Det är säkerligen linoljefärg på huset sedan tidigare, och det senaste lagret färg som tillkomm nån gång 90 har på många håll i stort sett flagnat av:(
Och färglagren är så tjocka att det inte går att skrapa bort på något enkelt vis, det som är löst försvinner direkt men då har man en 3mm färgkant som kommer synas när man målar över.
Har inte riktigt kommit fram till hur jag ska göra, känns som huset är för stort att stå med värmepicka och skrapa soprent..
Men panelen byter jag inte då den är så pass speciell och av extremt god kvalitet.

Så kontentan är att jag har diverse olika sorters färg på mitt hus, vilket gör att jag inte kan måla akrylat om jag inte skrapa allt rent först?

MVH/
 
Om du tror att de har använt linolja innan hade jag absolut fortsatt med detta och INTE använt akrylat. Titta på http://www.tjaralin.no

Nej att skrapa hela fasaden är bara att glömma utan jag tycker du ska använda värmepistol på de områden som ser värst ut och försöka skrapa/slipa till dessa, så slut resultatet ser bättre ut. Sedan är det ju så här en gammal fasad ser ut, det går inte att komma bort ifrån detta. En fasad målas många gånger och färg lossar och det blir en hel del ojämnheter på ytan.

Förr i tiden satte man ju ofta in trät med linolja och använde "Målarfärg" utanpå som inte trängde in i trät. Det är därför man ofta kan se blåsor och när man skrapar dessa kommer man ner till helt nytt bart och friskt trä :)

Undrar hur dagens hus kommer se ut om 50 år
 
  • Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Förresten jätte fint hus, kul att man tar tillvara på dessa gamla hus och inte bara river och bygger nytt. Läget ser ju inte ut att vara fy skam heller :D
 
  • Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Var inte det här en byggnadsvårdstråd? Linoljefärg passar FINT i en sådan tråd samt på ett hus som målats tidigare med linolja samt på ett hus med den karaktären du har på ditt hus Kapten. Alla typ av vattenbaserad färg kallar jag för plastfärg.
Som du är inne på själv, är det lätt att bättra på linoljefärgmålad yta - när den börjar "krita" av sig som det heter - det räcker med att du penslar på REN KOKT linolja - utan pigment. Och ytan blir lika skinande igen.
Det viktiga är att du använder kokt linolja. Inte rå. Rå brukar endast användas till RENA träytor som impregnering. Samt till att förvara använda penslar i. Till all typ av målning använder man kokt linolja. Annars kommer det aldrig torka =)
Oavsett vilken tillverkare du skulle löpa av - följ DERAS instruktioner. Det är lite skillnad på respektive recept.
OCH - måla inte för fuktiga ytor! Ingen högtryckstvätt oavsett vad använder för färg. Det räcker att du borstar av smutsen. Fet får du använda målartvätt eller ammoniak till. Målartvätt måste sköljas av.
Ottosson har bra info på sin sida: http://ottossonfarg.com/om-linoljefarg/att-mala-utomhus/
Många vet inte att man kan måla på allt med linoljefärg, både färger och underlag =O)
Som med som mycket annat - läs på - hos byggnadsvårdskunniga hemsidor och företag - så kan du själv ta ett bra beslut du kommer att vara nöjd med!
Det är en helt annan sak att jobba som målare och behöva bli klar åt en kund inom en viss tid och inom en viss budjet. Jobbar man åt sig själv, på sitt eget hus - tycker jag att man kan ha helt andra kriterier i sitt val av material.
Linoljefärgerna har funnits i hundratals år - hur länge har dessa akrylat färgerna funnits. Tycker aldrig jag har läst nåt positivt om dem från testerna som görs.
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Vi målade vårt sommarhus med linolja för åtta år sedan och det är fortfarande snyggt förutom söderfasaden som började krita för ett par år sedan. Jag strök ett lager linolja på men det blev inte bra då det blev påväxt. Kanske köpte jag fel olja då. En fördel med linoljefärg är att den inte flagar (förutom där det är annan färg under) så underhållet är lättare. Viktigt är att stryka tunt vilket är jobbigt men också gör att färgen räcker långt. Gamla målare brukade tydligen säga att det ska vara mer färg kvar i burken när man är klar än innan!
 
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
Jag kan bara hålla med alla som säger linoljefärg. Har egentligen bara erfarenhet av Allbäcks och Ottossons produkter. Engwall o Claesson har nog också bra färg men jag har bara erfarenhet av deras tidigare emulsionsfärger som var riktigt bra.

Linoljefärg från Allbäcks har jag använt sedan 80-talet men den håller inte samma kvalitet som från början så idag använder jag enbart Ottossons färger vilka håller en mycket hög kvalitet. Dom driver sin rörelse som ett litet familjeföretag och man kan ringa dit och få råd och hjälp om man behöver.

Spädning av linoljefärgerna görs alltid med linolja annars är det med säkerhet inte ren linoljefärg om man från tillverkaren råder till att späda med något annat. Man får se upp med de stora leverantörerna typ Beckers som kallar sina färger för oljefärg men där det i själva verket är alkyd och akrylatförstärkt s.k "oljefärg" dvs inte alls vad vi skulle kalla linoljefärg. Många säljer också "linoljefärg" som är alkydförstärkt vilket innebär att det är en alkydfärg och inte en linoljefärg.

Ja en linoljefärg oxiderar mattas av efterhand men den kan lätt underhållas med en enkel strykning av ren linolja för att få tillbaka sin ursprungslyster igen.

Värmepistol är för drygt att arbeta med och tar för lång tid på en så stor fasad. Då är det bättre med en värmekälla typ infravärme eller speedheater som man kan hyra. Jag vet att vissa har köpt en enkel infravärmare och monterat på en ställning vilket har fungerat, själv har jag en speedheater som jag kompletterar med en lackfräs.. En lackfräs är däremot mycket snabbare men det förutsätter att spikar och sådant inte sticker ut för då sliter du bladen ganska snabbt. Men det är en mycket effektivt maskin jag hittade min på blocket för en billig peng men dom är sällsynta där men finns hos tyska handlare för bättre pris.

Så kontentan och mitt råd är ta dig tiden att göra rent fasaden: Sen RIKTIG linoljefärg så kan du luta dig tillbaka ett par år och veta att din fasad kommer att vara lika fin till nästa generation.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Man ska alltid vara medveten att linolja och linolja är inte samma sak. Kokt, rå, råpressad eller soloxiderad? Även en kokt olja har olikheter - om den inte är upphettad tillräckligt och fått tillräckligt med syretillsättning. Man får det man betalar för!!
Hjalle61 - var det ren kokt linolja av känd linoljetillverkare? Vad använde du för linoljefärg under? OCH framförallt - vad det torrt väder och torrt underlag när du oljade?
 
  • Gilla
Hjalle61
  • Laddar…
Linoljefärgen har ju också en lyster som ingen annan färg kan matcha. Finns ingen färg som är så vacker och "dör med stil" som Gudmunsson säger. Håller precis på att skrapa och måla en hus som en gång i tiden varit målad med röd linoljefärg.

Lägger första strykningen med 30 färg/70 rå linolja (ottossons) ovanpå den skrapade ytan. Brukar vänta ca en vecka innan man kan gå på med nästa strykning, så visst torkar det...men låt det ta tid så att oljan får tränga in djupt. Måste du skrapa trärent så råder jag dig att köpa en infravärmare typ speedheater med stativ som du fäster i ställningen, den har högt andrahandsvärde den dagen du är klar.

Eftersom du ska både skrapa och måla så dela upp huset på 3-4 år, om du inte har obegränsat med tid, så blir det inte så betungande. Vi har efter 2 år gjort halva huset (rivit tilläggsisolering som gjordes på 50 talet, bytt vindbrädor, skrapat ursprunglig panel samt målat 2 ggr) och det känns faktiskt enklare än man kan tro.:)
 
Redigerat:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fasad tvättad.
Jag nära på död efter helgen...
Tack för alla svar!
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Så har man i brist på tid från snickarnas sida helt enkelt börjat måla.
Blir Wibo konceptet, då vi har butiken Kulturarvet här i stan som säljer och supportar.
Har ärligt talat ingen aning om det är bra förutom föreståndarens lovord, någon med erfarenhet?

Kulören blir i princip densamma, bara något ljusare och extremt mkt renare.
Vindskivorna o runt fönstren får vi se vad det blir.

Kan inte direkt påstå att mellanstrykningsfärgen är speciellt lättmålad, riktigt trög men man kan ju dra ut den långt.
Har ju i stort sett ingen erfarenhet av linolja till fasad så det är svårt att veta om den är vettig när man inte har något att jämföra med.

Ganska oklara instruktioner för en amatör på deras hemsida.

Får se i mrgn hur det blir när man fått på lite mer färg:)

MVH/
 
Jo det var kokt linolja men det var "vanlig" linolja från färgaffären och alltså inte från någon av "fintillverkarna" som ottossons eller Allbäck. Jag vill minnas att det var en svettig högsommardag när jag strök på men saj tvättade inte först så det kanske fanns en massa mögelsporer på fasaden. Nu tänkte jag pröva med mögeltvätt och sedan en strykning med färg. Vad tror du om det?
 
Och färgen var Engwall & Claesson vill jag minnas. Tydligen innehåller den en del standolja vilket jag inte vet hur det påverkar kvaliteten men nästa gång är jag sugen på att pröva en färg som är mer hantverksmässigt producerad, typ Ottosson.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.