Jag har precis beställt mig en gräsklipparrobot (HQ 310) och tänkte i samma veva ta och fixa i ordning trädgården genom att lägga marksten (storlek ca 21x14x5 cm) längs med häcken och altan (kortsidan utåt så det blir 21cm sten mellan gräs och häck).
Men, hur går man tillväga? Vad ska man ha för underlag? Jag läste om någon som limmade fast stenarna på en tryckimpregnerad bräda vilket lät väldigt enkelt, men inte direkt vanligt. Så, vad har ni för tips för en nybörjare som aldrig lagt sten tidigare, och alltså inte har en aning om hur djupt man måste gå, och vilket grus/sand eller vad det nu är som behövs.

Alla tips tas tacksamt emot!
 
Jag skulle grävt ngt bredare än stenen och såpass djupt att den sticker upp lagom, minus ca 2-5 cm, och sen skulle jag lägga 2-5 cm sand/grus i botten, packa detta lätt och sätta stenarna i rännan...för kantsten.

Är den mer som en "rand" med sten som skall gå jäms med marken så skall du ju inte ha så mkt uppstick :)

/K
 
Tack så mkt för tipset!
Tanken är precis som du skriver att den ska ligga jämt med gräset, så roboten kan köra upp på stenen och minimera trimmer-behovet för mig. Som det ser ut nu, efter lite mer letande, så funderar jag på att gräva ut och lägga på ca 3-5cm stenmjöl innan jag placerar ut stenarna så de hamnar på samma nivå som gräset.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Du skall lägga kantstenen aningen högre (1-2cm) än jorden som gröset är sått på. Detta då grässvålen bygger en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.