Hej!

Ska köpa mig en ny 125 mm vinkelslip, framförallt för att uppgradera säkerhetsattributen. Vill göra ett så bra köp som möjligt och inte gå miste om något. Kandidaten är just nu Bosch GWS 12-125 CIPX. Den här och även en Flex jag sneglat på finns med reglerbart varvtal.

När är det bra? Förstår att det rimligen handlar om att jobba med olika material på bästa sätt, men hittills har jag aldrig haft behovet. Är det något man ska satsa på?
 
Det är inget jag nånsin saknat.
 
Skulle väl vara om man vill slipa slagmejseln eller kapa aluminium då kanske...
 
Jag kommer på ett exempel: Stålborste för vinkelslip.
 
  • Gilla
Michael Meier och 1 till
  • Laddar…
Rostfritt eller syrafast ska väl ha något mindre varvtal om jag minns rätt?
Det går ju dock utmärkt med full varvtal ändå..
 
Jag har en Festool, fast en större maskin med reglerbart varv, till den har jag olika polertrissor, så man kan polera båten, bilen mm.

Hade tidigare en Bosch 125 med reglerbart, och då märkte man att det tar bättre på lägre varv när man slipar med grovrengörare, stålborste mm och att verktyget håller längre.

Men man överlever utan, om man nu inte ska polera, för det blir inget bra på 10.000 varv.
 
Jag har reglerbart varvtal på ett antal vinkelslipar och några utan. Skulle jag köpa nytt idag skulle det definitivt bli reglerbart varvtal. Prisskillnaden är liten och det är utmärkt när man kör stålborste, grovrengörare, polerskiva eller flap-disc. Vid finslipning/polering brukar jag helt enkelt skruva ner varvtalet utan att byta skiva inför sista omgången.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Ytterligare fördelar med varvtalsstyrning är att fiberrondellerna håller längre och avverkningen blir bättre:

Det går också att använda vinkelslipen till mjukare material som trä plast mm.

Jag har för närvarande Bosch 125mm med deras utsugskåpa.

Ta en titt på GWS 12-125 CIEX istället för GWS 12-125 CIPX jag föredrar den startknappen, tycker man blir trött i fingrarna av CIPX knappen som inte går att låsa.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Tack för bra svar. Lutar åt reglerbart varvtal då tror jag. Gws 12 eller 13 125 ciex i så fall. Bosch har bäst attribut i förhållande till vikt också verkar det som. Ciex har kick back stop, "snabb" inbromsning, mjukstart, återstartspärr, konstantelektronik, verktygslös inställning av sprängskydd. Precis de saker jag är ute efter. 1300 w modellen väger lika mycket som 1200 w, så att ta 1300 verkar bra.
 
larsbj skrev:
Ytterligare fördelar med varvtalsstyrning är att fiberrondellerna håller längre och avverkningen blir bättre:

Det går också att använda vinkelslipen till mjukare material som trä plast mm.

Jag har för närvarande Bosch 125mm med deras utsugskåpa.

Ta en titt på GWS 12-125 CIEX istället för GWS 12-125 CIPX jag föredrar den startknappen, tycker man blir trött i fingrarna av CIPX knappen som inte går att låsa.
Aha, hade missat att man var tvungen att hålla inne "Protection" knappen konstant. Verkar onekligen jobbigt. CIEX verkar som sagt intressant.
 
Passar på att fråga en sak till. FLEX har en vinkelslip som har de önskade attributen också (förutom inbromsningssystemet) men med 900 w effekt (Le 9-10 125) Den väger dock 300 gram mindre (vilket är en fördel). Vad tror ni om 900 w och kapa 3 cm tjock sten t ex? Duger det? Min nuvarande slip har 1200 w och klarar sådan sten bra.
 
Har inte funderat på mkt på detta... Alltid kört min Lidl slip på max men kanske jag ska prova med mindre hastighet då jag kör med stålborstar. Min lilla makita har ingen hastighetsinställning som jag kan se.
 
Alltgår skrev:
Passar på att fråga en sak till. FLEX har en vinkelslip som har de önskade attributen också (förutom inbromsningssystemet) men med 900 w effekt (Le 9-10 125) Den väger dock 300 gram mindre (vilket är en fördel). Vad tror ni om 900 w och kapa 3 cm tjock sten t ex? Duger det? Min nuvarande slip har 1200 w och klarar sådan sten bra.
Att kapa kräver inte mycket effekt så 900w lär funka. Fast det är inte ineffekten man ska titta på utan uteffekten. Dock pratar du om Flex nu och de brukar ha bra motor och mekanik så den lär funka fint.
Men om du ska slipa något kommer du behöva högre effekt.
 
Jag sökte uttryckligen efter en maskin utan reglerbart varvtal. Helt enkelt för att jag nästan enbart kapar och slipar järn och ju färre delar som kan gå sönder destu bättre.

Det blev en Milwaukee AG9-125XC. Den är råstark för sin storlek och har motorn och lagren litet bättre skyddade mot metalldamm. Bra maskin!
 
Beställde en Bosch GWS 13-125 CIEX från www.elektrowerkzeuge-bender.de och så köpte jag till en SDS clic mutter för att testa för den kostade bara 160kr extra. Men fick ett mail tillbaka om att den inte passar.

På modellerna med broms(X) är det M14x1,5 gänga istället för standard M14x2,0 så det finns inga borstar som passar till dom.
Så nu velar jag lite, lutar åt att jag beställer en utan broms istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.