tacho skrev:
Hade tidigare en Metabo KGS 216 Plus (varianten med mer avancerat spånutsug bl.a.). ... Den tar hemskt mycket plats, och har en tveksam sågkapacitet jämfört med andra sågar med 216-klinga.
Är plus- modellen större än vanliga 216?
Kass spånsug är ju ingen höjdare, min gamla var dålig med (förmodligen ännu sämre, riktigt kass kvalitet). Troligen ingen dealbreaker dock, om resten av maskinen är bra.
 
Mikael_L
Jag talar mig normalt sett aldrig varm för DW770. :)

Men TS ville ha en liten smidig portabel såg, och jag anser inte att det finns någon annan någorlunda vettig såg på marknaden just nu som uppfyller detta bättre.

Sen sågar DW770 absolut mycket tystare än alla konkurrenterna.

Nu har jag typ inget mer gott att säga om den sågen, men jag tycker inte du ska helt utesluta den. :)

Titta lite på storlek och vikt, och att man även kan stå och såga nästan kloss mot en bakvägg (inga gejdrar som går ut bakåt).

Men den är inte den stabilaste vad gäller att inte flexa osv, så det är inte någon riktig finsnickerisåg. Men för vanligt bygg är den fullt duglig.
 
Ja, Plus är ganska rejäl. Lite klumpigare än instegsmodellen pga. dammuppsamlingen. Bilder för jämförelse:


p19578_2.jpg

kgs3.jpg


Generellt är ju kap/gersågar ganska dåliga när det gäller dammhantering. Du kommer alltid behöva dammsuga efteråt om du kör med den inomhus.
 
Ok, tack! Någon Plusvariant kommer det inte bli för mig :) Kommer mest såga ute eller i garage om vi bygger det.

Mjukstart finns på Makitan, men hittade ingen info om det på DW och Metabo? Antar kallt att båda har det?
Hur är det med djupspärr, Metabon har, men hittar inget om det på de andra 2?


Mikael_L skrev:
Men TS ville ha en liten smidig portabel såg, och jag anser inte att det finns någon annan någorlunda vettig såg på marknaden just nu som uppfyller detta bättre.
Vad jag sett på bilderna, verkar den absolut vara den mest portabla/förvaringsbara av dessa! Mycket därför den är med i listan. Och man får ju kompromissa lite med andra funktionaliteter om man vill ha en kompakt. (ju mindre desto ostadigare, t.ex.).
Har bara inte bestämt mig riktigt ännu för vart min gräns går. (Skönt t.ex. att ha möjligheten att såga lite djupare).
Måste åka och känna på den innan jag bestämt mig.
 
Redigerat:
Ingen mjukstart på metabon. Är väl bara viktigt om man har väldiga precisionskrav? Jag har inte haft några problem utan förutom att belysningen svajar lite när sågen och dammsugarn startar samtidigt. Men det är ändå 3 kW totalt så kanske inte så konstigt.

Jag tycker den är fin, väldigt bra kvalitetskänsla för priset. Spånet är okej med dammsugare påkopplad tycker jag. Men man får dammsuga lite runt och på sågen när man har jobbat.
 
Ja är ju tvärtom Mikael här ovan, dewalt frälst, så ja säger kör på den, de är en slitvarg utan dess like, visst saknas de finesser, men ärligt, hur många använder den värdelösa lasern?

Min dw 777 är inne på 3;e rusten och funkar än, visst kanske man inte har värsta precisionen, men att gera ihop lister och foder har aldrig varit något problem.
 
buspojken skrev:
men ärligt, hur många använder den värdelösa lasern?
Antagligen allihopa som har en såg med laser, det går så mycket snabbare att hitta rätt då. Till finsnickeri duger den knappast men till en byggsåg är den bra.
 
buspojken skrev:
men ärligt, hur många använder den värdelösa lasern?
Jag tycker den är utmärkt för sitt syfte. Att snabbt se var snittet kommer oavsett om jag är rakt framför sågen eller inte och jag behöver inte hålla på att provsänka klingan för att se var på stycket den landar. Precisionen är i alla fall på min fullt tillräcklig.
 
Lasern ser jag som en trevlig, men inte asviktig bonus. Har ju klarat mig bra utan den tidigare, men säkert väldigt bekväm att ha i många lägen. Likaså arbetsbelysning. -Vet många gånger som det börjat mörkna och man har en aning svårt att se linjerna, då hade det suttit fint med en liten lampa på.


Har varit inne på Bauhaus och känt lite idag. Fanns ingen DW, får åka lite längre för att ta mig till en butik som kanske har en uppackad :S
Iallafall, utlåtande om Metabo VS Makita VS PCM (för andra som kanske funderar på liknande köp):
Förstår att PCM blivit ratad här, väldigt plastig känsla. Kunde ju såklart inte köra den, men kvalitetskänslan saknades verkligen i jämförelse med de andra två.
Den är helt klart ute ur leken.

Metabo: Kändes väldigt bra! Kanske något stor för mitt lilla förråd egentligen (samma med Makitan). God kvalitetskänsla för priset. Bauhaus- demo, så bärhandtag och utdragbara stöd saknades, men fick en god uppfattning ändå.
Vinkelinställningarna kärvade rätt mycket i de yttersta lägena, hoppas att det är demo- syndrom, eller nån annan som märkt av det?
Har fått höra att denna uppgraderades 2015 med, så det ska vara bättre spånsug m.m. på dessa, så ni som haft problem kanske har haft den äldre varianten?

Makitan: Samma kvalitetskänsla som Metabon i princip. (Demo- syndrom som sprucken sänkspärr och lösa skruvar fanns).
Plankstöden var inte utdragbara, så dem får man ta loss vid förvaring -ett minus för det.
Vidare vinklar att välja på -50° - +60° i vrid och -5° - +50° lutning, jämfört med Metabos -2° - +47° lutning och -47° - +47° vrid.
Ingen big deal, kanske, men skulle kunna innebära att Makitan blir lite smalare att förvara.
De fasta vinklarna glappade en aning (något jag som gammal möbelsnickare finner ganska störande), där Metabos var stadiga utan glapp alls.
Bärhandtaget bättre integrerat i konstruktionen än Metabon, kanske (men svårare att bära med en hand p.g.a. placeringen?), men det är mest en kosmetisk anmärkning.
Kan bekräfta att även denna har sågdjupsstopp.

Så mellan de två, lutar det Starkt åt Metabo (i hopp om att de tröga inställningarna bara är på detta ex). -Jag gillar Makita, men en tusenlapp bättre än Metabon är den inte, så vitt jag vet just nu utan att ha testat dem.
Återstår att se hur DWn känns i jämförelse. Uppdaterar detta inlägg om jag får tag på ett demoex.
 
Redigerat:
Skulle lätt begagnat vara av intresse och om du dessutom mot förmodan av någon outgrundlig anledning har vägarna förbi södra Skåne (Lund) så har jag en DW777 + DE7033 ståendes som väntar på att någon ska få tummarna loss och lägga ut en annons.
 
Tack, men Lund är rätt långt borta från mig :)
 
Var också inne på Bauhaus och kände på just dessa. Mitt intryck var också att de inte var vidare kompakta, eller i alla fall inte någon större skillnad mellan dem. Har du kommit till någon slutsats?

Jag insåg att sågbordet blir rätt centralt för smidigheten då de av plåt blir tunga och klumpiga.
 
Är faktiskt beredd att hålla med.
De är ganska standardstorlek. I mitt specfika fall, blir de ändå lite smidigare än det jag har nu, då den har sågbord och väger ca 5 kg mer.


Har varit och klämt på en DW (lite snabbt bara) nu också och den är lite smidigare. Den har inbyggda "glidstänger" istället för att ha dem bakom sågen som på de andra två, vilket gör ganska stor skillnad.
Avsaknad av dammuppsamlare och annat lyx gör att den ser smidigare ut, men troligen inte gör så mycket i verkligheten.
Skillnaden hanteringsmässigt är nog att handtaget sitter vertikalt, mot horisontellt på de andra två och klingskyddet åker undan när man trycker in spärren på framsidan av handtaget (åker undan när man sänker klingan på de andra två). -Är väl lite av smaksak vilket man föredrar, då jag ser både fördelar och nackdelar med att ha det ena eller andra.
Dock tyckte jag spärren var rätt trög att trycka in.
DW'n i övrigt kändes lika kvalitetssäker som de andra (om inte ytterligare lite bättre).
De fasta vinkellägena klickade i utan glapp, som på Metabon.
Bottenplattan ser lite annorlunda ut jämfört med andra maskiner, den har inte direkt 4 fötter på varsitt "ben", utan snarare breda, fyrkantiga hörn på en hel platta så att säga. Hela bottenplattan ser ut att ha en låg markfrigång.
Kanske inte spelar någon roll i verkligheten, men kan bli bökigt om man kommer använda den på t.ex. grusuppfarten där stenar kan göra att den står och gungar/hänger.
Den saknar som sagt de där extra funktionerna och att det saknas dammpåse tycker jag är rätt dåligt faktiskt, även om den inte gör någon jätteskillnad. Dammpåse är ändå rätt standard att det följer med.
Om man tänker sig den minsta, enklaste, billigaste sågen man kan hitta, vrider upp kvaliteten 50 gånger och ökar vikt och storlek något, så har man en DW770.

Alla jag testat har suttit fast i butikerna, så har inte kunnat testa att lyfta runt dem, men viktmässigt är alla tre ungefär samma.


Sammanfattning/resultat (För andra som väljer mellan samma maskiner):
Utan att ha kört någon av dessa, alltså baserat bara på kommentarer här, specs och tittat i butiker och baserat på de priser jag hittat nu (se tidigare inlägg) (Hållbarhet, ljudnivå, vibration etc. har jag som sagt inte testat själv) har jag kommit fram till följande:

Vill man ha en kompakt maskin (som jag var ute efter från början här) och inte bryr sig om massa extrafunktioner, är DW det enda valet av dessa. Kvalitetsmässigt kommer man nog inte ångra sig heller, det är en gedigen maskin som kommer att hålla. Jag tror det är svårt att hitta en kompaktare maskin utan att behöva tumma på kvaliteten och stabiliteten.
Dock är den bara 300:- ifrån Makitan, som även den är ett väl beprövat märke av lika hög kvalitet. Här får man även med mer funktionalitet som laser, belysning och mjukstart. Dock är denna större, så nu har vi kommit bort från originalsyftet att ha en kompakt, förrådsvänlig maskin. Jag skulle inte säga att denna är direkt klumpig eller otymplig, bara "vanlig", vad gäller storleken. (Kanske en aning mera "sleek".) Har man pengarna och platsen kan detta vara ett bra val (om man inte stör sig på att de fasta vinklarna glappar lite lite)
Men så har vi då Metabon, som jag tror kommer vinna denna kamp för mig. Anledningen till det är priset: I mångt och mycket väldigt lik Makitan i kvalitetskänsla och storlek, men en hel tusenlapp billigare. Inte lika beprövat märke i längden, så kanske inte lika bra investering på lång sikt. Vill man spara lite pengar, har utrymmet och inte kräver de där extra vinklingsgraderna som Makitan har, kan detta vara rätt.

Jag kommer nog som sagt välja Metabon denna gång och hoppas den får plats i hyllan. Visst är DW mindre och både DW och Makita är välkända kvalitetsmärken, men Metabon har överlag fått väldigt goda omdömen och är bra mycket billigare. Tycker det känns lite motigt att välja DW, då den känns extremt basic i utförandet för det priset. Hade den varit lite billigare hade det nog varit en no-brainer, den hade fått platsen i mitt förråd. Makitan är helt enkelt för dyr i jämförelse med Metabon med tanke på utrustning och kvalitetskänsla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Tror att Metabon blir ett bra val (hade själv valt den istället för Makita om det inte fallit sig så väl att en Makitakampanj tillsammans med Bauhaus prisgaranti gett mig Makitan för ungefär samma pengar)! Måste dock inflika att min Makita inte glappar i vinkelinställningen. :)

Mvh, Magnus
 
Trodde inte heller att Makitan skulle glappa, men det gjorde den där (Man vet iofs aldrig hur visningsexen på bauhaus har blivit behandlade, så det kan vara just det exemplaret som gjorde det).
Den är nedsatt till 2800:- på Bauhaus nu, vilket jag tror är ett bra pris. (men kommer snåla lite och nöja mig med Metabon ändå)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.