Nu har det blivit dags att inreda uthuset på torpet så det blir mer beboeligt. Därför måste jag bygga en friggebod som verktyg, gräsklippare, etc kan förvaras i och användas

Jag kommer bygga den bakom uthuset i en slänt.

Slänten fyller jag upp med bärlager och makadam för att sedan lägga plattor på med 10-15cm mellanrum. Plattorna är 80x80 och 10-12cm tjocka. Jag grävde även ner 2 plattor på högkant för att förankra det hela i marken.

2016-05-05 17 06 26 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



I mellanrummet fyller jag i med betong.
2016-05-31 16 40 59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det började så klart regna när jag höll på så det blev lite slarvligt på slutet. Presenningen gjorde även vissa spår i betongen, men så petigt är det ju inte. :)

Nästa steg blir att bygga ihop väggarna. På gaveln tänkte jag sätta garagedörrar och ett fönster på vardera långsida. Längst in mot kortsidan kommer jag ha en arbetsbänk.

I SketchUp ser stommen ut så här.
Friggebod.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes hamnar fönstrena mittemot varandra. på nåt sätt känns det fel med ett sånt ljus insläpp.
Nu funderar jag på om det inte vore det bättre att flytta fönstret på bortsidan närmare dörröppningen. Dvs spegelvända bortsidan helt..

Nån som har synpunkter på fönsterplaceringen..?

Fortsättning följer..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Behövs 2 fönster eller fönster i huvudtaget?, i en friggebod skulle jag nog uppskatta väggyta istället för fönster på båda sidor.
Ska man inte ha el så är det väl nödvändigt för ljusgenomsläpp.
 
Mja, iom att jag förhoppningsvis kommer jobba där inne kan det vara trevligt och se vad som händer utanför med.

Plus att man slipper vänta på lysrören om man bara ska hämta nåt.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag kom väggarna upp.

Jag gjorde tappar för att enklare få bärlinan på plats.

Nästa steg blir att få upp takbalkarna. Det blir varannan 220 och varannan 120.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hur gör du med panelen så nära mark?
 
S
Klicka skrev:
Hur gör du med panelen så nära mark?
vad är bra höjd från marken? 200mm?
200mm är väl vad boverket rekommenderar. bra grundat virke borde den där höjden funka fint.
 
Jag är inne på linolja för ändträt, det borde väl funka med slamfärg sedan?

Jag var nästan inne på roslagsmahogny ett tag, eftersom jag har haft det till altanens takstolpar.
 
S
dja skrev:
Jag är inne på linolja för ändträt, det borde väl funka med slamfärg sedan?

Jag var nästan inne på roslagsmahogny ett tag, eftersom jag har haft det till altanens takstolpar.
ingen aning om hur det blir om du gör så. borde funka. men kanske testa först?
tror att dom inte rekommenderar att göra mest bara måla extra på ändträet med falufärg
 
  • Gilla
dja
  • Laddar…
Jobbar vidare med taket..

Jag fasade ur bärlinan för bättre kunna hålla takbalkarna på plats. Sen fyllde jag på med en 70mm regel som jag limmade och skruvade i bärlinan för att låsa fast samt förstärka bärlinan något.
2016-06-12 18 11 45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-06-12 19 34 34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Vi la på råsponten med hjälp av en stege. En presenning får skydda mellan byggsessionerna tills underlagsduken är på.

Bra utsikt. Funderade ett tag på att bygga ett trallgolv uppe på. Enligt byggnadsingenjören vore det ok om golvet är max tre meter från marknivån. Staket runt det kunde vara högre.

2016-06-14 20 12 05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Inför fortsättningen satte jag upp en byggställning, eftersom höjdskräcken gjorde sig påmind.

Urfasning för rännkrokar.
2016-06-19 18 30 27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-06-19 18 30 12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Nästa grej blev avsågning av utstickande råspont och trekantlist samt med takfotsplåt och hängränna. Eftersom byggställningsvirket är begränsat gör jag hängränna och plåt på en sida i taget.

2016-06-25 15 49 29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-06-25 17 35 12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag måste ha tänkt fel när jag trodde att en rulle underlagsduk skulle räcka till hela taket. Som tur var hade jag nästan en hel rulle takpapp kvar sedan jag byggde pumphuset.

2016-06-25 19 12 08.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Till läkten får jag hjälp av dottern som trivs fantastiskt bra med att spika uppe på taket.

2016-07-02 16 32 56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provar en rad pannor med:
2016-07-03 18 02 19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattnet från pannorna hamnar på plåten som leder ner det i rännan om det rinner lite. Vid mer regn borde det därmed inte komma förbi rännan. Däremot blev en del ströläkt lite för långa. Det är saker att tänka på till den andra sidan av taket.
2016-07-03 18 02 30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fortsätter med taket. Tar en j-vla tid med alla moment som man ska tänka på.

Insektsnät vid takfoten
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läkten klar sånär som den översta. Börjar få takpannorna på plats med. Eftersom jag kör med begagnat spolar jag av alla med högtryckstvätten först vilket är ganska tidskrävande märker jag. 120 pannor på varje sida. Jag tvättar 11-12 i taget och lyfter upp tre i taget.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måttar upp för nockbrädan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kände mig oinspirerad att ta tag i de resterande pannorna direkt den här dagen, så jag sågade ut en urnesdrake i ena nockbrädan. Klantade mig såklart med att tyngan blev för bräcklig så jag fick förstärka den. Nästa gång får tungan sluta vid huvudet så det 2 fästpunkter i trät.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev jag iaf tvungen att ta tag i pannor, nockbräda etc.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet inte om jag missförstod tanken med ventilerad nockbräda. Nu hamnade den iaf på klossar med luft mellan taksidorna. Ovanpå nockbrädan använde jag byggplast som fästes under den översta bärläkten. Brädan ventileras väl iofs också iom det.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dthompa
  • Laddar…
Isolering av innertak..
Innertak under isolering med vindduk och skarvar tejpade med papp, sett inifrån ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


..samt vindduk skarvat med -papp.
Byggarbetsplats med delvis isolerat innertak och övertäckt vindduk som är skarvad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Panel, 25x200 så långt det räckte. De var rätt tunga så det var stor skillnad att jobba med 22x170 sedan. Men de förstnämnda känns rejälare och är snyggare att titta på innan målningen.
Byggplats med ny monterad träpanel på hus, byggmaterial och verktyg i förgrunden, norrsidan av huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Norrsidan
Obehandlad träpanel på en byggnads norrsida med ett fönster och en stege lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.