N
Svaret kommer nog tidigast i Augusti. Det är för tidigt att dra några slutsatser än.
Personligen så sitter jag likvid och väntar på sättningen.
 
Excel
Personligen hoppas jag på en avmattning som håller i sig ett par år. Pyspunka utan att gemene man blir av med jobbet och vi hamnar i samma situation som på 90 talet
 
vänta någon månad bara så är de tillbaka där vi var innan. De är ju inte så att bostadsbristen löste sig i och med amorteringskravet - folk behöver fortfarande någonstans att bo!
 
N
sysmali
Rolle85 skrev:
vänta någon månad bara så är de tillbaka där vi var innan. De är ju inte så att bostadsbristen löste sig i och med amorteringskravet - folk behöver fortfarande någonstans att bo!
I min ankdamm där jag har koll på utbud och priser har jag aldrig sett så många "borttagen innan visning" och så få "budgivning pågår". Förmodar att det innebär att säljarna/mäklaren inte är nöjda med prisbilden.

De som har möjlighet att vänta med försäljning hoppas på fler spekulanter i augusti/september. Men de lär då behöva konkurrera med de som planerat och oplanerat (skillsmässosemester) vill sälja? Det bör bli någon typ av rekord gällande objekt till salu efter sommaren.

Men vad har förändrats gällande ekonomin till dess? Samma ekonomiska regler/riktlinker lär gälla. Möjligtvis kan de som anser att det inte finns något problem hoppas att "folk" inser att de kan buda hejvilt igen. De behöver ju någonstans att bo.

Själv är jag rådvill. Vill köpa, men är osäker på var marknaden är på väg och därmed vad jag får för mitt objekt.
 
Såhär ser Sverige ut sett genom kikare från Österbotten:

Om man tänker hur era fastighetspriser har stigit de senaste 10 åren så är det ofrånkomligt att bubblan spricker någon dag och priserna börjar sjunka. En bostad kan omöjligt vara värd sådär mycket. Man kan ju bara bo i den och lönen skall räcka till uppehälle också.
Amorteringsfria eller nästan amorteringsfria lån ger folk tillgång till hypotetiska pengar att trissa upp priserna med men förr eller senare skall alla skulder betalas och då blir de hypotetiska pengarna väldigt konkreta. Då finns det inga pengar att trissa upp priserna med.

Någon bostadsbrist tror jag inte att det finns i Sverige. Bara en totalt misslyckad regionalpolitik och näringslivspolitik som tvingar ihop befolkningen på några små områden medan resten av landet är fullt av toma byar och halvtoma tätorter.
Den enda som behövs är en regionalpolitik som gör det möjligt att skaffa sig ett uppehälle och bo kvar i stället för att flytta till de överbefolkade storstäderna och konkurrera om de få bostäder som ryms där i trängseln.
Skulle fler kunna bo kvar på mindre orter skulle trycket minska på städerna och andelen av BNP som plöjs ned i boende och infrastruktur skulle minsta eftersom man skulle kunna dra nytta av redan byggd infrastruktur och redan byggda bostäder.

Jag hoppas ni får pyspunktering i bubblan i stället för total krasch. Vi har 13% arbetslöshet och det är inte roligt. Politikerna kallar det för "arbetskraftsbrist" och strävar efter att öka arbetslösheten ytterligare.
 
Har mycket svårt att se att priserna ska sjunka, tillgång och efterfrågan styr allt, o efterfrågan är större än tillgången. Efterfrågan kommer såklart sjunka med de nya reglerna, men kurvan kommer bara plana ut, bostadsbristen är påtaglig i de allra flesta städer, och folk vill ju bo där jobben finns.

Bara här i Gävle är de stor brist på bostäder, stan växer med 5-10 000 personer per år, och de ska bygga runt 300 lägenheter, klart de blir problem.

Även om de finns bostäder på många mindre orter, finns de inga jobb, vad lockar en familj dit? Oavsett natur eller billiga hus så behöver folk arbete.
 
E
Det är väl samma sak varje sommar och varje jul. Marknaden blir sval. När alla sambos kommer tillbaka från semestern och vill skiljas så är marknaden het igen.
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
Buspojken, antar att du egentligen menar utbud och efterfrågan. Sen vet jag inte om du är ironisk när du pratar om Gävle och bostadsbrist. Det tog Gävle 45 år att växa med 15000 personer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.