Är det Husqvarna diskmaskin, så vill jag bara säga att den torkar inte disken. Vi lämnar idagarna tillbaka den och köper något annat istället, det är tydligen ett vanligt problem....
 
Squall Leonhart skrev:
Väljer man annat märke än Ikeas så måste man ta reda på om det passar med deras Metod-kök. Ikea kör med 80 mm sockel istället för 160 mm, något som ställer till problem om diskmaskinen inte är förberedd för den högre fronten som kommer ta i när man öppnar maskinen.
Jag har själv detta problem med min Siemens där informationen om detta inte framgick när jag köpte den.

Se t.ex detta: [länk]

Ikea löser detta med hjälp av glidskenor som tvingar upp fronten när maskinen öppnas. Dessa skenor gick att köpa fram till typ 2014, sen utgick de ur sortimentet. De som sitter i Välgjord-maskinerna är inbyggda i luckan och säljs såklart inte löst.
Tretti.se har koll på vilka maskiner som passar Ikea Metod systemet. Du behöver inte köpa därifrån men vid utökning av integrerade maskiner så kan du klicka i en kryssruta för ikeakök. Jag köpte en Siemens och den funkar bra, låg ljudnivå som jag tycker är prio 1.
 
Squall Leonhart skrev:
Väljer man annat märke än Ikeas så måste man ta reda på om det passar med deras Metod-kök. Ikea kör med 80 mm sockel istället för 160 mm, något som ställer till problem om diskmaskinen inte är förberedd för den högre fronten som kommer ta i när man öppnar maskinen.
Jag har själv detta problem med min Siemens där informationen om detta inte framgick när jag köpte den.

Se t.ex detta: [länk]

Ikea löser detta med hjälp av glidskenor som tvingar upp fronten när maskinen öppnas. Dessa skenor gick att köpa fram till typ 2014, sen utgick de ur sortimentet. De som sitter i Välgjord-maskinerna är inbyggda i luckan och säljs såklart inte löst.
Har 160mm sockel och behövde ta ur 2 cm för luckan ska få plats.


Kört med lucka på mitt kök och tycker än så länge det fungerar bra. Kör Bosch och annan märke än ikea på luckor.
 
Vi installerade Ikea kök och vitvaror i oktober förra året. Kommer inte ihåg vad diskmaskinen heter men det var den dyraste. Mycket nöjd med ljudnivå, röda lampan osv. Två sämre saker: jag har inte hittat något kortprogram som diskar rent. Full maskin och ren disk tar 2:40. Och då är det inte ekoprogram. Sen hade min man ett sjå att installera den. Det finns två typ hål att fästa den i bänkskivan/stommen med (reserverar mig för att jag inte riktigt vet vad jag pratar om). Det är inte angivet i bruksis vilket som ska användas, supporten hade ingen aning osv. Men det kanske är åtgärdat mu, vill minnas att modellen var rätt ny.

I övrigt är vi grymt nöjda med vitvarorna (kyl, frys, disk, ugn, häll och micro) enda dåliga i övrigt är att kyl/frys inte har pedal för att ta bort vakuum och suger fast rätt bra.

Lycka till med kök och alla val som hör till! ☺️
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
lkn02001 skrev:
Vi installerade Ikea kök och vitvaror i oktober förra året. Kommer inte ihåg vad diskmaskinen heter men det var den dyraste. Mycket nöjd med ljudnivå, röda lampan osv. Två sämre saker: jag har inte hittat något kortprogram som diskar rent. Full maskin och ren disk tar 2:40. Och då är det inte ekoprogram. Sen hade min man ett sjå att installera den. Det finns två typ hål att fästa den i bänkskivan/stommen med (reserverar mig för att jag inte riktigt vet vad jag pratar om). Det är inte angivet i bruksis vilket som ska användas, supporten hade ingen aning osv. Men det kanske är åtgärdat mu, vill minnas att modellen var rätt ny.

I övrigt är vi grymt nöjda med vitvarorna (kyl, frys, disk, ugn, häll och micro) enda dåliga i övrigt är att kyl/frys inte har pedal för att ta bort vakuum och suger fast rätt bra.

Lycka till med kök och alla val som hör till! ☺️
Tack! låter som vi valt rätt då :)

Vad jag förstod så diskade den dyraste maskinen med väldigt lite vatten så det kan säkert ta lite extra tid, den skulle tydligen återanvända vattnet på något vis. Inte säker på att det är en sådan ni har dock.
 
Abuquir skrev:
Är det Husqvarna diskmaskin, så vill jag bara säga att den torkar inte disken. Vi lämnar idagarna tillbaka den och köper något annat istället, det är tydligen ett vanligt problem....
Jag har nog inte varit med om någon diskmaskin som haft torr disk direkt efter att ett program varit färdigt. Däremot om man väntar ett tag så kan det vara torrt eller ännu bättre, om man öppnar dörren precis efter att den är färdig.

Finns det diskmaskiner som faktiskt får torr disk direkt efter ett program utan att vänta 1 timme så är det imponerande!
 
Bosch/siemens kör nåt de kallar zeolit, som tydligen ska torka bra. Jag har inte det på min maskin, har inte installerat den än, men däremot har jag valt den bosch som var bland de tystaste på marknaden. Jag hoppas jag kommer bli nöjd med den. Jag tycker det är värt att kolla att maskinen är tyst. Det är väldigt irriterade att många köksmaskiner låter MER nu än tidigare, kyl , spis och ugn har fläktar och låter mer än gamla vitvaror. Har man öppen planlösning torde det kunna vara ett ganska stort irritationsmoment. Jag som inte har öppen planlösning har ändå försökt hitta så tysta grejjor jag kunnat för rimliga pengar.
 
BirgitS
snowjim skrev:
Jag har nog inte varit med om någon diskmaskin som haft torr disk direkt efter att ett program varit färdigt. Däremot om man väntar ett tag så kan det vara torrt eller ännu bättre, om man öppnar dörren precis efter att den är färdig.

Finns det diskmaskiner som faktiskt får torr disk direkt efter ett program utan att vänta 1 timme så är det imponerande!
I den Husqvarna vi köpte för drygt ett år sen är porslin och glas torra när programmet är klart, men inte plast. Men då tar programmet väldigt lång tid och hela sista timmen är torkning, till skillnad från den tidigare diskmaskinen som bara hade en halvtimmes torktid i programmet och där man sen fick låta disken stå en halvtimme innan man plockade ur den.
 
Vi har den dyraste diskmaskinen från IKEA, med besticklåda istället för korg. Är jättenöjda! Hade Miele innan och visst är det en liten skillnad i finish men den är försumbar. Kör maskinen en gång om dagen på P5, tar knappt 2h.
 
Vi har också den dyraste IKEA-varianten. Den är tyst och diskar bra, men alla program är långa och den torkar bedrövligt. Bestickkorgen längst upp är smart men kvalitetskänslan på den är inget vidare (ganska ranglig). Lampan som lyser på golvet när den är igång funkar fint. Mitt betyg: 3/5, ganska prisvärd ändå.

Problemet med de nya längre fronterna är långt ifrån säkert att man kan lösa med att såga ur sockeln. Vi hade en siemens där luckan skulle slagit i själva maskinen. Så köp för allt i världen en som tillverkaren uttryckligen säger fungerar med IKEAs bya kökssystem.
 
koolla skrev:
Gissar att man löser det genom att isåfall såga ur en cm i toppen av sockeln vilket inte syns. Ikeas vitvaror är ju normalt Whirlpool eller Electrolux. Tror knappast att de specialbyggef för Ikea när maskinerna dessutom ska säljas billigare än motsvarande maskin i eget märke.
Problemet är inte sockeln utan det är att fronterna är för höga så i öppet läge så tar fronten i sockeln. Se min länkade tråd om problemet.

smurfen72 skrev:
Man väljer en maskin anpassad för ikea kök de flesta tillverkare har såna maskiner och man sågar inte ur nån sockel.
I mitt fall när jag kollade i efterhand så var det en prisskillnad på 2-3000 kronor om jag fortfarande skulle köra med motsvarande Siemens-maskin.
Och i mitt tycke informationen om maskinen i fråga passar i Ikeas kök inte helt glasklart. Varken Pricerunner eller Prisjakt nämner sådan information och tillverkarna själva nämner inte ett ord om en konkurrent.
Så visst, hittar man en säljare som har koll eller en modell där det anges så är det väl bara att slå till.

freve skrev:
Tretti.se har koll på vilka maskiner som passar Ikea Metod systemet. Du behöver inte köpa därifrån men vid utökning av integrerade maskiner så kan du klicka i en kryssruta för ikeakök. Jag köpte en Siemens och den funkar bra, låg ljudnivå som jag tycker är prio 1.
Jag var helt säker på att det var så också men när jag testade på en lite dyrare Siemens-maskin så hittade jag inget om Ikea. :(

Rättelse: Nu hittade jag det!

F_man skrev:
Ska inte "Behjälplig" vara Ikeas nya glidskena för maskiner som inte passar?

[länk]
Men så kul! :D
Sist jag kollade för några månader sedan så hade den tydligen utgått på grund av kvalitétsproblem eller något i den stilen. :)
 
Redigerat:
osiris skrev:
Vi har också den dyraste IKEA-varianten. Den är tyst och diskar bra, men alla program är långa och den torkar bedrövligt. Bestickkorgen längst upp är smart men kvalitetskänslan på den är inget vidare (ganska ranglig). Lampan som lyser på golvet när den är igång funkar fint. Mitt betyg: 3/5, ganska prisvärd ändå.
Samma här, köpte samma IKEA-diskmaskin (som ska vara en electrolux, tydligen) mycket pga att man skulle få strul med luckfronterna vid andra märken. Den diskar bra och bestickkorg högst upp är trevligt, när man väl vant sig vid det. I övrigt tycker jag den känns ganska billig, som sagt rangliga korgar och den understa tallrikskorgen spårar ur stup i kvarten. Inget stor problem men på det hela taget ganska irriterande.
Och diskprogrammen, när man slår på strömmen står den alltid på "P4" (ecoprogrammet) som tar 3,5 timme. Jag ställer allltid om den till normalprogram (P1) som tar 2:20. Givetvis verkar det inte går att få detta som första val.
Den röda lampan på golvet är tydlig och bra, och när den är klar så lyser det grönt. Tyvärr stängs den av efter 10 minuter eller liknande så det är sällan man ens ser att det lyser grönt.
Torkfunktionen är knappt existerande , men 5 års garanti är inte heller att förakta.
På det hela taget hyfsat prisvärd ändå.
 
Ikeas diskmaskiner är Electrolux (står inne i maskinen). För att förlänga luckans livslängd samt bänkskivans, ska diskmaskinen stå stängd tills röda lampan slocknat, då har ångan minskat när man öppnar.
 
  • Gilla
Yaken och 1 till
  • Laddar…
Är det ingen annan än jag som har problem med Ikeas dyrast diskmaskin?

Visst den är tyst, men den klarar ju inte ens av en bearnaiseklick på tallriken!

Måste sätta tallrikarna i vartannat fack och inte ens då blir det rent alla gånger!

Hälften av all disk måste handdiskas efter diskmaskinen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.