ av bord för att kunna jobba effektivt.
Man tänker ju att man ritar hur man ska ha det på plats och sen går man ut och sågar det på bordet?
Ja, ett par arbetsbockar underlättar så man får vettig arbetshöjd. Jag byggde mina egna för jag hittade inget vettigt att köpa :).


Och en bra grovdammsugare är inte att förakta, jag har kikat på Nilfisk 21-21 men vet inte om den är bra. Jag har ställt en fråga om det här, https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/277929-ar-nilfisk-aero-21-21-nagot-att-ha.html, men inte fått några svar ännu.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Kan inte låta bli att känna att du gillar att prata verktyg — och vem av oss här gör inte det? ;)

Men som jag ser det, du har en uppsjö av bra grejer redan. Mitt råd blir: sätt igång med renoveringen, efterhand kommer du (kanske) att sakna något verktyg eller maskin och då köper du den. Helt enkelt.

Lycka till! Vi vill gärna se bilder också.
//Ronnie
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
mexitegel skrev:
När du lägger golv och kommer till sista "plankan" gör du enligt följande; [länk]. Detta är avgjort det enklaste och snabbaste sättet och du behöver inte såga helt rakt, Du har ju en golvlist som döljer rörelsespringan.
Utmärkt! Då behöver jag en bra sticksåg iallafall.


mexitegel skrev:
Nej, som sagt så "längssågar" man inte med kap/ger :). Även för takskivor så har du problemet med att väggarna inte är helt raka. Sticksågen igen alltså. Är det gips du ska ha upp så knäcker man den.
Utmärkt!

mexitegel skrev:
A och O för att såga rakt med en sticksåg är att ha ett skarpt sågblad. Ett slött blad gör även den dyraste maskinen helt oduglig.
Jo det förstår jag, kommer köpa en nya blad till renoveringen. Men frågan är ändå om man inte ska köpa en lite finare sticksåg.

mexitegel skrev:
Om det är träväggar ja, men jag föredrar cirkelsågen. Annars är det nog kanske en spårfräs/spårsåg du tänker på?
Ja precis, spårfräs, sådana har jag sett, kanske bättre att hyra en sådan då, kostar oftast inte mer än någon 100 lapp per dag.

mexitegel skrev:
Ja, ett par arbetsbockar underlättar så man får vettig arbetshöjd. Jag byggde mina egna för jag hittade inget vettigt att köpa :).
Aha, jag köper dock gärna något färdigt.

mexitegel skrev:
Och en bra grovdammsugare är inte att förakta, jag har kikat på Nilfisk 21-21 men vet inte om den är bra. Jag har ställt en fråga om det här, [länk], men inte fått några svar ännu.
Jag köpte en Kärcher WD 6 P Premium för inte så länge sen efter att ha haft Biltemas och jag är väldigt nöjd hitintills. Skulle jag köpt något dyrare hade jag nog gått på någon av Kärchers proffs grejer. Nilefisk har jag läst övervägande negativt om i diverse forum men som vanligt finns det oftast modeller som står ut.
 
Pysslarn skrev:
Kan inte låta bli att känna att du gillar att prata verktyg — och vem av oss här gör inte det? ;)

Men som jag ser det, du har en uppsjö av bra grejer redan. Mitt råd blir: sätt igång med renoveringen, efterhand kommer du (kanske) att sakna något verktyg eller maskin och då köper du den. Helt enkelt.

Lycka till! Vi vill gärna se bilder också.
//Ronnie
Hehe tack, nja min tanke med tråden är att införskaffa de självklara verktygen i förväg så man slipper åka fram och tillbaka för att dessutom få betala ett något högre pris lokalt.
 
Överväger att faktiskt behålla taket och istället spackla och slipa det. Men det krävs ganska mycket slipning så frågan är om man inte ska hyra en Flex girafe för 250 kr / dygn, kan ju inte ta merän några timmar att slipa taket 2-3 gånger med en sådan.

Sen är det då cikelsåg för spårning i vägg, men här kanske man också bör hyra en maskin? Detta är trots allt något man inte gör särskilt ofta. Vi ska förvisso ha elektriker som drar elen och de kan såklart spåra till mig men misstänker att det kostar en hel del extra. En vanlig cikelsåg är annars inte så dyr, 1400-2000 kr men det finns såklart mycket dyrare och här vet jag inte vad som är rimligt.
 
90E är en bra stickis, mycket pang för pengarna :)

Cirkelsåg är så pass billig och något du kommer ha nytta av längre fram att det inte lönar sig att hyra vill jag påstå. Skaffa dig en grovtandad extra klinga för spårningen då du säkerligen kommer köra i spik.
 
Har tittat lite på det nu och stora skillnaden verkar vara arbetsdjupet som är 90 mm på 90E, ingen aning om det är värt att gå upp en nivå? Annars finns det Makita 4351FCTJ på 135 mm arbetsdjup men så kostar den också ca 800 kr extra :
7175d803c7439b89614ae94a1a90a614.jpg
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1805383

Nä det gäller fräs så verkar denna prisvärd för ca 1500 kr : Makita RP0900J
51412_1.jpg
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2702210

Bosch Blå var ganska mycket dyrare tyvärr, då känns det nästan bättre att hyra för någon 100 lapp? Alternativet är annars Bosch GKF 600 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1195731 men inte så säker på att den är lika bra för vanlig fräsning?

När det gäller cikelsåg så är det dock svårare Bosch har ett par för runt 1400-1800 kr men vad ska man titta efter här?
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.