Hade en liten sak i funderingarna, kommer det att göra någon skillnad om jag slänger upp 100 meter 38 mm PEM-slang på ett plåttak som vattnet cirkulerar igenom?

Poolen har knappt 9000 liter vatten och sandfilterpumpen pallar 22500 liter i cirkulation.

Följdfråga, klarar sandfilterpumpen att skicka upp vattnet ca 3 meter till plåttaket och sen runt eller kommer det bli för dålig cirkulation?

Är 100 meter för dåligt/för mycket?

Har det någon betydelse om PEM-slangen sitter i inlopp eller utlopp till pumpen?

Tack på förhand
 
Vid bra väder kommer du nog få ett märkbart tillskott. Fundera på om du kan bygga en låda till slangen också så blir det ännu bättre. Har inget svar på övriga frågor.
 
Har inte så mycket input men några tankar.
100m slang lär ge ganska stora tryckfall med tanke på vad pumpen lär vara dimensionerad för, men inom rimliga gränser kan ju lägre flöde vägas upp av större deltaT.

Och slangen ska du nog sätta på pumpens trycksida (utlopp) för att slippa undertryck och kavitation på sugsidan.
 
Det går fint, med bara ett delflöde ca25 proc. drar jag upp flöde i min 190 m 38mm pem på taket. Med en 250w pump...
Men det förutsätter att slangen är full.
 
Gör man jobbet bör man kosta på sig att dela upp slingan i parallella grenar tex 5x20 på de nämnda 100 m inte mycket besvär att göra men så mycket mindre pumparbete och bättre termisk verkningsgrad.
 
Idealet är som GK100 säger att skapa parallella slingor och sen en extra pump för slingorna (som inte behöver gå genom sandfiltret). Kör annars slingorna före sandfiltret så minskar trycket på sandfiltret, alternativt efter med en bypass så du kan minska trycket genom sandfiltret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.