Hej!

snart dags för vindskivor...

jag har trampduk och bärläktsreglar 35x85 under tp20 takplåten

reglarna sticker ut på gavlarna så dessa måste kapas i lagom längd.

på norra sidan är avståndet från väggens panel till där takplåten slutar ca 43 cm
på södra sidan är samma mått ca 47 cm.

jag har tänkt gjort såhär:

montera vitmålade brädor 22x145 under takreglarna, med 0,5 cm mellanrum dessa bygger då (145+5+145+5+145) 44.5 cm totalt.

dessa monteras och sedan kapas bärläkten i ytterkant med dessa "takfotsbrädor" eller vad de kallas trots att de sitter på gaveln.

sedan skruvas vindskivorna fast i bärläkten och "gaveltakfotsbrädor" med en vindskiveplåt ovanpå.

MEN!
detta innebär ju att vindskiveplåten inte kommer ligga parallelt med takplåten,
kommer detta se förkastligt ut?

är det bättre att linjera vindskivorna med takplåten och sedan klyva till de underliggande "gaveltakfotsbrädorna" så dessa passar.

jag vill inte behöva förklara hur måttskillnaden uppstått :)

tacksam för tips!
 
ingen som har nån input?

den egentligen frågan är väl om man ser att vindskiveplåten missmatchar med 4 cm på en sträcka av 6,5 meter i förhållande till TP20 takplåten..

om detta kommer bli väldigt fult alltså :)
 
Så länge plåten slutar i en och samma dal i taket, syns det inte så mycket. Någon centimeter går också att fuska sig till genom att pressa plåten mer/mindre mot vindskivan, i sidled.
Men annars är det bättre att "fuska" undertill. Där har du dessutom tre brädor och fördela felet mellan. Om det är 0,5 eller 1 cm mellan brädorna syns knappt.
 
tack för svar,

vindskiveplåtarna jag köpte var nog helt släta på ovansidan, dvs de går nog inte ner i en dal,
är det viktigt att de slutar i en dal?


då försöker jag "räta upp" så mkt som möjligt med de plankorna som sitter under, och tar resten med vindskivan.

men jag tycker det känns som springorna i de underliggande plankorna syns betydligt mer om mellanrummet varierar, än svarta vindskiveplåtar mot svart tak (som dessutom är högt, 4,5 meter fotplåt till 8,5 meter i nock...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.