Johan_A_M
Hej!

Håller på att planera för ljud i vår husrenovering. Kommer köra Sonos och funderar just nu på de rum där ljudet är mer allmänt, alltså hall, kök etc. Jag hoppas kunna övertyga den bättre hälften om in-wall istället för tak för det blir svårt att få plats med backboxar.

Jag misstänker att vägghögtalare (kikar på B&W CWM 652 eller 664) helst ska sitta i huvudhöjd men där vill man ju även ha tavlor etc. Ska man satsa på att ha dem lite längre upp, typ 2 meter, eller längre ner, typ 1 meter? Jag gissar högre upp men tar gärna emot råd.
 
Högtalarna ska helst vara i exakt öronhöjd när det gäller kritisk lyssning. Jag antar att detta inte är fallet utan att en mer allmän lyssning avses. Då är det bättre att sätta högtalarna så pass högt att ljudet ges "fri passage" och inte skärmas av någon person eller föremål.
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
RilleRock
Har mina Polk Audio FXi3 på CC 1400 över golv.
 
Mikael_L
Är det för allmänt "lounge-ljud" så är min tro att placering högre upp, nära taket är, av godo.
Tidiga reflexer i taket kan dock bli dåligt.


Är det mer fokuserad lyssning i typ sweet-spot ska nog högtalarna generellt sett vara i öronhöjd.
Säkert med vissa undantag. Det finns ju många inte alltför höga konstruktioner som är avsedda att stå på golvet och därmed ha högtalarelementen bra mycket lägre än öronhöjd.

Detta kan också nyttjas på olika vis om elementen har bättre (eller angenämare) tonkurva off-axis.
 
De flesta mindre högtalare är designade för att diskantelementet ska sitta i öronhöjd när man sitter i sin soffa och finlyssnar. Högtalare som har fler än ett element och där elementen är placerade över varandra (=nästan alla) så kommer högtalaren ändra klangkarraktär om den flyttas mycket i höjdled. Även om det finns undantag som Mikel_L är inne på så är det rätt sällan som det blir bättre, IMHO.

Nu, om du sitter i en soffa så hamnar öronen kanske på 80-90cm. Sitter du inte i soffan så kommer det ändå låta ungefär lika dåligt som om högtalarna sitter högt IMHO, med den skillnaden att det skulle låta dåligt även när du sitter i soffan och försöker finlyssna med de högt placerade högtalarna, så jag skulle välja den låga placeringen alla dagar i veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.