letade inspiration för en inbyggd garderob och hittade denna på http://seniorhantverkaren.se/snickeri/

vad tror ni dörrarna är gjorda av? är det mdf?

hur gör man mönster som på bilden? fräser man dem?
eller går det mönstrade materialet (mdf?) köpa färdigt (google gav inget bra svar)

vad målar man materialet (mdf?) med?
 
  • 3f87ccc7-a28b-c1f6-00a4-cd13da4615bf.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan köpa liknande dörrar hos Superfront (googla). Och ja, det är lackad mdf. Vi har samma mönster, kan posta bild senare idag.

Notera att tanken är att dessa ska sitta på en vanlig ikeastomme.
 
ok, garderoben på bilden är typ trekantig inuti (finns bild på hemsidan) så det är ingen ikeastomme och vårt "hål" i väggen har inte heller ikeamått, varken bredd eller takhöjd.
synd för det är smidigt att kunna använda ikeas inredning. men det får bli ett senare problem.
 
  • Gilla
JonasAla
  • Laddar…
Det finns givetvis inget krav på att det ska vara en ikeastomme, bara öppningen följer ett ikeamått med rimlig mängd passbitar. Vilket mått har ni?
 
en googling senare inser jag att du har rätt. Det är två superfrontdörrar han platsbyggt en garderob efter. Attans...

så frågan kvarstår delvis men lite omformulerad, kan man spåra liknande mönster i mdf?

edit: såg nu du svarat.
garderoben är mindre än hundra, 96 kanske (ikeas dörrar är 49,5 så två sånna funkar inte) och vi har 2,30 i takhöjd så deras 2 m garderob är för låg och deras 2,36 för hög.

uttryckte mig lite slarvigt om stommarna, men de hade turen att ikeadörrar passar i deras nisch. Den sannolikheten verkar låg, men ibland har man det.
 
Redigerat:
hur stor är en ruta på din dörr?
 
  • Gilla
Videnvik
  • Laddar…
IMG_20160608_142539.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev en ganska kass bild, men det du ser är två stående 80-skåp, 40 breda, med två st 20 höga 80-lådor under. Storleken på en ruta lämnas som en övning :)
 
96x230 cm är väl inga problem, två st 40x200-dörrar och lite täcksidor bara! Personligen skulle jag inte ha täcksidor i samma färg, utan gå på lister och vägg-färg.

Skulle jag göra egna skulle jag fräsa allt med min OF 1010 på skena, och sedan lämna in på lackning. Måla garderobsdörrar för hand är inte kul. Om du inte har Festool-grejer, eller är sugen på att köpa, krävs mer noggrannhet. Jag skulle också kunna tänka mig att det numera finns snickarier med cnc-fräsar som kan göra detta åt dig. Oklart hur man kommer i kontakt med dessa dock. Ring runt antar jag.
 
på hemsidan finns endast 50 dörrar till pax och det är enda måttet på ikeas dörrar med.

verktyg finns men ägaren av dessa fullbokad med andra projekt i huset och detta är "bara" till barnrummet. Så va tusan tänkte jag, jag har byggt ganska mycket i trä till båten. Dock aldrig mdf och aldrig fräst men man kan ju öva rätt många gånger, ungefär 20, för priset av vad en dörr kostar på superfront.

http://www.bauhaus.se/mdf-skiva-16mm-16x1220x2440mm.html
 
Jo, dyrt är det. Men det är MYCKET jobb, åtminstone om man ska ha samma finish.

40 finns dock. Kolla Metod-dörrar.
 
jag tycker inte det var omotiverat dyrt men för mycket pengar för nåt som inte kommer passa optimalt.

men på sidorna i bilden, dvs det som har samma färg som dörrarna, är det lister tro? ser slätt ut men är svårt se på bilder.

vi gjorde vår egen takpanel så jag förstår det är mycket jobb men det är inget som skrämmer. Tänkte lämna på lackering, finns en firma som lackar om kök nära och tar man en färg de använder ofta och kan tänka sig vänta så kommer man billigare undan för då tar de dem tillsammans med ett kök.

Man kan iallafall göra ett försök tycker jag nog.
 
Gör det. Som sagt rekommenderas fräs på skena. Jag gjorde dörrar till hallgarderoben så. Blev ok, se nedan.

IMG_20160608_193846.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är en bild från när jag gjorde dörren. Jag använder 19mm här, men tror att 16 mm är bättre.

IMG_20140816_123423.334.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
snyggt! det mönstret får bli plan B.
superfront använde 16 mm, därför gick jag på det.

fasade du kanterna på nåt vis?

ska köpa lite spill-mdf på hornbach om vi passerar i helgen och provköra lite.

ps. har faktiskt samma hallgolv som du!
 
Mitt mönster speglar (pun intended) hur de gamla dörrarna i hallen ser ut. Om jag hade fri konstnärlig lejd skulle jag nog gjort något roligare. Det är nog dessutom lättare att fräsa spår som inte ändrar riktning mitt i.

Det stål jag använde var för övrigt en v-spårsfräs från Cobolt (tror det var 209-019) för att göra spåren.

Kanterna rundade jag (inte fasade) på fri hand med sandpapper. Det är lättare än att köra avrundningsfräs, som man ju helst vill ha i ett fräsbord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.