nikasp
Snyggt, det blir något liknande hos oss. Fäste du golreglarna med stolpskor mot syllen också och var det 2st 45x95 du körde med?
 
Claes Sörmland
Golvreglarna/åsarna är parvis ihopspikade 45x95 mm och står löst på grundstenar (trädgårdsplattor) med ett lager syllpapp (trädgårdsplattor är ju betong som kan transportera fukt). Det är nästan samma konstruktion som orginallösningen fast där var det ju riktiga stockar som stod på gråsten. Golvet är således helt flytande i förhållande till väggarna.

Möjligen så skulle det ha varit enklare med ännu mer virke i åsarna (2x145 mm?) så hade de legat mer stabilt när de vägdes in.
 
nikasp
Vill man eller vill man inte ha tryckimpregnerat där för extra tålighet mot fukt? Har för mig att jag läst om gamla impregnerade giftiga bjälkar i mindre gamla hus som man sanerar.
 
Absolut inte tryckimpregnerat! Drar tryckimpregnerat virke åt sig fukt, så löser det ut olika fenoler som inte luktar gott eller är speciellt nyttigt
 
  • Gilla
Färdmekaniker
  • Laddar…
nikasp
Uppfattat!
 
godeha skrev:
Har haft samma funderingar som du i ett gammalt blogginlägg med skillnaden att vårt hus ska bli permanentboende (på sikt) och att yttermuren var otät och hade kalvat ut. Vår lösning blev att gräva ur allt, ersätta mullbänken med skumglas (bitar, inte skivor) och att fästa nya golvåsarna i syllen där det gick - i övrigt har vi pallat upp dem på lecablock. grundmuren återställde vi och tätade med lerbruk (innan vi gjorde allt det andra förstås ;))

I ditt fall skulle jag nog röra mulbänken så lite som möjligt där den är torr. Om den verkar ha tendens att dra in fukt någonstans så skulle jag gräva ur lokalt och ersätta med lecakulor 12/20 K.

Ser ut som om jorden går upp till golvet hela vägen? Då bär det ju också upp golvet så du behöver inte få ett svajigt golv även om du inte håller de cc-mått på golvåsarna som man vanligtvis rekommenderar. Speciellt inte om golvbrädorna är tjocka.
Hur gjorde ni och hur blev det? Blev ni nöjda?
 
Vi gjorde ungefär som det står i inlägget du citerat: återställde och tätade grundmuren, grävde ur 30-40 cm och fyllde med skumglas, reglade där vi ska ha trägolv eller la lergolv direkt på skumglaset. Finns några inlägg och en del bilder på bloggen som visar hur det blev, tex det här. Vi är inte klara och har inte flyttat in än så hur det är att leva med den lösningen törs jag inte säga än... Jag tror att jag ska lägga ett lager linisolering ovanpå skumglaset för att få det tätare upp mot golvet, det är svårt att fylla hela vägen upp och jag är orolig att det kan bli dragigt på sikt.
 
godeha skrev:
Vi gjorde ungefär som det står i inlägget du citerat: återställde och tätade grundmuren, grävde ur 30-40 cm och fyllde med skumglas, reglade där vi ska ha trägolv eller la lergolv direkt på skumglaset. Finns några inlägg och en del bilder på bloggen som visar hur det blev, tex det här. Vi är inte klara och har inte flyttat in än så hur det är att leva med den lösningen törs jag inte säga än... Jag tror att jag ska lägga ett lager linisolering ovanpå skumglaset för att få det tätare upp mot golvet, det är svårt att fylla hela vägen upp och jag är orolig att det kan bli dragigt på sikt.
Tack för feedback. Jo, var intresserad om ni gjorde som ni tänkt och hur det sedan var att bo med det (vilket ni då ännu inte har). Är det ni själva som har hittat på den här metoden, eller är den vedertagen och finns beskriven på andra ställen?

Angående täta med linisolering m.m

Pratade med en hantverkare om mina idéer och han hade varken erfarenhet av Hasopor eller lera. Dock menade han att man skulle akta sig för att fylla utrymmet under golvet ända upp eftersom de gamla golv som klarat sig bäst har haft ett luftutrymme mellan fyllning o trägolv. Vad tror du om den teorin? Vad tror du om linull och gnagarnas aktiviteter under golvet?
 
nikasp
Jag kan tipsa om tidningen Åter där man kan läsa om gamla metoder. Här var en variant där de gjort trossbotten med 25 cm linisolering. Står att de la ner släckt kalk för att skrämma mössen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp skrev:
Jag kan tipsa om tidningen Åter där man kan läsa om gamla metoder. Här var en variant där de gjort trossbotten med 25 cm linisolering. Står att de la ner släckt kalk för att skrämma mössen.
Hmm. Kalk är ju mums för hussvamp också.....

Tack för tipset om åter. Jättebra att folk vågar experimentera och berättar om sina projekt. Vad jag är ute efter är mera i vilken utsträckning de har blivit vetenskapligt utvärderade, exempelvis av någon som är expert på hur fukt beter sig i olika material.
 
Redigerat:
Sommartorparn skrev:
Tack för feedback. Jo, var intresserad om ni gjorde som ni tänkt och hur det sedan var att bo med det (vilket ni då ännu inte har). Är det ni själva som har hittat på den här metoden, eller är den vedertagen och finns beskriven på andra ställen?

Angående täta med linisolering m.m

Pratade med en hantverkare om mina idéer och han hade varken erfarenhet av Hasopor eller lera. Dock menade han att man skulle akta sig för att fylla utrymmet under golvet ända upp eftersom de gamla golv som klarat sig bäst har haft ett luftutrymme mellan fyllning o trägolv. Vad tror du om den teorin? Vad tror du om linull och gnagarnas aktiviteter under golvet?
Vi har inte hittat på idén själva utan det är resultatet av många timmars efterforskningar och samtal med folk som kan. Problemet är väl att det finns så lite skrivet och utvärderat om de här metoderna men att det finns väldigt mycket tyckande - speciellt från folk som aldrig själva gjort något ;-) Vi våndades mycket inför beslutet om hur vi ska göra men valde till slut ett spår som jag tycker känns rimligt.

När det gäller luften mellan golvplankor och marken så tror jag att i gamla golv har de klarat sig bättre med luftspalten eftersom materialet under inte varit kapillärbrytande. i mina egna gamla golv så ser jag att golv och åsar klarat sig bra där de legat i sand men att de klarat sig sämre i jord. Om man får till ett tillräckligt skumglaslager borde det inte kunna dra upp fukt från marken. En annan fråga är ju kondens, det kan det ju bli ändå och därför är jag lite fundersam på om jag ska lägga linisolering mellan hasopor och golv. fördelen blir ju att det blir tätare men nackdelen är att golvet får svårare att torka ur. Jag tror inte det finns en lösning som är rätt i alla lägen.

Gnagarna ska enligt uppgift ha svårt med både lerklining, hasopor och linisolering - lik förbannat hittade jag muslortar i ett rum förra helgen. Nu kan de iofs ha kommit in genom något rum som inte är färdigt än men ändå...
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
nikasp
Det verkar vara riktigt svårt att få någon att säga att "så här är det" vad gäller gamla torp (och än mindre vetenskapligt testa), vårt är troligen från 1686, men ska du ha facit i byggnadsvårdshänseende och vad som funkat i hundratals år ska du köpa "Så renoveras torp & gårdar". De går igenom flera varianter och tipsar bl.a. om 15-20 cm leca och att göra golvet tätt mot drag samtidigt som man helt ska undvika diffusionstäta material. Enligt samma bok lades kalkgrus till för att hålla råttor borta samt att neutralisera jordens rötande humus-syror.

Sommartorparn skrev:
Hmm. Kalk är ju mums för hussvamp också.....

Tack för tipset om åter. Jättebra att folk vågar experimentera och berättar om sina projekt. Vad jag är ute efter är mera i vilken utsträckning de har blivit vetenskapligt utvärderade, exempelvis av någon som är expert på hur fukt beter sig i olika material.
 
nikasp
Nu har jag själv tagit upp ett provhål i köket och ska riva och regla till helgen. Jag undrar hur msn vindtätar, har läst på flera ställen men inte hur. På byggnadsvårdssidor står att MSN ska skotta upp jord mot ytterväggar men ska MSN dit med någon vindpapp eller liknande också?
Jag tänkte kompletteringsregla med kanske 145x45 och ställa på marksten som ni gjort.

Hur får man tätt mot möss och myror där golv möter vägg? Drevar man något eller bara sätta golvlist så tight det går? Golvet var inte bra gjort sist, 60-tal?, och sedan har det legat plastmatta på så det var rejält murket just dör jag öppnat. Ganska stumt och fast golv i övrigt.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lerklining är effektivt både som vindtätning och för att stoppa mössen
 
nikasp
Tiden tillåter inte riktigt det, föräldraledig och har inte mycket tid. Något annat man kan täta med i stil med vindpapp eller annat? I annat kommer jag troligen att skotta upp jord mot ytterväggar och sedan ett lager leca och får hoppas att det räcker. Vi har ett minimalt musproblem och de lär inte gilla leca.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.