Nästa vecka är det säljstart för området Hills Panorama & Spa 365 i Tandådalen. För vad som (åtminstone mig veterligen) är första gången så bygger man ett attefallshus på varje tomt. Har sett att man har gjort liknande i Djursholm, men det här är nog första gången i fjällen.

http://www.svenskfast.se/bostad/dalarna/malung/salen/orrliden/hjortstigen

Priset är 1.295.000 med en månadsavgift (exkl driftskostnader) om 630 kronor (lägg till 1500 för värme och vatten kanske). Låter mitt inlägg som en smygannons? Det är det inte. Jag är seriöst lockad att köpa en, men frågan är hur många det finns som är lika skruvade som jag?

Våra förutsättningar:
Vår familj består av mig och frun + hund. Inga barn i bilden.

Möjliga argument för:
  • Vi älskar Sälen men hatar allt strul som följer med att hyra stuga (dvs hyra och låsa in sig till en viss vecka, packa kläder och allt man behöver för att trivas).
  • Vi har bott smått tidigare och det har fungerat bra.
  • Vi vill inte hyra ut.
  • Att köpa tomt eller renoverings/rivningsobjekt kostar någonstans mellan 800 och 1500 tusen nu för tiden i bra lägen med fjällutsikt. Lägg till byggkostnader på mellan 300 och 500 tkr för en liten stuga.
  • Tror på fortsatt hög prisutveckling i Sälen, speciellt med tanke på flygplatsen och köpcentrat som står klart om något år.
  • Spabad

Möjliga argument emot:
  • Låg uthyrningspotential på grund av få bäddar
  • Osäkert värde vid försäljning
  • Ingen bastu

Någon mer än jag som lockas av detta? Har några dagar på mig att bestämma mig. Faller det här väl ut så misstänker jag att vi kommer att se att det här blir en trend. Bra sätt att utnyttja hela "byggrätten" så att säga.

Innan det här dök upp så gick tankarna kring att bygga ett "tiny house" på hjul och hyra campingplats. :) Men att bygga tiny house är inte helt gratis med svenska krav på isolering osv.
 
Redigerat:
Har helt missat det området, ändå jobbar jag där 70% av tiden, måste åka förbi nästa gång jag är upp

Finns väl inte alls många stugor som har färre än 4 bäddar om någon? Även par med ett barn vill väl åka upp ibland så uthyrning borde funka.

Värdet bör väl inte minska heller tycker jag... En attefallare med bra isolering och hyfsad standard är ju int2e gratis och ligger det dessutom ganska bra så tror jag hellre det ökar i värde.

Bygg en bastu på hjul eller hyr en badtunna, får man inte bygga nåt mer alls på tomten?
Är det en Brf?
 
Vi som bara har ett barn tvingas oftast hyra semesterbostäder med betydligt fler bäddar än vi behöver.
Priset känns ju definitivt överkomligt, men i slutändan handlar det väl om hur frekvent ni skulle nyttja huset.
 
Nja, oavsett om man bara är två är 19 kvm litet! Jag tror att den är både svår att hyra ut och svår att sälja. Inget klockrent läge heller med tanke på att man måste ta bil eller buss till backen.

Annars håller jag med dig om att det är jobbigt att hyra och släpa grejer. Roligare också att han sitt eget.

Vad gäller flygplatsen tror jag däremot att den floppar (om den alls blir av).
 
Det är väl en hel del som har husvagn och bor i där uppe också. Så det är säkert attraktivt.
Något som jag reagerade på var takhöjden i hall/wc. Kommer nog säkert kännas lite trångt.

Lagom storlek på uteplatsen, man kanske kan nyttja den på något bra sätt också.
Verkar ju vara ganska stora fönster så det är ju inte så mycket privat, personligen hade jag haft någon annan typ av fönster eller löst det på andra sätt.
 
Tack för alla tankar. Vi diskuterade det hemma igår och kom på en stor nackdel. Alla lägenheter har ett spabad men all skötsel ska göras av innehavarna. Vi har spabad hemma och det är ju lite pyssel med det. Det behöver tillsyn var 7-10 dag och vi kommer ju inte att vara uppe så ofta. Att hitta någon som fyller på brom och kollar värdena varje vecka är ju inte helt lätt. På samma sätt så brukar locken inte tåla någon större snömängd så de behöver skottas av när det kommer snömängder.

När det gäller frågan om hur mycket vi skulle kunna nyttja stugan är det svårare. Vi brukar alltid åka upp en vecka varje vinter. Utöver det tror jag att vi skulle åka upp mellandagarna till nyår och en långhelg varje månad under säsongen. Vi gillar att cykla och vandra så det skulle säkert bli några veckor på sommaren.

Det tar oss runt 3,5h med bil att åka upp.

Hjärnan och plånboken säger (just nu) nej.
 
Jag kan köpa badet av dig :)
Finns många fastighets service företag som mer än gärna ordna allt sånt åt dig
 
Intressant utveckling och hiskeligt pris. Men Sälen har ju blivit ruggigt dyrt.

Jag har bott i Orrliden en hel del och området är bra framförallt för längdåkning, med bra spår i närheten. Skid- och badbussen går förbi i närheten så man klarar sig utan bil till backen om man vill. Det är promenadavstånd hem till stugan från restaurangerna på Hundfjället. Utrymmesmässigt borde det funka för två personer, och skidorna kan man baxa in i förrådet.

Jag och familjen har hittils valt bort fjällstuga av följande skäl.

- Man kommer inte ifrån strulet med att packa och baxa runt grejor även om man äger stugan. Vi vill kunna använda skidutrustning, slalomutrustning och cyklar även hemma. Och alla kläder som hör till. Och hade stugan tvättmaskin? Annars måste man ju hålla på att släpa sängkläder åt båda hållen ändå. Och kläder måste man ju ändå släpa med sig. Och så ska man ju äta också. Och ska man köpa alla ha-hemmavaror där (typ salt, olivolja, kryddor, osv) eller släpa med sig? Vår lösning hittils är att ha bra rutiner för packningen och ha allt organiserat bra här hemma så att det blir enkelt att packa.

- Ekonomin. Priserna på Sälenstugor bygger på att man ska hyra ut dem. Då får man ihop en vettig kalkyl. Stugan måste också underhållas, vilket kostar pengar. Ingick driftkostnader i BR-avgiften? Vilka driftkostnader isåfall? Att hyra en motsvarande stuga en vecka under högsäsong kostar kanske 3500 kr/vecka och 1000kr/vecka under lågsäsong. Ska man bara vara där några veckor per år så blir det väldigt dyra veckor.

- Ska man hyra ut stugan så blir man mycket mindre flexibel än om man själv hyr. Då måste man bestämma vilka veckor man vill ha stugan själv långt i förväg. Dessutom blir det nästan lika mycket saker att släpa runt, förutsatt att ett mindre förråd ingår. Om man bara hyr så kan man hyra och åka upp i princip samma dag. Det finns alltid lediga stugor att hyra.
 
För samma pris kan du köpa en 3 rok stuga i Idre med bastu samt ski-in-ski-out läge. Visst, inte lika stora backar som Sälen men härligare sommarfjäll (tycker jag).
 
Jag tror att huskonceptet funkar, alla vill inte vara 15 personer i en stuga. Det finns andra familjer än dom med 2.3 barn och en vit volvo.

Det jag skulle fundera på i denna del av landet är vädret och tillgången på snö. Det blir inte längre skitkallt 1 november och det håller inte i sig till sista april. Skulle jag investera i en fjällstuga med huvudsaklig avsikt att åka skidor, skulle jag göra det längre norrut, eller vid ett högre fjäll än tandådalen/hundfjället. Har åkt skidor i snart 40 år i tandådalen och vädret är sig inte likt.....
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
nino skrev:
Jag kan köpa badet av dig :)
Finns många fastighets service företag som mer än gärna ordna allt sånt åt dig
Jag tror inte att man får sälja badet, det framgår inte helt solklart om det tillhör "ägaren" eller föreningen. Givetvis kan man leja ut skötseln, det är dock frågan vad det kostar.
 
pelpet skrev:
Intressant utveckling och hiskeligt pris. Men Sälen har ju blivit ruggigt dyrt.

Jag har bott i Orrliden en hel del och området är bra framförallt för längdåkning, med bra spår i närheten. Skid- och badbussen går förbi i närheten så man klarar sig utan bil till backen om man vill. Det är promenadavstånd hem till stugan från restaurangerna på Hundfjället. Utrymmesmässigt borde det funka för två personer, och skidorna kan man baxa in i förrådet.

...

Om man bara hyr så kan man hyra och åka upp i princip samma dag. Det finns alltid lediga stugor att hyra.
Ja, stugpriserna i Sälen har verkligen dragit iväg.

Håller inte riktigt med dig om hyrpriset på fräscha stugor, 70-80-tals standard är ju inte jämförtbart med något nybyggt.

Sedan för oss så ska man inte glömma att vi har hund med oss. De stugor som tillåter husdjur är ganska få och (enligt min begränsade erfarenhet) inte sällan dåligt städade. Det är ju givetvis stor skillnad på hur petig man är, men eftersom frun är astmatiker så vill vi ha det välstädat.
 
MathiasS skrev:
Jag tror att huskonceptet funkar, alla vill inte vara 15 personer i en stuga. Det finns andra familjer än dom med 2.3 barn och en vit volvo.

Det jag skulle fundera på i denna del av landet är vädret och tillgången på snö. Det blir inte längre skitkallt 1 november och det håller inte i sig till sista april. Skulle jag investera i en fjällstuga med huvudsaklig avsikt att åka skidor, skulle jag göra det längre norrut, eller vid ett högre fjäll än tandådalen/hundfjället. Har åkt skidor i snart 40 år i tandådalen och vädret är sig inte likt.....
Bra input. Vi har också tänkt lite i dessa banor. Vi åker gärna längd men Sälen satsar ju inte direkt på konstsnö i spåren så där är man begränsad till natursnön.

Problemet med fjäll som ligger mer norrut är att för oss så växer restiden ganska raskt för Idre, Lofsdalen, Vemdalen och så vidare. Med bilen så blir det helt enkelt för långt för att man ska åka upp över en långhelg.
 
fredl skrev:
Problemet med fjäll som ligger mer norrut är att för oss så växer restiden ganska raskt för Idre, Lofsdalen, Vemdalen och så vidare. Med bilen så blir det helt enkelt för långt för att man ska åka upp över en långhelg.
Ja, det där är ett dilemma som jag och frun brottas med också, 8-9 timmar i bil till Vemdalen är inget man spontankör riktigt tyvärr. 5-6 går bra, men sen är det segt. Annars är Vemdalen favoriten särskilt i och med den byggnation som varit av liftsystemen på sistone. Klövsjö är ju en oas :)
 
Vad har ni för jobb? Flytta upp till fjällen istället. Klövsjö är ju ganska nära Östersund och därifrån kan man ju flyga till Stockholm iallafall. Har man rätt jobb kanske distansjobb kan funka.

Lightvarianten kanske kan vara att jobba från fjällstugan under lite längre perioder? Fiber möjliggör mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.