Min mor bor i ett radhus och av och till kommer det än frän doft i huset.

Doften är svår att beskriva, men det är inte avlopp och det luktar inte heller mögel.
Doften ”vandrar” runt om i huset (kanske hjälps av ventilationssystemet) och jag upplever inte att doften kommer ifrån våtutrymmen eller brunnarna. När det doftar mycket, så vädrar hon med att öppna sina fönster, vilket hjälper. Trots detta så kommer doften tillbaka regelbundet. Oberoende av väder. Ibland kan det gå en vecka utan någon doft, ibland är det flera dagar i streck. Hon har hyrt en maskin från brandkåren, som är till att avlägsna dofter. Det hjälper nån dag, sen är det tillbaka.

Fakta:
Det finns en ventilationssystem i huset (kopplat till ventilationssystem i huset och köksfläkten) som hon har låtit undersökas med kamera och rengöras (hon byter filter regelbundet).
Radhuslängan är byggd på 80 talet och finns i Helsingborgstrakten. Hon bor mitt i ett radhuslänga. Doften finns både på markplan och övervåningen. Inga andra grannar upplever detta.
Det finns även en luft-luft värmepump installerat i huset, som är relativt ny.

Detta tär på henne och jag vill gärna försöka hjälpa henne hitta en lösning. Jag föreslog att hon ska kontakta sitt försäkringsbolag och skapa ett ärende hos dem, så att de tar ut ex. Anticimex för att utreda det.

Hon blev när uppskrämd igår av en som sa att det kunde vara silarna under huset som är fuktskadade, men det upplever jag som långsökt iom att det är bara hon i radhuslängan som upplever detta.

Tacksam om någon kan tipsa om vad det kan vara!
 
Fukt (och ev mögel pga fukt) kan mycket väl lukta just så. Det kan inte alltid härledas till en viss plats. Syllar av tryckimpregnerat som blir fuktiga kan lukta mycket fränt.De ruttnar inte, men luktar. Att det inte luktar i angränsande hus kan ju bero på att fasaden läcker någon stans på ert hus, så att tex syll blivit fuktig. Du bör göra en besiktning.
 
Tack. Ska be henne ta dit en besiktningsman. Är syllbyten något som kan ingå i husförsäkringen eller? Någon uppfattning av vad det skulle kunna kosta att åtgärda (antar att man byter ut syllarna) på ett hus med markplansyta på ca 100 kvm? Måste samtliga golv tas upp?
 
Om det är syllarna som är fuktskadade. Måste de bytas ut eller kan det ventileras eller behandlas på annat sätt?
 
De bör isåfall bytas.
 
Nu vet vi ju inte om det är syllarna! Så skräm inte upp mor i onödan. Det är nog en ganska omfattande renovering om syllar ska bytas, tyvärr. Kan vara helt andra orsaker dock. Det kan läcka under något fönsterbleck osv. På 80-talet kunde det fortfarande förekomma att man la virke direkt på eller tom i betongplattan (inte bra), men då borde fler boende ha problem. Besiktning ger svaren.
 
  • Gilla
andypandy72
  • Laddar…
Kom på en sak till, som kanske kan vara en anledning: Inte allt för långt efter att hon installerade en ny luft-luft värmepump i huset så började denna lukt. Kan det rimligtvis vara en läckage ifrån den? Jag tänker rent hypotetiskt att det kanske kan röra sig om att den är felaktigt installerad och läcker gas? Hon har den mestadels avstängd nu när det är värmt ute, men ett läckage skulle ändå fortsätta? Doften är lite mer mekanisk/oljig liksom säger hon ibland. Jag bor tyvärr 60 mil därifrån....
 
Jag har någon funktion på min LLVP som heter ION/jonisering eller liknande. När den är i drift så tycker jag att det luktar "konstigt" så jag har den funktionen alltid avstängd. Kanske är det den som spökar för henne? Prova att stänga av joniseringen.
 
Min mor hade en besiktningsfirma på plats idag som konstaterade att det rörde sig om dålig /avsaknad av ventilation från henne veranda. De menar på att installera en fläkt, så ska problemet vara löst. Väldigt skönt iom att det innebär en (förhoppningsvis) enkel lösning. Tack för all input. Ville bara återkoppla till er som gav input/tips.
 
andypandy72 skrev:
Min mor hade en besiktningsfirma på plats idag som konstaterade att det rörde sig om dålig /avsaknad av ventilation från henne veranda. De menar på att installera en fläkt, så ska problemet vara löst. Väldigt skönt iom att det innebär en (förhoppningsvis) enkel lösning. Tack för all input. Ville bara återkoppla till er som gav input/tips.
Jag antar att det är Anticimex som har varit där?
 
Tror inte att hus som är byggda på 80-talet har tryckimpregnerade syllar. Däremot förekom det ofta på 70-talet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.