Korrekt, tapetklistret tjockare till det så att det gick att 'måla' fastnade på alla ytor, även de som vette neråt. Sen bara spola av. Men hur bensin funkar på trät vågar jag inte svara på.
 
Jag körde med flüggers färgborttagningsmedel på trappan, som var både målad x-antal lager och sedan ett lager mattlim överst. Det funkade bra, men är lite meckigt och lite kletigt. Jag håller på att renovera en gammal dörr nu och använder även där färgborttagningsmedlet, i min värld är det helt klart värt kostnaden och kladdet.
 
Har inte haft möjlighet att åka och handla så jag har kört på det hårda viset och såhär långt har jag kommit.

27421174451_b67fcd2650_b.jpg

Började sätta ihop den igår igen. Brunnens botten svängde jag bara om så fick jag en relativt fräsch sida. Toppen av sidotvingan så har jag ersatt med björk och ask, hade inte björk så det räckte, men ask är ju ganska snarlikt.

Vad för finish jag ska lägga sen är jag inte säker på, kokt linolja, kinesisk tungolja, lack tror jag inte... Kanske först olja, sedan vax. Black Bison antique pine möbelvax borde mörka träet litet så blir kontrasterna mindre mellan nya och gama områden på bänken.

Tänkt klä in kontaktytorna på tvingorna med läder för bättre grepp.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Testade en bit med lack på i lite bensin annars och lät den stå där i 10min eller så. Ingen verkan på lacken.
 
DennisCA skrev:
Testade en bit med lack på i lite bensin annars och lät den stå där i 10min eller så. Ingen verkan på lacken.
Köra starkare saker då, kaustiksoda löser det mesta?
 
Jo en burk införskaffades för några timmar sen.
 
Hmmm, några personer har föreslagit jag skulle använda min hemmagjorda tjäroljefinish för utemöbler på bänken (litet fin trätjära, tungolja, linolja och litet epifanes lack). Jag undrar nog om det är en bra idé att lägga tjära om nu litet, på en hyvelbänk.

Provade med endast tungolja.
27461906591_c16149fae5_b.jpg

27499962606_5e8bee0f0f_b.jpg
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.