Hur står en 795E mot 793E.1 i jämförelse?

Den senare ska klara 2000m², mot 795E:s 1500m², trots att den har mycket kortare klipptid och sämre klipp/ladd ratio. Jag har en 795E (2013) som gått några år, men den är i klenaste laget när det är högsäsong. Det blev lite bättre när jag delade mattan i två zoner, som jag kan växla med en brytare. Min teori är att det är den kortare hemgången som gör att klipparen hinner med en cykel extra på dygnet.

Jag ska komplettera med en klippare till och vill alltså ha en som är lite vassare än den 795E jag kört tidigare på den gräsmattan. Min gamla 795E har jag satt på en mindre och enklare gräsmatta i år, utan hinder och kortare hemgång och det funkar strålande.
 
Redigerat:
De nya slumpar smartare. De går rakare. Se svänger mjukare. De har zoner osv. De är helt enkelt uppdaterade på många punkter.

Kan du inte få in dubbla li-iom batterier i din 795? Har själv aldrig tittat närmare på det chassit.
 
Har bara haft isär blybatteriet och där fanns det ingen plats för fler. Zoner funkar faktiskt på den gamla också. Eller finns med i menyn åtminstone, jag har inte haft behov av zoner.

Hur ser det ut i 793E.1, kan man expandera batteriet där? Tänker att kan jag få 1,5 h klipptid i kombination med att den då är smartare som du säger, så bör förutsättningarna vara goda för att det blir bra.
 
Det borde man absolut kunna göra. Har själv en WG793 som jag skruvade av locket till batterilådan på i helgen och där finns det gott om plats. Funderar själv på att bygga en egen ack med 14 celler (7S2P) som ersätter orginalbatteriet. Det ska utan vidare få plats. Med det borde man få upp till 4-5 timmar klipptid.



Strip skrev:
Har bara haft isär blybatteriet och där fanns det ingen plats för fler. Zoner funkar faktiskt på den gamla också. Eller finns med i menyn åtminstone, jag har inte haft behov av zoner.

Hur ser det ut i 793E.1, kan man expandera batteriet där? Tänker att kan jag få 1,5 h klipptid i kombination med att den då är smartare som du säger, så bör förutsättningarna vara goda för att det blir bra.
 
Ooh det låter ju bra för en stackars klippare som har långt hem. Jag beställde en 793E.1 i måndags när Clas hade tio procent rabatt, jag gissar att den får träffa min skruvmejsel innan den får chans att bekanta sig med gräset :)
 
  • Gilla
Grief
  • Laddar…
Kul ta gärna lite bilder och berätta hur det går för dig med modden.
 
Haha ja det vore ju kul, men jag är inte säker på att jag har rätt kompetens för såna operationer. Lyfte på locket idag iaf o kollade, det ser ut att finnas plats för minst dubbelt så stort batteri. Om jag nu bara får isär själva batteriet kanske det går att lura ut hur man bygger ett nytt pack.
 
Strip skrev:
Haha ja det vore ju kul, men jag är inte säker på att jag har rätt kompetens för såna operationer. Lyfte på locket idag iaf o kollade, det ser ut att finnas plats för minst dubbelt så stort batteri. Om jag nu bara får isär själva batteriet kanske det går att lura ut hur man bygger ett nytt pack.
Du behöver inte plocka isär någonting alls. Du kan köpa färdiga lösningar. Där emot hade jag valt vettiga celler och inget no name eftersom de brukar vara kass. Står 3500mAh på dem och de ger 1100mAh i testbänken.
 
Henke hur ansluter du de nya cellerna "med färdiga lösningar"? Det är väl ingen standard batterikontakt som sitter i worxen. Ser ju typ ut som ett borrmaskinsbatteri.
 
Strip skrev:
Hur står en 795E mot 793E.1 i jämförelse?

Den nya är långsammare och den väsnas mer. Den är dummare i komplicerade situationer (där det är trångt exempelvis), ger upp trots att den har fritt fält framåt. Den spinner lite på gräset varje gång den kör på något och tar oändligt mycket längre tid på sig när den ska följa linan. När gräset är tjockt ger den upp direkt och vänder, istället för som den gamla sänka farten och ta sig igenom.

Inte jätteimponerad ...
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.