Hej vi köpte huset för 2,5 år sen, men uterummet var utan bygglov säljare hade sökt men ej fått än.
men de sa inte att det var ej lagligt och att det är svårt och få det! eftersom det är för stor.

I kontrakten står att säljare är ansvarigt för att sköta och bekosta bygglovet.

Jag pratade med en juridisk och han tyckte att vi ska kräva ersättning av säljare. och om han inte accepterar så tar det via domstolen.

frågan är hur mycket ska vi kräva?

I så fall blir det att riva och bygga nytt och att rummet kommer bli mindre alltså inte värd längre det vi hade betalat. det var en av sakerna som gjorde att jag köpte huset.


I alla fall många kontakt med kommunen så fick vi sista brevet för ett år sen om att det kräver att åtgärda felen för att få bygglov. vi visade brevet får säljare men han sa att vi får bara vänta till beslutet kommer men fortfarande kom inget beslut för oss så vi vet inte om det har kommit något till säljare!!

Det står så här: Föreslagen byggnadsåtgärd strider mot detaljplanen eftersom föreslagen byggnadsarea 32% av tomtarean överskrider den största tillåtna byggnadsarean 25% samt att uterummet delvis avses placeras på mark som ej får bebyggas.

med stöd av ovanstående ges ni, som berörd granne eller fastighetsägare, härmed tillfälle att yttra er över föreslagen åtgärd. Era synpunkter skall vara stadsbyggnadskontoret skriftligen tillhanda senast 2015-06-29 .
men säljare har inte skickat några synpunkter.
 
någon förslag? hur mycket ska man kräva?
 
Ni visste om att det var utan bygglov innan kontraktet skrevs på. Då är det lätt att ta reda på om det är ett svartbygge och få veta om delar eller hela måste rivas. Har ni ringt kommunen och frågat vad som händer nu? Vad exakt är det ni ska kräva för som ni inte visste eller borde vetat?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
O
Jag hänger inte alls med här...
När du köpte huset så fick du reda på att det inte fanns något bygglov? Men säljaren skulle fixa det? Om det inte fanns bygglov när ni köpte huset så är det svartbygge. Frågan är hur chanserna att vinna mot säljaren ser ut?
Det är för många frågetecken för att kunna svara på något här...
Tiden är en nackdel i det här fallet.

Tänk på att om Ni väljer att stämma säljaren så finns risken att Ni förlorar, för det finns inga solklara fall. "Det är en sak att ha rätt, en annan att få rätt" Förlorar Ni så kan det bli kostsamt. Enligt mig ska man innan man väljer att eventuellt processa, fundera på insatsen i förhållande till vinsten. En process sliter både på plånbok och psyke.
 
Redigerat:
när vi kom till byrån för att skriva på sa de till oss att det var utan bygglov men att säljare har sökt och det skulle ha kommit innan vi skulle betala hela summa för huset men när den dagen kom den var fortfarande inte klar. men efter att det tog lång tid utan att få den så kontaktade vi kommunen och fick detta brev på slutet att det kräver åtgärdas för att få bygglov! alltså så som jag skriv på inlägget ståt på brevet. så nu vi vet inte exakt vad hon menar med samt att uterummet delvis avses placeras på mark som ej får bebyggas!!??

men kommunen kräver inte att rivas men då ger inte bygglov hellre. i så fall om han betala ersättning för det, så vi själva kan bestämma hur ska vi göra!! kanske vi river friggebod istället eller gör ett annat alternativ annars det får säljare sköta bygglovet men vi kräver att han anlita företag + att han betalar ersättning för att rummet blir mindre.
 
Det var ett illa formulerat köpekontrakt, att låta säljaren ha åtaganden är sällan bra och särskilt inte när det gäller något som denne inte kan ha full kontroll på såsom att få bygglov beviljat i efterhand... Ni skulle vid köpet fått bekräftat av kommunen att bygglov kunde ges i efterhand för att vara på den säkra sidan.

Nu är det som det är.
Förslagsvis så tar ni offerter på att riva och bygga nytt inkl. kostnad för bygglov och kräver säljaren på detta. Går han/hon inte med på det så får ni helt enkelt stämma personen.

Värdet av ett större uterum är svårt att värdera, så jag föreslår att ni riktar in era krav på de faktiska kostnaderna istället.
 
  • Gilla
SäljarMicke
  • Laddar…
Trassla inte till det mer genom att säljaren ska göra fler saker. Se till att det är NI som gör allt och anlitar hantverkare. Säljaren kommer så klart försöka komma så billigt undan och det är stor risk att saker inte blir gjorda eller tar lång tid.
Så ta in offerter och se till att säljaren betalar.
 
Hur gammalt är uterummet? Svartbyggen kan nämligen bli preskriberade efter ett visst antal år och då behövs inget bygglov.
 
Detta att säljaren "förband" sig att ordna bygglovet före tillträdet. Har du skriftligt på det? Om bara muntligt, kan du bevisa att säljaren har lovat det, vittnen?

I fastighetsaffärer gäller inga muntliga avtal, de är per definition ogiltiga.
 
harry73
Hur gammalt är uterummet. Kan kommunen fortfarande krävs rivning?
Så länge den inte gör det skulle jag inte riva och leva med att det är utan bygglov.
Kan det räknas som attefallsutbyggnad?
 
hempularen skrev:
Detta att säljaren "förband" sig att ordna bygglovet före tillträdet. Har du skriftligt på det? Om bara muntligt, kan du bevisa att säljaren har lovat det, vittnen?

I fastighetsaffärer gäller inga muntliga avtal, de är per definition ogiltiga.
nej inget skriftligt men 2 mäklare var där och de också sa att det stämmer att bygglovet kommer att få utan problem, en av de sa att hans föräldrar har ett liknande hus i områden och att de har fått bygglovet för altanen utan några problem. chefen på mäklare byrån sa att de är beredda att samarbeta med alla papper och sånt om det behövs.men vet inte om mäklarna vill vara med och bevisa det som säljare sa !!??
 
harry73 skrev:
Hur gammalt är uterummet. Kan kommunen fortfarande krävs rivning?
Så länge den inte gör det skulle jag inte riva och leva med att det är utan bygglov.
Kan det räknas som attefallsutbyggnad?
det är från 2011, men varför ska jag stå för ett fel någon annan har gjort!? sen när man säljer huset kommer bli krångligt igen.
 
Ja du har rätt i. det bästa är att förstår exakt vilka åtgärden som behöver och sen begärt offert. men problemet är att det är svårt att träffa handledare i kommunen. :confused:
 
Det viktiga här är väl vad som står i ert avtal. Står där att säljaren intygar att alla bygglov, tillstånd mm finns? Står det något överhuvud taget om bygglov?
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
harry73
elisa_82 skrev:
det är från 2011, men varför ska jag stå för ett fel någon annan har gjort!? sen när man säljer huset kommer bli krångligt igen.
Jag säger inte att du inte ska kräva säljaren på skadestånd, för som du säger blir det säkert krångligt när du vill sälja huset, eller när du vill bygga om huset. Men efter 10 år kan kommunen inte längre kräva rivning, så klarar du dig så länge kan du i alla fall fortsätta använda uterummet.
Att man de facto har större boyta än dp tillåter kan också vara en fördel jämfört med likvärdiga hus i området
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.