Jag har en enplansvilla på ca 95 kvm byggd på betongplatta med betongelement.
Funderar nu på att bygga ut men vet inte vad som är mest ekonomiskt.
Vad bör jag välja, höja taket eller bygga ut i samma plan?
Har ej sökt bygglov ännu men skulle ändå vilja ha lite tips.

//Mattias
 
Eftersom inte bottenplattan är avsedd för 2 våningar så kan det bli risk för att ni måste förstärka en del.
Enklast och billigast blir det förmodligen att bygga ut i samma plan.
 
Bottenplattan klarar 2 våningar, jag har kollat med byggfirman.
Tror du ändå att det är billigare att bygga ut i samma plan?

 
OK, bottenplattan klarar det, men hur är det med husets bärande stomme då? Den är ju beräknad att bara klara lasterna från taket. Om man bygger på en vånging kanske det blir en massa pelare och balkar som skall till för att få det hela att hålla.

Jag är nog fortfarade inne på enplanslösningen om inte tomten är så liten att ni inte kan bygga så mycket som ni tänkt er i ett plan.
Det brukar också bli minder krångel med grannarna om det är ett plan på bygglovet.
 
Antagligen blir ni också äldre och med endast ett plan slipper ni gå i trappor.
Störning under byggtid blir också mindre, man öppnar upp till gamla delen först den dag man är någorlunda färdig.
 
Spontant så skulle jag säga att det blir billigast och enklast att bygga ut i samma plan.
Att lyfta tak är "lite" pyssel medans det är rätt enkelt att gräva och gjuta och sen bygga på. Sen beror det ju på om tomten mm tillåter det.

Att lyfta taket innebär ju oftast att man får typ 1,5 plan och frågan är ju även om den ytan då räcker?
Det kostar att ta ner ett tak, lägg till lite så har du löst taket på tillbyggnaden, det du sen behöver är en grund och lite väggar.

Jag _gissar_ att du även kommer att behöva ändra taklutning om du bygger ut uppåt eftersom många enplans har en liten taklutning, så där tillkommer en del beräkningar, byte av takstolar och som sagts tidigare troligen stolpar eller limträbalkar som bär ovanvåningen, låter liksom inget kul alls i mina öron om du vill ha en enkel lösning.

Funderar ni på badrum på ovanvåningen så innebär det ingrepp på bottenvåningen med och om det befintliga inte behöver renoveras så lär det behövas sen.

/Kent
 
Definitivt enklast är att bygga uppåt, det blir även mycket billigare, kanske bara halva priset.
Lyfta tak är kanske inte det rätta sättet utan man kan bygga nya takstolar vinkelrätt mot befintligt tak, huset får då utseende av en vinkelvilla trots att det är rektangulärt.
Takhöjden bör vara åtminstone 2,10 men något lägre kan var OK om det är utrymme som barnrum eller sovrum.
Som extra finess kan man dessutom få en takad veranda om man drar ut det vinklade taket 2,5 meter utanför befintligt hus förankra med nedgrävda stolpar eller platta på mark. fördelen med platta är att man kan gjuta in golvvärme och lägga på klinkers.
Vad gäller hållfastheten nedåt brukar det inte vara några problem alls, prata med en konstruktör på orten så skissar dom snabbt upp en enkel lösning åt dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.