Hej!

Ifall någon stackare googlar på detta framöver vill jag förklara hur jag löste mitt problem med en IVT värmepump som utlöste larm för utetemperaturgivaren. Den vandrade omväxlande mellan att visa ingenting eller ca -49 grader.

Kollar man i installationsmanualen kan man se att utetemperaturgivaren (liten vit låda på utsidan av huset märkt IVT) endast är en thermistor (alltså en temperaturberoende resistans) via en lång sladd genom ett mindre flexrör till själva pumpen, där den försvinner in, antagligen till någon form av kretskortsmonterad kopplingsplint. I mitt fall verkade sladden sitta bra i pumpens ände när jag försiktigt drog i den, då inget hände med temperaturvärdet på skärmen (man måste tänka på att displayen uppdaterar långsamt när man testar).

På utsidan kunde jag genom att mäta på skruvarna i sockerbiten mellan sladden och thermistorn (en vanlig kopplingsplint) se att det inte låg nån spänning över thermistorn. Efter att försiktigt ha vickat på alla kablar (det kan bildas ett tunt oxidlager som försämrar konduktiviteten mellan kabel och skruv i kopplingsplinten om anläggningsytan är liten, som behöver nötas bort), kunde jag mäta upp en spänning på 3 V. Jag vickade lite extra på kablarna och kontrollerade att 3 V-signalen var ihållande, och sen gick jag in och såg att temperaturvärdet var korrekt.

Svårighetsnivå: Låg, men kanske hjälper denna text någon! :)


Varför teknikern inte bara direkt lött ihop thermistor och kabel är för mig oförståeligt. Att mäta resistans noggrannt över en kopplingsplint i 20 år kan inte vara en feltolerant lösning..? Detta problem dök upp 1 månad efter pumpinstallation för oss.
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Hur agerade värmepumpen när utetemperaturen blev -49?
 
Jag vet inte riktigt hur den reagerade, men den höjde iaf temperaturen i golvet (speciellt märkbart i badrummet), men det gick ju lätt för den att göra då värmetransporten genom ytterväggarna var minimal (pga sommarväder på utsidan). Så jag tror inte elpatronen gick igång, och kompressorn gick inte 100% heller.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.