Tänkt köpa en klippare någon gång framöver men tänker först förbereda tomten så det blir så bra klipp som möjligt.

In mot hus har jag idag en bra fin kant så klipparen kan köra med ena hjulet på och helt slippa behov av grästrimmning.

Ut emot en brant kant hur föreslår ni man gör där? Gräver ner marksten längst ut så klipparen går med ena hjulparen på den och inte lämmnar något till grästrimmern?
(exempelbild) Klipper idag så nära kanten jag kan med handjagare. Grästrimmar någon gång i månaden i branta slänten ner.
2016-06-07_13-29-49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avsluta vid kanten med något liknande detta?
2016-06-07_13-34-49.jpg

Några andra tips och guider på hur göra kring träd, buskar, badtunna med trall för att få det klippt snyggt utan att behöva gå med trimmer?
 
Stenplattor eller gjutet är det enda som fungerar och de behöver då ligga plant med gräset. Begränsningsslingan läggs då 10 cm från plattorna.
 
Avståndet beror ju på klippare och inställningar. Kan inte sägas generellt 10 cm. Jag kör dubbla rader 10cm gatsten och kabeln i kanten på stenen. Husqvarna Automower 305. Har experimenterat lite med hur mycket klipparen ska köra över kabeln.
Ett bra sätt att gå ner slingan i marken är att offra en sågkedja på motorsågen. Gå runt tomten och såga i marken. Du får en cm bred springa att trycka ner kabeln i.

Jag hade inte förberett tomten först. Lägg kabeln och se hur resultatet blir vid din backe. Lägg eventuellt stenar därefter.
 
Jag har problem med att avgränsningsladden - med tiden - kommer för långt ner, alltså att det liksom bygger på material ovanpå och med tiden blir så stort att klipparen tappar kontakten. Då får jag dra upp den igen och fästa den i ytan igen. Om du vet var du har kraftkabel i marken så kan det vara bra att inte kombinera dessa platser med kanttrådsläggning.
 
Kommer skaffa en Husqvarna.
Det vore ju bra att förbereda det mest uppenbara men göra som du säger koolla att avvakta med resten. Vore bara skönt att ha det klart innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.