Vi har flera rabatter som ligger direkt vid husväggen (mot betongplattan) och dessutom lutar det MOT väggen istället för FRÅN, d v s regnvattnet rinner mot plattan.
Hur ska vi göra? Hur långt från huset måste man flytta ut den? Räcker det med 40 cm? Vi har funderat på att bygga upp ett "frånlut" från huset med jord som man stampar till ordentligt. Sen lägga markväv och ovanpå det grus.
Ni som har rabatter en bit från husväggen, hur har ni ordnat det?
 
Hej,

Vi hade samma problem när vi flyttade in i vårt hus för 2 år sedan. Vi dränerade om men efter det så blev den ca 25 cm brett med singel och som avgränsare mot rabatten gatsten. Vi avslutade även rabatterna med gatsten. Mkt tjusigt...om man får säga det själv 8).

I ditt fall skulle jag även om du inte tänkt dränera som så iaf gräva ut en spadbredd närmast huset och rejält djupt och fylla med singel, du ska också ha fiberduk mellan jorden och singlet. Sedan kan du göra din stampade jordsluttning, tycker jag.... ::)
 
  • Gilla
Humlan87
  • Laddar…
Det var vår besiktningsman (när vi köpte huset) som pratade om att packa matjord hårt som en sluttning ut från grunden.
Men jag tycker det låter klokt med singel istället. Om jag förstår dig rätt så ska vi :
gräva ett dike närmast grunden (30 cm djupt, och 30 cm brett, kan det räcka?) , lägga ner fiberduk eller markduk och sen fylla på med singel och som avgränsare mot rabatten sätta kantsten eller liknande.
Jordsluttningen kanske vi kan strunta i???
 
Jag tycker du ska gräva så djupt att du kommer under betongplattan, blir nog ca 50-60cm. 30cm brett räcker gott och väl. Rätt sedan med fiber/markduk och i med singel. Oavsett vilka dräneringar/isoleringar man har skulle jag rekommendera en lutning från huset. Skillnad med singel eller jord mot grunden är att singlet är kapillärbrytande dvs singlet ligger inte och suger in fukt i grunden.

Jag röstar för sluttning från huset också ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.